تصاویر حواشی تصویب کلیات طرح اجرای برجام در مجلس

0

کلیات طرح یک فوریتی برجام در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

عکس نمایندگان مجلس اخبار مجلس شورای اسلامی

وکلای ملت پس از استماع سخنان موافقان و مخالفان طرح مذکور در نهایت کلیات این طرح را با ۱۳۹ رای موافق، ۱۰۰ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع تصویب کردند.

 

در این جلسه سیدبهلول حسینی، کاظم جلالی، ابراهیم نکو و هادی قوامی به عنوان موافقان کلیات طرح و مهرداد بذرپاش، علیرضا زاکانی، حسین طلا و الیاس نادران به عنوان مخالفان طرح مذکور صحبت کردند.

 

جزئیات طرح برجام در روز سه‌شنبه این هفته در صحن علنی مجلس بررسی خواهد شد.

 

 

گزارشی از جلسه امروز مجلس شورای اسلامی برای تصویب طرح برجام:

 

علی لاریجانی در ابتدای جلسه علنی امروز مجلس که برای بحث در مورد طرح یک فوریتی برجام تشکیل شده بود شهادت سردار سلحشور سپاه اسلام حسین همدانی را به رهبر معظم انقلاب، مردم و خانواده ایشان تسلیت گفت و افزود: این مرد استوار جبهه‌ها که هم در میدان دفاع مقدس و هم در میدان مبارزه با صهیونیست‌ها و تروریست‌ها و هم در میدان مبارزه فرهنگی با سرزندگی و فکر خلاق و عمل صالح حاضر بود آخرین روزهای عمر خویش را وقف مجاهدتی برای نجات برادران مسلمان سوریه از چنگال ستمکاران تروریست نمود.

 

وی افزود: قطعاً خون آن سردار مجاهد، حرکت رهایی بخشی که وی دنبال می‌کرد به نتیجه خواهد رساند.

 

رئیس قوه مقننه در ادامه با اشاره به حوادث اخیر منطقه اظهار کرد: در این روزها اقداماتی در منطقه رخ داده که نشانگر ازهم گسیختگی روانی میدان‌داران بیرحم است که هر یک گوشه‌ای از بار فساد و تباهی در منطقه را به دوش می‌کشند.

 

وی در ادامه افزود: از طرفی رژیم صهیونیستی از مجال بهم ریختگی اوضاع کشورهای اسلامی بهره جست و به قبله اول مسلمانان توهین کرد و درب مسجد بیت‌المقدس را به روی غیرمسلمانان باز نمود و مانع ورود مسلمانان گردید و در این راه از شکنجه و کشتار مسلمانان دریغ نکرد.

 

لاریجانی خاطرنشان کرد: تأسف‌آور این است که صدایی از کشورهای اسلامی هم بلند نشد. این بی‌غیرتی در کنار آن رفتار نابکارانه رژیم صهیونیستی ملت مسلمان و مظلوم فلسطین را به خود آورد و این روزها صحنه‌های درخشنده‌ای از مقاومت را شاهد هستیم. گرچه در چند ماه اخیر متأسفانه برخی اقدامات بخشی از نیروهای مقاومت و بحث مذاکره برای آتش‌بس دروغین آنان را به رخوت کشاند اما این تحرک می‌تواند همبستگی آنان را در راه مقاومت افزایش دهد، اما وحشی‌گری رژیم صهیونیستی در این ماجرا با چراغ سبز قدرت‌های بزرگ و فرصت‌طلبی اسرائیل سامان یافت.

 

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: از طرف دیگر کشتار وحشیانه در بیمارستان افغانستان توسط هواپیماهای آمریکایی و نمونه‌ای دیگر کشتار وسیع مردم بی‌پناه یمن آن هم در مجلس عروسی توسط هواپیماهای سعودی نمونه‌هایی از اقدامات عجیب در روزهای گذشته است که اوج قساوت قلب و بهم‌ریختگی اعصاب آنان را نشان می‌دهد.

