درمان سریع گرفتگی بینی در منزل + آموزش تصویری

0

آیا از مشکلات گرفته شدن بینی خسته شدید؟ آیا این موضوع زندگی روزمره شما را مختل کرده و باعث شده احساس کنید مثل یک انسان عادی نیستید؟ گرفتگی سینوس می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در این چگونه به چهار مورد از مواردی که باعث گرفتگی راه بینی می شود اشاره خواهیم کرد و سپس راه حل های سریع و آسانی برای علاج گرفتگی موقت یا مزمن بینی ارائه خواهیم داد. پزشکان چهار دلیل اصلی برای گرفتگی بینی ذکر می کنند: عفونت، نا به هنجاری های ساختاری، حساسیت ها و ورم غشاء مخاطی بینی.

استفاده از روش های سریع

مجله سلامت مجله پزشکی درمان سرماخوردگی درمان خانگی
۱   فین کنید. کسانی که سرما خورده اند، در مورد تاثیر فین کردن اختلاف دارند. آیا این کار باعث رهایی از مخاط می شود یا فقط گرفتگی را بدتر می کند؟ علم چه نظری درباره ی این ادعا دارد؟

  • یکی از دانشگاه های ویرجینا این مساله را مورد آزمایش قرار داد، به این شرح که مقداری رنگ در راه بینی کسانی که دچار احتقان بینی شده بودند ریخته و از آنها خواستند که فین کنند و در تمام این مراحل از آنها سی تی اسکن می شد. دانشمندان پی بردند که در هر بار فین کردن، در اثر فشار وارد شده، مخاط به سمت سینوسها برمی گردد. این کار ممکن است حس خوبی داشته باشد اما فین کردن به شیوه ی رایج، کار را بدتر می کند.
  • دانشمندان توصیه می کنند در هر بار، از یک سوراخ بینی فین کنید و سپس مقدار مشخصی از داروی ضد احتقان در همان بینی بچکانید.

مجله سلامت مجله پزشکی درمان سرماخوردگی درمان خانگی
۲   از روش چینی استفاده کنید. یک قاشق چای خوری نمک را با یک فنجان آب گرم حل کنید. سرتان را کمی به عقب خم کنید و به وسیله ی یک قطره چکان آن را درون یکی از سوراخ های بینی بریزید. اجازه دهید آب نمک دَه ثانیه بماند و سپس به آرامی آب و مخاط را از درون بینی خود خالی کنید. این کار را با سوراخ دیگر هم انجام دهید.

مجله سلامت مجله پزشکی درمان سرماخوردگی درمان خانگی
۳   از نتی پات وسیله ای شبیه قوری استفاده کنید. برای بعضی ها، شست و شوی بینی می تواند گرفتگی آن را بدون نیاز به مصرف دارو درمان کند. نتی پات مخاط را رقیق و از بینی خارج می کند.

  • به طریقه مصرف نتی پات توجه کنید. هر نتی پات دارای طریقه مصرف خاص خود است که باید انجام شود. در ادامه نمونه مراحل ذکر شده است. ۱۶ اونس آب مقطر (استریل) برابر نیم لیتر و یک قاشق چای خوری نمک آماده کنید. نتی پات را با محلول آب و نمک پر کنید. سرتان را ۴۵ درجه خم کنید و نوک نتی پات را داخل سوراخ بالایی بینی قرار دهید. آب نمک از یک سوراخ وارد و از سوراخ دیگر خارج می شود.
  • اگر آب نمک وارد دهانتان شد، آن را بیرون بریزید.
  • بینی خود را تمیز کنید و همین کار را با طرف دیگر انجام دهید.
  • چند بار باید با نتی پات شست و شو کرد؟ کسانی که از مشکلان سینوسی شدید یا حساسیت، رنج می برند با شست و شوی روزانه درمان می شوند. زمانی که علائم بیماری بهبود یافت، توصیه می شود هفته ای سه بار انجام شود.

