سازمان استاندارد چقدر پول به “خندوانه” داد تا “نیره پیروزبخت” را تبلیغ کند؟!

1

خندوانه“، پر بیننده ترین برنامه تلویزیونی کشور در ماه های گذشته بود و انصاف باید داد که تیم هوشمند و ایده پردازی پشت این برنامه قرارداشت که توانست با کمترین هزینه، نه تنها پربیننده ترین برنامه صدا و سیما را بسازد بلکه چندین برابر هزینه های انجام شده، کسب درآمد کند.

 اسپانسرهای برنامه، زیر نویس های تبلیغی و برنامه هایی با حضور تماشاگران و مهمانانی از بانک ها و سازمان ها اجرا می شد، سه منبع اصلی در آمد شبکه نسیم از برنامه خندوانه بود.

مثلاً سامانه پرداخت های پیامکی هف‌هشتاد، یکی از اسپانسرها بود که با دادن مبالغ میلیاردی به برنامه توانست برند خود را جا بیندازد. یا پرسنل مجموعه تولیدی “یک و یک” و بانک سینا، در برنامه های خندوانه حاضر شدند و در ازای این حضور تبلیغی ، مبالغی را به شبکه نسیم پرداختند.

این که بنگاه های اقتصادی بخواهند در یک برنامه پربیننده تلویزیونی حاضر شوند و از فرصت حضور میلیون ها بیننده استفاده کنند و هزینه های آن را هم بپردازند، امری مثبت و پذیرفته شده در همه دنیاست زیرا قاعدتاً بیش از آنچه برای چنین تبلیغ هایی هزینه می کنند، درآمد کسب می نمایند.

اما در این میان، یکی از آخرین برنامه های خندوانه، با حضور پرسنل سازمان ملی استاندارد برگزار شد و خانم نیره پیروزبخت ، رئیس این سازمان به عنوان مهمان ویژه بیش از ۲۰ دیقیه با مجری برنامه – رامبد جوان – گفت و گو کرد. در این برنامه، همچنین همسر و پسر رئیس سازمان ملی استاندارد نیز حضور داشتند و دقایقی را درباره همسر و مادرشان حرف زدند.

همسر نیره پیروزبخت مهمانان خندوانه سوابق نیره پیروزبخت رئیس سازمان استاندارد اینستاگرام خندوانه

البته قطعاً مسؤولان سازمان ملی استاندارد خواهند گفت که ما در این برنامه شرکت کردیم تا فرهنگ استاندارد در جامعه ترویج شود، کما این که در سخنان رئیس سازمان هم درباره استاندارد صحبت هایی شد. اما چند سؤال بسیار جدی وجود دارد که باید سازمان استاندارد، پاسخ استاندارد و کاملاً شفاف به آنها بدهد.

 سازمان استاندارد به طور شفاف و مستند اعلام کند که برای حضور در برنامه “خندوانه” چند میلیون به شبکه نسیم پرداخت کرده است؟!

عصر ایران مطلع است که پول قابل توجهی از بودجه بیت المال که در اختیار سازمان ملی استاندارد است، برای حضور در برنامه خندوانه پرداخت شده است. مردم هم می دانند که برنامه های این چنینی در سیما، نوعاً پولی هستند، پس انکار نکنند و همان طور که جلوی دوربین آمده اند و ملتی آنها را دیده اند، همان طور هم به همان ملت هم بگویند که چقدر پول داده اند؟! قطعاً اگر فکر می کنند که این مبلغ، می ارزیده است، بدون واهمه آن را اعلام کنند.

همسر نیره پیروزبخت مهمانان خندوانه سوابق نیره پیروزبخت رئیس سازمان استاندارد اینستاگرام خندوانه
خبر سایت سازمان استاندارد درباره این برنامه: رئیس سازمان به “بیان اهمیت استاندارد در جامعه” پرداخت

نکته قابل توجه و بسیار جدی این که بخش قابل توجه حضور رئیس سازمان ملی استاندارد در خندوانه، به جای آن که به موضوع استاندارد بپردازد، به تعریف و تمجید از خانم پیروزبخت و خانواده اش اختصاص یافت و سؤال اینجاست که آیا این سازمان حق دارد پول مردم را خرج یک شخص و خانواده اش کند؟!

مثلاً این که رئیس بگوید در بچگی، دانش آموز درسخوانی بوده، همیشه مبصر بوده، یا از شیطنت های دوران دانش آموزی اش تعریف کند که زیر میز داشته کنجد می خورده و سه دانه کنجد به بینی اش چسبیده و لو رفته، یا این که بگوید هر سال ۴ بار مسافرت خانوادگی می روند و نظایر این ها، چه ربطی به استاندارد و فرهنگ سازی و بودجه بیت المال دارد؟!

یا این که پول سازمان استاندارد را بدهند تا شوهر رئیس استاندارد در برنامه حاضر شود و به تعریف از همسرش بپردازد و بگوید که او یک همسر نمونه است و استادش هست و خیلی دوستش دارد، چه ربطی به فرهنگ سازی استاندارد دارد؟!

یا این که پسر رئیس استاندارد در برنامه تلویزیونی بگوید که مادرش خوب قرمه سبزی و لازانیا درست می کند چه ربطی به استاندارد دارد که پول ملت را صرف این موارد کرده اند؟!

همسر نیره پیروزبخت مهمانان خندوانه سوابق نیره پیروزبخت رئیس سازمان استاندارد اینستاگرام خندوانه
پسر و همسر رئیس سازمان ملی استاندارد در برنامه خندوانه
(عکس ها از سایت سازمان ملی استاندارد)

یا این که در این برنامه مجری بپرسد که خانم پیروزبخت چه جور رئیسی هست و کارمندانش در برابر وی با صدای بلند فریاد بکشند:”عالی” ! یا رئیس ۵ ثانیه به دوربین لبخند بزند تا مردم به لبخند او امتیاز دهند، کجایش ترویج فرهنگ استاندارد است؟ (حالا بماند که اساساً فرهنگ استاندارد چیست و آیا مردم باید فرهنگ استاندارشان تقویت شود یا خود سازمان استاندارد باید به وظایفش درست عمل کند؟!)

واقعا این برنامه، برای ترویج فرهنگ استاندارد بود یا تبلیغ برند شخصی رئیس؟

همچنین مسؤولان سازمان استاندارد و مشخصاً رئیس آن بفرمایند که با پولی که به شبکه نسیم دادند، چقدر می توانستند درباره استاندارد، فرهنگ سازی کنند یا مهم تر از آن، به کارها و مسؤولیت های خودشان برسند تا این همه مشکل در عرصه استاندارد نداشته باشیم؟!

از نهادهای نظارتی و مشخصاً سازمان بازرسی کل کشور درخواست می شود این برنامه را به طور مشخص مورد بررسی قرار دهند تا معلوم شود که چقدر از پول بیت المال را صرف این برنامه کردند.

منتظر پاسخ شفاف سازمان استاندارد درباره مبلغ دقیق پولی که پرداخته اند و دستاوردهای احتمالی آن برای استاندارد – نه برای رئیس استاندارد – هستیم. همچنین امیدواریم نهادهای نظارتی هم در این باره به وظایف ذاتی خود عمل کنند.

منبع : عصر ایران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. ایرانی می گوید

    هر دم از این باغ بری می رسد تازه تر از تازه تری می رسد… از ماست که بر ماست…