 

وی ادامه داد: آیا با این وحشی‌گری نامی جز شیطان رجیم به آمریکا می‌توتان داد. از طرف دیگر اقدامات تروریستی کثیف در ترکیه که جان ده‌ها نفر مسلمان را گرفت گوشه دیگری از بحران منطقه را نشان می‌دهد که امیدواریم دوستان ترکیه در این ماجرا توجه جدی به داستان تروریست‌های منطقه پیدا کنند.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: همه این اقدامات یک سمت و سوی خبیثانه دارد که کشورهای اسلامی را دچار درگیری امنیتی و بحران وجودی کند. شاید بعد از جنگ جهانی دوم هیچ‌گاه منطقه دچار چنین آشفتگی وسیعی نبوده است و به نظر می‌رسد طراحی جدیدی برای منطقه شکل گرفته تا بیداری اسلامی را سد نماید و با انحرافی در ساختار منطقه نظم جدید را تحمیل نماید.

 

وی خاطرنشان کرد: به همین جهت ائتلاف ضدتروریسم امروز به یک رسوایی سیاسی برای آمریکا و هم‌پیمانان آنان تبدیل شده است، کاملاً مکشوف شده که آنان با تروریست‌های داعش به جای مبارزه بازی می‌کنند و پروازهای شناسایی زیادی دارند اما عملیات محدود آن هم در جاهای خاص و نه تجمعات آنان انجام می‌دهند.

 

سید بهلول حسینی نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی در موافقت با برجام، گفت: من به عنوان عنصری وفادار و پایدار به اصول انقلاب از همکاران می‌خواهم با برجام موافقت کنند. خواهش می‌کنیم دوستان و همکاران نگاه تک بعدی را کنار بگذارند و فقط در پی آرمان و آرمان خواهی نباشند.

 

وی ادامه داد: مشکلات داخلی و خارجی با آرمان تنها حل نمی‌شود، بلکه باید واقعیت را هم در نظر گرفت. مجلس باید کلیات برجام را تایید کند، سپس بر اساس نگرانی‌ها یا در صورت سو استفاده دشمن از برجان یک چارچوبی تعیین شود که قوه مجریه بر اساس آن عمل کند.

 

نماینده مردم میانه خاطرنشان کرد: این برجام حاصل ۲ سال یا به عبارتی ۱۲ سال مذاکره است که سال‌ها و ماه‌ها برادران در وزارت امور خارجه بر روی آن کار کرده‌اند، زحمت کشیده اند، به قول آقای ظریف ما در برجام به همه چیز‌هایی که خواستیم نرسیدیم، بلکه آنچه توانستیم به آن رسیدیم.

 

حسینی با بیان این که برجام از فرمول خاصی برخودار است، گفت: بهترین نتیجه در برجام این است که دو طرف به نتیجه برد – برد برسند و خوشحال باشند، ما باید طرف مقابل را نسبت به حرف خود متقاعد کنیم. به قول رئیس جمهور به طرف مقابل ۳ گل زدیم و ۲ گل خوردیم و دست به انعطاف زدیم یا در بیان بهتر به قول مقام معظم رهبری نرمش قهرمانانه انجام شد.

 

وی تصریح کرد: ما با مشکلات بسیاری رو به رو هستیم. اگر کسانی که مخالف برجام هستند راه حل بهتری دارند بیایند و ارائه دهند. ما نماینده مردم هستیم و باید نظرات آنان را ارائه دهیم، نسبت به شرایط داخلی و تعامل سودمندانه با خارج باید راه حل های سازنده را مد نظر داشته باشیم. اگر دشمن دست به سوء استفاده زد، مردم قطعا ایستادگی کرده و در برابر آن اتحاد بیشتری پیشه خواهند کرد.

 

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس با بیان اینکه چپ، راست و اصلاحات و… در کشور همه سرباز اسلام هستیم گفت: ما به هیچ وجه اجازه نفوذ آمریکا را نمی‌دهیم.

 

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در جریان رای‌گیری یک فوریت طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام، گفت: در برجام مجبوریم تا این طرح در چارچوب نظم و اختیارات منظم زیر نظر شورای امنیت ملی که برگ برگ این شورا را رهبر معظم باید تایید کنند، بررسی کنیم.