مجله سلامت مجله پزشکی درمان سرماخوردگی درمان خانگی
۴   برای ۱۰ الی ۱۵ دقیقه زیر دوش آب گرم بروید. تا حد تحمل آب را داغ کنید. دم و بازدم عمیق داشته باشید به طوری که بخار را در ریه ها و مسیر بینی خود احساس کنید.

مجله سلامت مجله پزشکی درمان سرماخوردگی درمان خانگی
۵   با قرار دادن سر خود بالای یک ظرف آبی که در حال بخار کردن است، از بخار درمانی استفاده کنید. اطمینان پیدا کنید که بخارآب شما را نخواهد سوزاند. مقداری بابونه به آب اضافه کنید و یک حوله روی سر خود بکشید تا بخار بیشتری تنفس کنید.

مجله سلامت مجله پزشکی درمان سرماخوردگی درمان خانگی
۶   هنگام خواب سر خود را عمودی نگه دارید. زمانی که به بغل دراز میکشید ، احتقان ِ حاصل از ورم غشاء مخاطی بینی میتواند به یک سمت مسیر بینی منتقل شود و گرفتگی را بدتر کند. اگر دراز کشیده اید، سرتان را روی دو بالش قرار دهید و سعی کنید در صورت امکان به پشت بخوابید.

مجله سلامت مجله پزشکی درمان سرماخوردگی درمان خانگی
۷   بخش خارجی بینی خود را با استفاده از یک منبع حرارتی مانند بین بگ (کیسه کوچک شن یا نمک) گرم کنید. در حدود ۱٫۵ تا ۲ دقیقه کیسه را در ماکروویو حرارت بدهید. وقتی آماده شد، آن را در حال نوشیدن آب گرم، روی بینی قرار دهید.

مجله سلامت مجله پزشکی درمان سرماخوردگی درمان خانگی
۸   می توانید از ضد احتقان هایی که بدون نسخه فروخته می شوند استفاده کنید. مواد تشکیل دهنده ی این داروها معمولا شامل سودوافدرین و فنیل افرین هستند. این دو ماده در جلوگیری از علائم بیماری موثرند اما سرماخوردگی را واقعا خوب نمی کنند.

  • اسپری های ضد احتقان، مانند نفازولین (Privine)، اکسی متازولین (Afrin، Dristan، Duramist)، یا فنیل افرین (Neo-Synephrine، Sinex، Rhinall)، از طریق بینی تجویز می شوند. اسپری ضد احتقان را برای بیش از سه روز استفاده نکنید، چراکه، ممکن است که موجب بدتر شدن علائم و شدت احتقان شود _ وضعیتی به نام التهاب مدیکامنتوزا
  • ضد احتقان هایی مانند فنیل افرین (Lusonal، Sudafed PE، Sudogest PE) و سودوافدرین (Sudofed، Sudogest) را می توان بشکل قرص نیز تهیه کرد.

۹   یک آلتوئید بخورید. می تواند برای باز کردن بینی بطور شگفت آوری کارساز باشد.

استفاده از راه حل های طولانی مدت

مجله سلامت مجله پزشکی درمان سرماخوردگی درمان خانگی
۱   یک دستگاه بخور مناسب انتخاب کنید. تولید کننده بخور سرد یا گرم؟ اگر فرزند شما از گرفتگی بینی رنج می برد، و یا هزینه کردن برای شما مهم است، دستگاه بخور هوای سرد انتخاب بهتری است. دستگاه بخور هوای سرد، امن تر و مقرون به صرفه تر از دستگاه بخور هوای گرم است.

