شاخص ها و ملاک های حذف یارانه نقدی!

1

وزیر رفاه تلویحا اعلام کرد ۴ میلیون نفر دیگر از لیست یارانه نقدی حذف خواهند شد. علی ربیعی در یک برنامه تلویزیونی خبرهای محدودی از آخرین وضعیت یارانه نقدی مطرح کرد و همچنان بسیاری از سوالات یارانه‌ای را بی‌پاسخ گذاشت. ربیعی درباره شاخص حذف افراد از یارانه و اینکه تاکنون چند نفر از دریافت یارانه حذف شده‌اند، گفت:‌ در بحث یارانه ابتدا خلاف قانون اجرا شد. اگر زمینه‌های دقیق آن ملاحظه نشود به راه غلط خواهیم رفت.

حدود ۲۸ پایگاه اطلاعاتی را در این یک سال اخیر سامان دادیم و با آنها گفت‌وگو کردیم و چیز جدیدی به وجود نیاوردیم. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: ما درآمد و هزینه را در ۳ فرمول می‌گذاریم؛ مسکن، خودرو، درآمد و حتی سفر می‌تواند دارایی شما محسوب شود. البته آنهایی را که بابت مأموریت به سفر می‌روند جدا کردیم. یکی از اشکالاتی که به وجود آمده بود این بود که کارگرانی را که در خارج بوده و حذف شده بودند، بازگرداندیم. ما از طریق پایگاه‌ها دسترسی به فعالیت‌های اقتصادی داریم اما به حساب‌های بانکی سرک نکشیدیم.

ربیعی افزود: بیش از ۲میلیون و ۱۰۰هزار نفر را حذف قطعی کردیم که ۸۰درصد شکایت نکردند. در ارتباط با آن ۲۰ درصد هم، زمانی که نشان دادیم چه اموالی در اختیار دارند، ۱۰ درصدشان قبول کردند و رفتند اما آن ۱۰ درصد هم می‌گفتند: بله! شاید این اموال را داشته باشیم اما در خانه بیمار سرطانی یا دانشجو یا تحصیلکرده بیکار داریم. وی افزود: شیوه اعتراض را خیلی روان کردیم؛ فرد می‌گوید «من این اموال را دارم» و ما از وی تعهد می‌گیریم که چنانچه نتواند اثبات کند ما آن میزان پرداختی را از آنها خواهیم گرفت. در مرحله آخر هم به تحقیقات میدانی خواهیم رفت که تاکنون به این مرحله ورود نکرده‌ایم. وزیر تعاون در پاسخ به این پرسش که چه‌میزان از افراد باید از دریافت یارانه حذف شوند، اظهار کرد: ما می‌خواهیم به تکلیف قانونی که مجلس برای دولت در نظر گرفته، برسیم.

طبق قانون مجلس حدود ۶ میلیون نفر باید از دریافت یارانه حذف شوند. در کرج بسیاری یارانه‌های خود را به بهزیستی دادند و از این طریق سالانه ۵ میلیارد تومان در اختیار بهزیستی کرج قرار گرفته شده است. وی افزود: امروز بیمه تأمین اجتماعی بدهی داروخانه‌ها و پزشکان را پرداخت کرده است. بدهی به بیمارستان‌ها تا پایان سال ۹۳ نیز پرداخت شده است. بدهی در بیمه سلامت نیز تا یکشنبه آینده برای سال ۹۳ پرداخت می‌شود و بدهی بخش اعظم پزشکان و داروخانه‌ها نیز در اردیبهشت پرداخت شده است.

معیارهای گنگ

همان‌طور که وزیر رفاه اعلام کرده ۲۰ درصد از حذف‌شدگان یارانه نقدی به موضوع حذف اعتراض کرده و یارانه ۱۰ درصد آنها بازگردانده شده است. بدین ترتیب حداقل درصد خطای حذف ۱۰ درصد است. ربیعی درباره شاخص‌های حذف هم خودرو، مسکن، دارایی و حتی سفر را معیارهای حذف می‌داند اما تاکید می‌کند به حساب‌های مردم سرک کشیده نشده است. اگر به حساب‌ها سرک کشیده نشده پس چگونه از دارایی و درآمد مردم می‌توان خبردار شد؟ همچنین این سوال مطرح می‌شود که آیا تاثیر استفاده از ۲۸ پایگاه اطلاعاتی کمتر از سرک کشیدن به حساب‌های مردم است یا خیر؟چندی پیش یک مقام آگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اعلام کرده، خودروی ۸۰ میلیونی و حقوق۳ میلیون تومانی ملاک‌های حذف یارانه نقدی است! وی اظهار داشت برنامه‌ریزی شده تا در صورت امکان، حدود ۶ میلیون نفر غیرنیازمند تا پایان سال از جمع یارانه‌بگیران حذف شوند.