 

وی افزود: با دبیرخانه این شورا هم هماهنگ شده اجازه نفوذ آمریکا را به هیچ وجه نمی‌دهم. ما امت واحد هستم و چپ، راست، اصلاحات سرباز اسلام هستیم. این طرح را باید تمام کنیم.

 

احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی صبح امروز پارلمان در تذکری با استناد به بند ۱۱ ماده ۲۴ آئین‌نامه داخلی مجلس اظهار داشت: در این بند تصریح شده که حفظ حیثیت مجلس وظیفه هیئت رئیسه است اما هیئت رئیسه از حیثیت کمیسیون برجام دفاع نکرد.

 

وی تصریح کرد: برخوردی که با کمیسیون برجام صورت گرفت، مناسب نبود؛ وقتی که به روش کمیسیون اعتراض کردند و اعتراض نابجایی هم بود اما هیئت رئیسه از کمیسیون، دفاع نکرد.

 

توکلی گفت: کمیسیون ۴۰ روز زحمت کشید و تلاش کرد و جلسات مختلفی برگزار کرد و حقایقی از برجام را نقد کرد اما هیئت رئیسه دفاع نکرد. البته شما در ابتدا از کمیسیون دفاع کردید اما بعد از اینکه مورد حمله قرار گرفت دفاعی نکردید.

 

نماینده تهران در مجلس بر همین اساس افزود: کمیسیون برجام حقایقی را از برجام مطرح کرد که برخی‌ها خوش‌شان نیامد و بعد این افراد رفتند به کار کمیسیون اعتراض کردند در حالی که گزارش کمیسیون ۶ به ۴ رای آورده بود. لذا بنده از هیئت رئیسه می‌خواهم وقتی کمیسیونی که از ارکان مجلس است، مورد هجمه قرار می‌گیرد، هیئت رئیسه باید از آن دفاع کند.

 

علی لاریجانی رئیس مجلس خطاب به توکلی گفت: ما که از کمیسیون برجام دفاع کردیم توکلی نیز خطاب به لاریجانی گفت: شما پس از اینکه کمیسیون مورد هجمه قرار گرفت دفاع نکردید قبل از آن دفاع کردید.

 

لاریجانی هم بر همین اساس گفت: هر کسی که هر حرفی می‌زند که نباید جواب آن را داد؛ ما همیشه از مصوبات کمیسیون‌ها دفاع می‌کنیم چرا که کمیسیون‌ها از ارکان مجلس هستند اما در جامعه این بحث‌ها زیاد است.

 

حجت الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان در اخطاری با استناد به اصل ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی اظهار داشت: این دو اصل قانون اساسی صراحت دارد که تمامی موافقتنامه‌ها باید به صورت لایحه به مجلس بیاید. در واقع دولت باید این موافقتنامه ها را در هیئت دولت به تصویب برساند و سپس به شکل یک لایحه به مجلس تقدیم کند.

 

وی ادامه داد: برجام یک موافقتنامه است و نمی‌شود آن را توجیه کرد اما دولت حتی برجام را در هیئت دولت هم نبرده است و برخی از وزرا حتی حاضر نشدند در جلسه کمیسیون برجام و در شورای عالی امنیت ملی از برجام دفاع کنند.

 

رسایی با بیان اینکه دولت برجام را به صورت لایحه به مجلس ارائه نداد، گفت: در حالی که دولت حاضر نشد چنین لایحه‌ای به مجلس بدهد ما داریم آن را به شکل یک طرح در مجلس مطرح کرده و به صورت ضمنی آن را تصویب می‌کنیم و جای سوال است که آیا دولت باید برای ما ریل‌گذاری کند یا ما برای دولت ریل‌گذاری کنیم؟

 

نماینده تهران تاکید کرد: دولت قانون‌شکنی کند، لایحه ندهد، بعد ما را مجبور کند که طرح ارائه دهیم. آن هم طرحی که به صورت ضمنی برجام را تایید می‌کند. بنده مخالفتی با این نمی‌کنم اما از آقای رئیس جمهور و آقای ظریف می‌پرسم شما که می‌گویید برجام باعث شده ابرقدرت‌ها در مقابل ایران تعظیم کنند، پس چرا لایحه آن را به مجلس نمی‌دهید؟

 

وی ادامه داد: ما با یک طرح داریم چیزی را که باید در لایحه باشد، تصویب می‌کنیم. آن هم طرحی که از سوی افرادی تهیه شده که ۵ نفر از آنها نامه نوشتند و ۱۶۵ امتیاز برای برجام برشمردند و بعد همین افراد چنین طرحی را آوردند و می‌گویند چون برجام عیب دارد، باید با یک طرح آن را مشروط کنید.