  • دستگاه بخور، به مرطوب شدن هوا کمک می کند. انواع مختلف دستگاه بخور وجود دارد _ دارای اواپراتور، پروانه ای، دارای فرا صوت _ اما همه آنها کارشان ایجاد رطوبت بیشتر در هوا است. هنگامی که هوا در اطراف شما بیش از حد خشک باشد، مسیر عبور بینی تنگ می شود و مخاط به درستی تخلیه نمی شوند. در این جا است که دستگاه بخور وارد عمل می شود.
  • اگر شما این دستگاه را ندارید یا نمی خواهید بخرید، همیشه می توانید با یکی از وسایل خانه آن را بسازید. کمی آب درون قابلمه بجوشانید و روی یک عایق حرارتی یا شعله پخش کن قرار دهید، و اجازه دهید تا هنگامی که در خانه هستید، بخار گرم آن، رطوبت اتاق را افزایش دهد.
  • از دستگاه های بخور بیش از حد استفاده نکنید. دستگاهای بخور تا حدی موثر هستند. اگر اتاقی که در آن زندگی می کنید در نزدیک جنگل قرار دارد یا موقعیتی مانند سونا دارد، ممکن است بخار، بیشتر از آنکه برای شما مفید باشد، آسیب برساند. رطوبت بیش از حد، بجای کاهش مشکلات گرفتگی تنفسی، بالقوه می تواند موجب مشکلات تنفسی گردد.

مجله سلامت مجله پزشکی درمان سرماخوردگی درمان خانگی
۲   با ماساژ دادن سینوس های خود، از روش طب فشاری استفاده کنید. اگر چه این روش کمی قدیمی و از مد افتاده است، اما برای برخی از مردم این کار مثل یک افسونگری عمل می کند. اگر از درمانهای متوالی خسته شده اید یا فقط می خواهید یک روش متفاوت را امتحان کنید، چند دقیقه روی صورت خود، در آن محل که احتمال تسکین وجود دارد، فشار وارد کنید.

  • هر دو انگشت سبابه خود را در دو طرف حفره چشم، درست بالای بینی در زیر ابرو قرار دهید. سینوسهای اطراف بینی را بسمت بیرون ماساژ دهید. این کار را به مدت ۲۰ تا ۳۰ ثانیه انجام دهید.
  • در نهایت، انگشتان شست خود را روی هر دو استخوان گونه قرار داده و بصورت دورانی به مدت ۲۰ تا ۳۰ ثانیه به سمت بیرون ماساژ دهید. ماساژ را تا زمانی که سینوسهای شما به اندازه کافی تسکین پیدا کنند، ادامه دهید.

مجله سلامت مجله پزشکی درمان سرماخوردگی درمان خانگی

۳   مراقب رژیم غذایی خود باشید. اگر می خواهید از این وضعیت در امان باشید، از خوردن لبنیات اجتناب کنید. این موضوع تنها ممکن است یک افسانه باشد، اما پزشکان در حال بررسی این احتمال هستند که افراد خاصی هنگام نوشیدن شیر، دچار احتقان بیشتری می شوند. پزشکان بر این فرض هستند که پروتئین بتا-CM-7 موجود در شیر ممکن است خلط تولید کند، به خصوص در افراد با سابقه بیماریهای ریوی. در حال حاضر، این داده ها هنوز نظری هستند. اگر می خواهید از احتقان در امان باشید، از شیر و دیگر لبنیات اجتناب کنید.

مجله سلامت مجله پزشکی درمان سرماخوردگی درمان خانگی

۴   غذاهای تند بخورید. غذاهای تند مانند فلفل، ترب کوهی (سبز چمنی) و زنجبیل ممکن است به طور موقت گرفتگی بینی را تسکین دهد. ممکن است زمانی که تندی غذا از بدن دفع شد، احتقان حتی بدتر از قبل شود. اگر خواستار اتفاق صحیح هستید، یک ضد احتقان مصرف کنید. اگر ضد احتقان در دسترس نیست، از غذاهای تند (با احتیاط) استفاده کنید.

مجله سلامت مجله پزشکی درمان سرماخوردگی درمان خانگی
۵   چای زیاد بنوشید. شما نیاز دارید که برای حفظ رطوبت و تسکین گلو درد که اغلب با گرفتگی بینی همراه است، چای بنوشید.   نوشیدن آب گرم، لیمو و عسل، مسکن خوبی برای گرفتگی بینی است. آب یک لیموی تازه را در یک فنجان بگیرید و ۲ قاشق غذا خوری عسل به همراه آب داغ به آن اضافه کنید.

