کاهش استرس فقط در ۱۰ دقیقه ، چگونه؟

0
علت به وجود آمدن استرس در افراد مختلف یکسان نیست. استرس و فشار عصبی اجتناب‌ناپذیر است و انسان در زندگی روزمره خود بارها و بارها با آن روبرو می‌شود.

مجله ساتین : همه‌ی ما برای درست انجام دادن کارهای خود و استفاده بهینه از زندگی نیازمند ذهنی آرام هستیم. شاید کنترل کامل استرس و فشار عصبی کار ساده‌ای نباشد اما شما با انجام برخی کارهای ساده می‌توانید استرس را کاهش دهید. برای آشنایی با ۱۰ روش کاهش استرس با ما همراه باشید.

 

علت به وجود آمدن استرس در افراد مختلف یکسان نیست. استرس و فشار عصبی اجتناب‌ناپذیر است و انسان در زندگی روزمره خود بارها و بارها با آن روبرو می‌شود. ترافیک، کارهای ناتمام و عقب افتاده، مشکلات خانوادگی، بیمار شدن، امتحانات و مسائل شغلی همگی باعث به وجود آمدن استرس در انسان می‌شوند. متاسفانه استرس طولانی مدت و کنترل نشده باعث بروز مشکلات جسمی و روحی فراوانی برای فرد خواهد شد. در ادامه ۱۰ روش ساده برای مقابله با فشار عصبی و استرس بیان خواهد شد که بهره‌گیری از آن‌ها تا حد زیادی این حس ناخوشایند را کاهش خواهد داد.

مدیتیشن

کاهش استرس دکتر روانشناس خوب درمان خانگی درمان استرس

وقتی افکار مزاحم و آزاردهنده شروع به درگیر کردن ذهن شما می‌کنند بهترین دارو برای خاموش کردن این افکار مدیتیشن است. وقتی فرد دچار استرس می‌شود ذهن او درگیر افکار مزاحمی می‌شود که او را از انجام برنامه‌های روزانه‌‌اش باز می‌دارد در چنین مواقعی باید به وجود آمدن استرس را در برنامه‌ریزی خود درنظر گرفته و برای مقابله با آن آماده باشید. هر زمان احساس کردید تمرکز کافی برای انجام کارتان ندارید پیش از تبدیل شدن این حس به یک اضطراب شدید، زمانی را برای رفع آن درنظر بگیرید. شاید در نگاه اول عملی کردن این ایده (به خصوص در محل کارتان) خنده‌دار به نظر برسد ولی فراموش نکنید برای مدیتیشن حتما نیاز نیست به شکل هندی‌ها نشسته و زمزمه کنید. برای این کار کافی است چشمان خود را ببندید و بر روی نفس کشیدن‌تان تمرکز کنید. به شرایط کنونی خود (نه آن چه در ذهن شما می‌گذرد) فکر کنید و این کار را برای چند دقیقه ادامه دهید.

چای بنوشید

کاهش استرس دکتر روانشناس خوب درمان خانگی درمان استرس

یکی از نتایج جانبی کار کردن بیش از اندازه به وجود آمدن استرس است و استفاده از کافئین زیاد نیز این مشکل را تشدید خواهد کرد. ترجیحا به جای استفاده از نوشیدنی‌های کافئین‌دار از چای سبز استفاده کنید. دانشمندان معتقد هستند بین ماده‌ای به نام تیانین (L-Theanine) که در چای سبز وجود دارد و کاهش استرس رابطه مستقیم وجود دارد. شاید کنار گذاشتن کامل کافئین از زندگی کمی دشوار باشد اما سعی کنید برای افزایش سلامتی جسم و فکر خود چای سبز بنوشید.

موسیقی گوش دهید

کاهش استرس دکتر روانشناس خوب درمان خانگی درمان استرس

موسیقی به دلیل تاثیری که بر احساسات فرد می‌گذارد راه مناسبی برای کاهش استرس است تحقیقات نشان می‌دهند که گوش دادن موسیقی باعث کاهش میزان هورمون‌های استرس‌زا در بدن می‌شود. بهترین موسیقی برای رسیدن به آرامش موسیقی کلاسیک است ولی هیچ محدودیتی برای سبک موسیقی وجود ندارد. مساله مهم حس آرامشی است که از گوش دادن به موسیقی مورد علاقه‌تان کسب می‌کنید.

پیاده‌روی کنید

کاهش استرس دکتر روانشناس خوب درمان خانگی درمان استرس

فعالیت فیزیکی یکی از راه‌های موثر برای کاهش فشار روانی می‌باشد. پیاده‌روی در سلامت جسم و روان تاثیر زیادی دارد و امروزه بسیاری از آن به عنوان ارزان‌ترین و ساده‌ترین راه رسیدن به آرامش روانی یاد می‌کنند. وقتی روز پر تنشی را پشت سر گذاشته باشید بهترین راه برای بازگشت به آرامش یک پیاده‌روی ساده است. فعالیت‌های بدنی به خصوص پیاده‌روی و دویدن باعث افزایش امواج آلفا در مغز شده و به فرد حس بهتری می‌دهند. از همین حالا برای برای ورزش کردن خود برنامه‌ریزی کنید.