 

رسایی با بیان اینکه این طرح به صورت ضمنی برجام را تایید می‌کند، گفت: دولت لایحه به مجلس بیاورد و ما آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به این اخطار گفت: استناد شما درست نیست چرا که در این اصول قانون اساسی گفته شده که موافقتنامه‌ها باید به تصویب مجلس برسد.

 

حسینیان نماینده تهران در واکنش به اینکه مخالفان برجام، کاسب تحریم خوانده می شوند، گفت: می گویند «کاسبان تحریم منافعشان در تحریم و منافع ابرقدرت هاست» من نه منافعی در تحریم ها دارم ونه در رفع تحریم ها! کسانی که ادعا می کنند ۸۵ درصد مردم با توافق موافقند، پس لابد ما را در مقابل مردم می دانند که روی حضور دوباره مان در مجلس خط کشیده ایم!

 

او که مدعی بود موافقان برجام از کاسبان تحریم هستند و نه مخالفانش، ادامه داد: من روح الله حسینیان هستم و نه شرکت اقتصادی ای دارم که منافعم در تحریم باشد و نه از جای دیگری حقوق می گیریم! من اگر از مجلس بروم، پانزدهم ماه آینده باید خدا روزی من را برساند چون ریالی پس انداز ندارم!

 

حسینیان بی آنکه از نورالدین پیرموذن برادر کمال الدین پیرموذن نماینده مجالس ششم و هفتم اردبیل در مجلس که به آمریکا رفته است، نامی ببرد، گفت: کسی از خانواده ما به خارج از کشور پناهنده نشده که تحریم و یا رفع آن تاثیری در منافع ما داشته باشد!

 

مهرداد بذرپاش در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی در اجرای برجام افزود: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در کمتر از دو ساعت این طرح را بررسی و ۲۰۰ پیشنهاد را رد کرده است آیا این بررسی کارشناسی است؟ آیا این طرح به این بزرگی را می توان در عرض دو ساعت تصویب کرد و تمامی ۲۰۰ پیشنهاد آن را رد کرد. آیا این که ما از دولت خواستیم لایحه بدهد کار بدی است؟
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کسی منتظر ما برای تصویب این طرح نیست، ما طرح صیانت و الزام دولت تصویب کردیم که هیچ کدام اجرا نشد. چرا دوباره اصرار می کنید که چیزی را تصویب کنید که اجرایی نمی شود؟

 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بررسی خارج از نوبت طرح یک فوریتی اقدام متناسب و متقابل جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام موافقت کردند.

 

این طرح چهارمین دستور کار امروز مجلسی ها بود کهگپ صیبا ارائه درخواستی به هیات رییسه، در اولویت قرار گرفتن آن به رای گذاشته شد. نمایندگان با ۱۳۳ رای موافق، ۹۶ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۴۴ نماینده حاضر با بررسی خارج از نوبت طرح یک فوریتی اقدام مناسب و متقابل جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام موافقت کردند.

 

علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان آژانس انرژی اتمی که در جریان بررسی طرح اقدام متقابل ایران در اجرای برجام در صحن علنی مجلس شورای اسلامی سخن می‌گفت، ما بر اساس یک اصول و چارچوب مذاکره کرده‌ایم که آن چارچوب را نظام جمهوری اسلامی تعیین کرده است و کف و سقفی برای ما تعیین کرده بود اما آرزوی مرگ کرده ام می گویند بعد چند سال من خواهم مرد این چگونه صحبت کردن است.