  • ۳ قاشق غذاخوری میوه های تازه به آن اضافه کنید! [حاوی ویتامین C]
  • نوشیدن این مخلوط به خلاص شدن از شر گرفتگی بینی و همچنین کمک به تسکین گلو درد کمک خواهد کرد.

مجله سلامت مجله پزشکی درمان سرماخوردگی درمان خانگی
۶   استفاده از روغن اوکالیپتوس. حدود ۵ قاشق چای خوری روغن زیتون را در یک کاسه کوچک یا فنجان بریزید. از کاسه سرامیک یا شیشه ای استفاده کنید، نه پلاستیک. حدود ۵ قطره روغن اوکالیپتوس خالص به آن اضافه کنید. روغن زیتون و روغن اوکالیپتوس را به طور کامل مخلوط کنید. دستمال کاغذی را لوله و یک سر آنرا داخل روغن و سپس وارد یکی از سوراخهای بینی کنید. همین کار را با سر دیگر دستمال کاغذی در سوراخ دیگر بینی انجام دهید.

  • این کار را هر شب حدود ۲ ساعت قبل از خواب انجام دهید. اگر صبحها احساس گرفتگی بینی داشته باشید، در طی روز هم می توان این عمل را انجام داد. روغن اوکالیپتوس به ویژه، در پاکسازی سینوسهای شما موثر است.
  • یک کاسه یا فنجان روغن اوکالیپتوس را کنار تخت خواب روی یک میز قرار دهید. بخارات آن در تنفس های طول شب نیز کمک کننده است. محتویات کاسه برای حدود یک هفته کفایت خواهد کرد.

شناخت گرفتگی بینی

مجله سلامت مجله پزشکی درمان سرماخوردگی درمان خانگی
۱   بدانید که گرفتگی بینی، توسط عفونت ایجاد می شود. مردم به طور معمول هنگام سرماخوردگی دچار گرفتگی بینی می شوند، که بزرگسالان ۲ تا ۴ بار در سال، و کودکان کمی بیشتر به دلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن آن را تجربه می کنند. هنگامی که بدن در حال مبارزه با سرماخوردگی است، در بدن هیستامین ترشح می کند که افزایش جریان خون در بینی و باعث تورم بافت بینی می شود. در درجه اول به همین دلیل افراد مبتلا به سرما خوردگی، گرفتگی بینی را تجربه می کنند.

  • پس از سرماخوردگی، افراد بخصوص به باکتری هایی که در مجرای بینی رشد می کنند حساس می شوند. اگر مخاط بینی از شفافیت به زرد یا سبز تغییر رنگ داده است، به احتمال زیاد یک عفونت باکتریایی وجود دارد، و باید مراقبت های پزشکی انجام شود.
  • عفونت حاد سینوس کمتر رخ می دهد، اما آزار دهنده و پردردسر است. ترشحات بینی، همچنین تجمع اخلاط و درد پیشانی، گردن و ناحیه چشم، علائم شایع هستند.
  • سینوزیت که بیش از ۱۲ هفته طول بکشد، «مزمن» گفته می شود. افراد بسیاری از علائم فوق را، همراه با سرفه مزمن، برونشیت، یا آسم تجربه کرده اند. اگر سینوزیت حاد معمولا به آنتی بیوتیک پاسخ می دهد، اما سینوزیت مزمن ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.

مجله سلامت مجله پزشکی درمان سرماخوردگی درمان خانگی
۲   فرا بگیرید که احتقان بینی با اختلالات ساختاری چگونه رخ می دهد. ناهنجاری یا انسداد بینی یا سپتوم در سراسر جهان نسبتا شایع است، بارها در هنگام زایمان، همچنین در نتیجه یک آسیب، این اتفاق می افتد. این ناهنجاری ها در بینی و سپتوم نیز می تواند موجب گرفتگی بینی شود.