وی با تاکید بر اینکه مسؤولان تمام تلاش خود را برای حذف دقیق افراد انجام خواهند داد، گفت:‌ «کار حذف غیرنیازمندان واقعی با زحمت در حال انجام است اما این موضوع خطا نیز دارد و به همین علت سامانه یارانه ۱۰ برای آن طراحی شد. افرادی که ماشین بالای ۸۰ میلیون تومان و ملک و املاک به همراه حقوق ۳ تا ۴ میلیون تومان داشته باشند، به همراه دیگر اطلاعات به دست آمده، حذف خواهند شد. همچنین افرادی که خانه بالای ۲۰۰ میلیون تومان داشته باشند و در دیگر شاخص‌ها وضعیت خوبی داشته باشند نیز از فهرست یارانه‌بگیران کنار گذاشته خواهند شد».

این مقام آگاه درباره اینکه چه تعداد از حذف‌شدگان دوباره به فهرست یارانه‌بگیران بازگشتند، عنوان کرد: «بیش از ۲۰ هزار نفر از حذف‌شدگان با اعتراضات انجام شده و بررسی‌های صورت گرفته به فهرست پرداخت‌ها بازگشتند».

ملاک‌های عجیب

طبق گفته این مقام مسؤول که برخی از ملاک‌های حذف یارانه نقدی را اعلام کرده، دولت کسی را که خودروی ۸۰ میلیونی و خانه ۲۰۰ میلیونی و درآمد بالای ۳ میلیون تومانی داشته باشد پردرآمد می‌داند و یارانه نقدی آن را حذف می‌کند. از طرفی با وجود این ملاک‌ها یارانه ۲۰ هزار نفر را که فکر می‌کرده پر درآمد هستند با توجه به اعتراض آنها، برقرار کرده است. قطعا ملاک‌های اینچنینی پرخطاست، چراکه دولت به درآمد توجه دارد و اصلا به هزینه زندگی افراد نگاه نمی‌کند.

مثلا شخصی که بالای ۳ میلیون تومان درآمد دارد شاید تعداد اعضای خانواده‌اش بسیار زیاد باشد یا اینکه به علت وجود یک بیمار صعب‌العلاج هزینه زیادی بر دوشش باشد. قطعا چنین خطاهایی موجب شده سامانه اعتراض به حذف یارانه نقدی پرمشتری باشد و حتی یارانه کسانی که دولت به اشتباه آنها را حذف کرده بود به همین علت برقرار شده است. همچنین بسیاری از خانه‌ها در تهران ارزش بالای ۲۰۰ میلیون تومانی دارند و نمی‌توان داشتن ملک بالای۲۰۰ میلیون تومانی را ملاک درستی برای حذف یارانه نقدی دانست.

از طرفی دولت کسانی را که خودروی ۸۰ میلیون تومانی داشته باشند پردرآمد تلقی می‌کند و این نشان می‌دهد سطح رفاه یک خانواده در دولت با داشتن یک خودرو در حد «مگان» تعریف می‌شود که همین موضوع هم می‌تواند حرف و حدیث‌های فراوانی داشته باشد. البته دولتی‌ها در اظهارات غیررسمی خود ملاک‌های دیگر حذف را هم اعلام کرده بودند. به هر حال دولتی‌ها اصلا دوست ندارند به بسیاری از سوالات یارانه‌ای پاسخ بدهند و این سیاست از همان روزی که روحانی به ربیعی آن جمله معروف را گفت شدت گرفت؛ یارانه نقدی را بی‌سر و صدا حذف کنید!

منبع : افکارخبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. ناشناس می گوید

    باسلام : یارانه مهر ماه اینجانب حذف شده است . نمی دانم به چه دلیل ؟ دلیل حذف آن را نیز به من اطلاع نداده اند . این در صورنی است که بنده در خانه خودم ، دو مریض که همسر و فرزند پسرم باشند دارم و همچنین دو تا فرزند دانش آموز دارم . همسرم بیماری صعب العلاج رماتیسم مفصلی دارند و تحت نظر پزشک فوق تخصص روماتولوژی هستند و باید در هر ماه ویزیت بشوند و هزینه سرسام آور ویزیت و داروهای گران قیمت را بدهند . همچنین پسر بزرگم که بیکار هم هستند مشکل نارسایی کلیه دارند که ایشان نیز تحت نظر پزشک فوق تخصص نفرولوژی هستند و باید در هر ماه وبه طور مداوم ویزیت بشوند و از هزینه ویزیت بگیرید تا هزینه داروهای گران قیمت که باید بابت آن پول گزافی بپردازیم . ضمن آنکه دکتر نفرولوژی گفتند که کلیه پسرم باید پیوند بشود . و به گرفتاریهای فوق هم اضافه کنید بنده از اردیبهشت ۹۴ تا امروز ۲۸ مهر ۹۴ یک ریال حقوق نگرفتم . حال به این دولتمردان ما بفرمایید آیا بنده مستحق دریافت یارانه هستم یا اون کسانی که روزانه درآمدهای میلیونی دارند . از مسولین آن سایت محترم خواهشمندم نظر اینجانب را به نحوی به اطلاع مسولین کشور برسانند . ممنون