 

وی افزود: می گویند سیمان روی شما می ریزیم و دفن‌‌تان می‌کنیم خدای ناکرده بی حرمتی نمی کنیم حرف‌‌های درباره پلوتونیوم می‌‌گویند که درست نیست.

 

صالحی در واکنش به اعتراض برخی نمایندگان مجلس که می‌گفت وی با طرح برخی مباحث به دنبال فرافکنی است، گفت: گوش کنید، شماها که قرار است روی ما سیمان بریزید، حرف‌مان را گوش کنید به عنوان کسی که در عمرم را در مسائل علمی گذاشته‌ام حرف می‌زنم.

 

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه، بنده هیچ گاه به شخصی توهین نکرده‌ام اما اگر نمایندگان بخواهند چنین برداشتی کنند، اشکال ندارد، گفت: جناب آقای نبویان شما که خیلی وقت روی برجام گذاشته‌اید و مطالعه کرده‌اید، ۲ دقیقه هم حرف مرا گوش کنید.

 

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه، بنده هیچ گاه به شخصی توهین نکرده‌ام اما اگر نمایندگان بخواهند چنین برداشتی کنند، اشکال ندارد، گفت: جناب آقای نبویان شما که خیلی وقت روی برجام گذاشته‌اید و مطالعه کرده‌اید، ۲ دقیقه هم حرف مرا گوش کنید. اگر راکتور فعلی اراک به کار گرفته شود، ۸ کیلو پلوتونیوم تولید می‌کند، می‌گویند پلوتونیوم مهم است، کنار نگذارید کنار. ۲۴۰ کیلو بعد از ۳۰ سال تولید می‌شود اما ما چگونه می‌خواهیم از تولید بعد از ۳۰ سال استفاده کنیم.

 

صالحی گفت: من شهادت می‌دهم و زمان هم ثابت خواهد کرد، متاسفانه تواضع ما شده ضد مسئولیت ما، من هیچ وقت نگفتم چه کسی هستم و چه کار کرده‌ام، اگر کاری کردم برای خدا کرده‌ام اما شهادت می‌دهم، و‌الله والله والله نه با کندی روبه روخواهیم شد نه با توقف. تحقیقات سرجایش خواهد بود، غنی سازی را دنبال خواهیم کرد. آمریکایی‌ها می‌خواستند غنی سازی نباشد، فردو نباشد اما همه‌اینها هست.

 

وی گفت: آنچه آمریکایی‌ها می خواستند محقق نشد و انچه را می‌خئاساتیم محق شد؛ رهبری تکلیف ما را مشخص کرده‌اند ما طوری مذاکره کردیم که فن‌آوری هسته‌ای ما سرجایش بماند که همینطور شد. شهادت می‌دهم مذاکرات در نهایت عزت‌مندی انجام شد و ما در مذاکرات دست بالاتر داشتیم ما تنها محدودیت رفتن به سمت بمب اتم را پذیرفتیم که بنا به فتوای رهبر انقلاب هیچ‌گاه دنبال این هم نبودیم. ما دغنی سازی را انجام خواهیم داد ما آب سنگین را خواهیم داشت ما فروشنده آب سنگین خواهیم بود و به لطف رهبری، از لحظه اول تا امروز همراه ایشون بودیم.

 

رئیس سازمان انرژی اتمی، برجام را سند افتخار ملت ایران دانست و گفت که با اجرای برجام افتخار و عزت ملی را خواهیم داشت.

 

در پایان نیز نمایندگان مجلس به این طرح رای موافق دادند.

 

  • عکس نمایندگان مجلس اخبار مجلس شورای اسلامی
  • عکس نمایندگان مجلس اخبار مجلس شورای اسلامی
  • عکس نمایندگان مجلس اخبار مجلس شورای اسلامی
  • عکس نمایندگان مجلس اخبار مجلس شورای اسلامی
  • عکس نمایندگان مجلس اخبار مجلس شورای اسلامی
  • عکس نمایندگان مجلس اخبار مجلس شورای اسلامی
  • عکس نمایندگان مجلس اخبار مجلس شورای اسلامی
  • عکس نمایندگان مجلس اخبار مجلس شورای اسلامی

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