لوزه سوم، یعنی بافت لنفاوی بین پشت گلو و بینی، ممکن است در کودکان بزرگ و باعث گرفتگی و مشکلات تنفسی شود. اگر چه لوزه سوم به طور معمول با بزرگ شدن کودک، کوچکتر می شود، اما ممکن است برای جلوگیری از احتقان مزمن، جراحی (تانسلکتومی) لازم باشد.

مجله سلامت مجله پزشکی درمان سرماخوردگی درمان خانگی
۳   فرا بگیرید که چگونه احتقان بینی ناشی از آلرژی می تواند روی شما تأثیر بگذارد. آلرژی هایی هستند که پاسخ التهابی طبیعی به یک شیء خارجی است – معمولا گرد و غبار، گرده ها، مو، قارچ، و غیره که وارد چشم ها، دهان، گوش یا بینی می شوند، باعث ترشح هیستامین هایی در بدن که به دنبال آن بینی مسدود و متورم می شود.

  • تعداد زیادی آنتی هیستامین های بدون نیاز به نسخه پزشک برای واکنش های آلرژیک که باعث گرفتگی بینی می شوند، وجود دارد. آنتی هیستامین های ترکیبی و ضد احتقان نیز در دسترس هستند.
  • برای افرادی که مبتلا به آلرژی شدید شده باشند، ممکن است پزشکان، آمپول حساسیت برایشان تجویز کند. این آمپول ها، حاوی آنتی بادی هایی هستند که واکنش آلرژیک بدن را ناتوان می کند. تزریقات، معمولا برای یک دوره ۳ تا ۵ ساله موثر است.

مجله سلامت مجله پزشکی درمان سرماخوردگی درمان خانگی
۴   اثرات احتقان بینی ناشی از «رینیت وازوموتور» را بشناسید. رینیت وازوموتور یک نام فانتزی برای التهاب رگ های خونی در بینی است. اگر چه علت دقیق آن اغلب ناشناخته است، اما عوامل خاصی مانند استرس، نقص تیروئید، عطر و دود دخانیات، و همچنین استفاده بیش از حد قطره های بینی دکونژستان، می تواند باعث گسترش رینیت وازوموتور در عروق خونی بینی شود.

  • اگر چه رینیت وازوموتور کوتاه مدت معمولا قابل اصلاح است، اما رینیت وازوموتور طولانی مدت می تواند توانایی عروق خونی در بینی را کاهش دهد، که منجر به گرفتگی مزمن بینی می شود.

نکات

  • مقدار زیادی مایعات بنوشید، به ویژه آب یا آب میوه.
  • از گرما استفاده کنید. به عنوان مثال، دوش آب گرم بگیرید قبل از اینکه به رختخواب بروید، یک حوله گرم روی بینی یا کل صورت خود قرار دهید و به مدت ۱۰۲۰ ثانیه نگهدارید (در هنگام نیاز تنفس کنید). این عمل مخاط را شل و به شما کمک کند تا آنها را آسان تر تخلیه کنید.
  • از ارتفاع استفاده کنید. به عنوان مثال، هنگام خواب سر خود را کمی بالا قرار دهید. این کار ممکن است به تخلیه مخاط کمک کند. سر خود را بالا بگیرید، یک حوله گرم را به مدت ۱۰-۵ دقیقه روی بینی خود قرار دهید. در صورت لزوم تکرار کنید. به پشت بخوابید.
  • برخی از افراد پی برده اند که قرار دادن دستمال کاغذی آغشته به آب نمک یا آب خالی در سوراخ بینی کمک کننده است.
  • اگر بینی شما به مدت حداقل یک هفته گرفتگی است، به پزشک مراجعه کنید، زیرا که بینی شما عفونت دارد.
  • هنگامی که فین می کنید یکی از سوراخهای بینی را بگیرید و سوراخ دیگر را تخلیه کنید.
  • یک حوله کوچک، گرم و مرطوب روی بینی خود قرار دهید. سپس مقداری چای بنوشید و سعی کنید درحالی سر شما بالا قرار گرفته استراحت کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