بنویسید

کاهش استرس دکتر روانشناس خوب درمان خانگی درمان استرس

نوشتن احساسات بر روی یک برگ کاغذ به شما این اجازه را خواهد تا به علت واقعی استرس و فشار روانی خود پی ببرید. با نوشتن احساسات می‌توانید علاوه بر کسب حس بهتر به استرس‌های خود سمت و سو بدهید. بسیاری از اوقات ما به دلیل واقعی تنش‌ها و استرس‌های ایجاد شده در خودمان واقف نیستیم، گاهی اوقات احساس ناراحتی می‌کنیم بدون آن که دلیل واقعی آن را بدانیم. با نوشتن به عمق بیشتری از احساسات خود اشراف خواهیم داشت و راحت‌تر می‌توانیم به ریشه‌یابی مشکلات بپردازیم. مهم نیست با چه ادبیاتی احساسات خود را می‌نویسید متن شما نیازمند ویرایش و پذیرش دیگران نیست بلکه متنی برای آرامش روان‌تان است.

از رایحه درمانی استفاده کنید

کاهش استرس دکتر روانشناس خوب درمان خانگی درمان استرس

آروماتراپی یا همان رایحه درمانی یکی دیگر از راه‌های کاهش استرس و فشار عصبی است. هر رایحه احساس و حالت روحی خاصی را برای فرد تداعی می‌کند. در مورد این که رایحه گل رُز یا گل شمعدانی کدام بیشترین تاثیر را بر روی شما دارند چیزی نمی‌توان گفت و خود باید آن را تجربه کنید. روغن و صمغ گرفته شده از بعضی درخت‌ها مانند صندل سفید و درخت مرمکی نیز برای کاهش اضطراب موثر است.

بخندید

کاهش استرس دکتر روانشناس خوب درمان خانگی درمان استرس

شاید استرس یک مشکل جدی باشد اما همگی می‌دانیم که نباید اجازه جدی شدن به آن بدهیم. گاهی اوقات با کاهش میزان استرس و فشار می‌فهمیم که مشکل ما بسیار کوچک‌تر از چیزی بوده است که فکرش را می‌کردیم. در زمان ناراحتی و استرس سعی کنید خود را بخندانید به عنوان مثال می‌توانید از یک کلیپ خنده‌دار شروع کنید. خندیدن باعث کاهش میزان استرس شما می‌شود و به شما حس بهتری می‌بخشد. خندیدن علاوه بر افزایش آندروفین باعث کاهش هورمون‌های استرس‌زا می‌شود.

نفس عمیق بکشید

کاهش استرس دکتر روانشناس خوب درمان خانگی درمان استرس

تاثیر کشیدن نفس عمیق و آرام در کاهش استرس و بهبود شرایط روانی شما شگفت‌انگیز است. تمرین‌ها و تکنیک‌های مختلفی از سطح پایه تا تکنیک‌های پیشرفته برای نفس کشیدن وجود دارد در ابتدا از نفس کشیدن آرام شروع کنید تا به مرور زمان ریتم مناسب خود را بیابید. این کار ساده را در هر زمان و مکانی به راحتی می‌توانید انجام دهید.

به مادرتان تلفن بزنید

کاهش استرس دکتر روانشناس خوب درمان خانگی درمان استرس

انسان وقتی با شرایط پر استرس روبرو می‌شود معمولا سعی در مخفی کردن این حس آزار دهنده دارد و از صحبت کردن در مورد آن پرهیز می‌کند. یکی از راه‌های تخلیه فشارهای روانی صحبت کردن در مورد آن است. مادر بهترین و مناسب‌ترین شنونده برای شما خواهد بود. اگر از خانواده خود دور هستید با یک تلفن ساده هم می‌توانید بهترین شنونده را در کنار خود داشته باشید. تحقیقات نشان داده است که صحبت کردن با مادر بر کاهش میزان هرمون‌های استرس‌زا موثر است و حس بسیار خوبی به فرد می‌دهد.

مثبت اندیش باشید

کاهش استرس دکتر روانشناس خوب درمان خانگی درمان استرس

استرس باعث می‌شود فرد احساس درماندگی بکند و حس خوبی نسبت به خود نداشته باشد. پیش از به وجود آمدن این حس بد سعی کنید با انجام یک کار مفید یا فکر کردن به چیزهای خوب از وقوع آن جلوگیری کنید. همیشه سعی کنید دید مثبتی به حوادث و اتفاقات پیرامون خود داشته باشید. به جای فکر کردن در مورد معایب خود به چگونگی برطرف کردن آن‌ها و بهبود جایگاه خود فکر کنید.

منبع: زومیت

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