تعداد میلیاردرهای چین بیشتر از آمریکا شد! چرا و چگونه ؟

0

طبق تازه‌ترین برآوردها چین ۵۹۶ میلیاردر دارد و این کشور برای نخستین بار در داشتن بیشترین شمار میلیاردرها از آمریکا پیشی گرفته است. ۹۵ درصد از میلیاردرهای چینی خودساخته هستند و ۶ تن از آنان زیر ۴۰ سال سن دارند.

پس از پکن شهرهای شنژن و شانگهای دو شهری هستند که ثروتمندان چینی آن‌ها را برای سکونت برگزیده‌اند.

میلیاردرهای جوان میلیاردرهای جهان زندگینامه ثروتمندان جهان راز موفقیت ثروتمندان راز پولدار شدن بیوگرافی وانگ جیانلین بیوگرافی جک ما آموزش پولدار شدن Wang Jianlin Chen Guangbiao

گروه تحقیقاتی “هورون” (Hurun) مستقر در چین، از ۱۷ سال پیش تا کنون هر سال فهرستی از ثروتمندان این کشور را منتشر می‌کند. فهرستی که امسال اعلام شده، برای نخستین بار حاوی خبری است که در سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده است: چین بیشتر از آمریکا میلیاردر دارد.

طبق فهرست هورون که بازه زمانی اوت ۲۰۱۴ تا اوت ۲۰۱۵ را در نظر گرفته، چین ۵۹۶ میلیاردر دارد که در مقایسه با گذشته ۷۰ درصد افزایش نشان می‌دهد. دارایی‌های این افراد با واحد پولی دلار آمریکا تخمین زده شده است.

در این فهرست که روز پنج‌شنبه (۱۵ اکتبر/ ۲۳ مهر) منتشر شد، آمده است که در آمریکا “تنها” ۵۳۷ میلیاردر زندگی می‌کنند و به این ترتیب چین در این زمینه از آمریکا پیشی گرفته است.

شمار میلیادرهایی که در فهرست هورون ذکر شده، تنها کشور چین را در برمی‌گیرد و اگر هنک‌کنگ، تایوان و ماکائو نیز به آن اضافه شود، شمار کل میلیاردرهای چینی به رقم ۷۱۵ نفر می‌رسد. باید این نکته را در نظر گرفت که میزان دارایی‌های هر کدام از این افراد دستکم یک میلیارد دلار آمریکا برآورد شده است.

ثروتمندان خودساخته

وانگ جیانلین، مؤسس ۶۱ ساله گروه “دالیان واندا”، با ثروتی بالغ بر ۴/ ۳۴ میلیارد دلار ثروتمندترین فرد حال حاضر در چین است. این کارآفرین و مدیر ارشد چینی به واسطه افزایش ارزش سینماهای زنجیره‌ای خود توانسته با کنار گذاشتن جک ما، بنیان‌گذار کمپانی “علی‌بابا” در صدر فهرست میلیاردها جای بگیرد.

وانگ جیانلین متولد استان سیچوان است و سابقه ۱۶ ساله خدمت در ارتش آزادی‌بخش خلق چین را دارد. او ابتدا به عنوان سرباز ساده مرزی در ارتش به کار گماشته شد، اما توانست خود را تا مقام فرماندهی هنگ بالا بکشد.

وانگ جیانلین ، ثروتمندترین فرد چین

میلیاردرهای جوان میلیاردرهای جهان زندگینامه ثروتمندان جهان راز موفقیت ثروتمندان راز پولدار شدن بیوگرافی وانگ جیانلین بیوگرافی جک ما آموزش پولدار شدن Wang Jianlin Chen Guangbiao

وانگ جیانلین پس از خروج از ارتش گروه اقتصادی “دالیان واندا” را تأسیس کرد. او تا به امروز خود هدایت و مدیریت این گروه را بر عهده دارد. دالیان واندا صاحب هزاران سینما در سراسر جهان و نیز شمار زیادی هتل‌های لوکس و مراکز بزرگ خرید است.

یک‌پنجم از مالکیت تیم فوتبال اتلتیکو مادرید اسپانیا نیز در اختیار دالیان وانداست.

طبق فهرست هورون حدود ۱۹۰۰ ثروتمند در چین وجود دارند که ۲۷۹ تن از آنان در شهر پکن ساکن هستند. پس از پایتخت، شهرهای شنژن و شانگهای دو شهری هستند که ثروتمندان آن‌ها را برای سکونت برگزیده‌اند. تعریفی که از ثروت برای تهیه این فهرست ارائه شده، داشتن دارایی دستکم ۲ میلیارد یوآن (۳۱۰ میلیون دلار) بوده است.

نکته قابل توجه در فهرست میلیاردهای چینی این است که ۹۵ درصد از آنان خودساخته هستند و تنها ۵ درصد ثروت خود را به ارث برده‌اند. ثروتمندان نام‌برده ۱۰ میلیون نفر در چین را در استخدام خود دارند و میزان مالیاتی که سال گذشته پرداخت کرده‌اند، ۴ درصد میزان کل مالیات کشور را شامل ‌شده است.

مقایسه فهرست سال گذشته با فهرست سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد که به تعداد ثروتمندان چینی در عرض یک سال، ۶۰۰ نفر اضافه شده است.

۶ نفر از میلیاردرهای خودساخته چینی متولد دهه ۱۹۸۰ هستند و زیر ۴۰ سال سن دارند. یکی از آنان چنگ وای، ۳۲ ساله و مبتکر اپلیکیشن Didi Dache است که عملکردی شبیه به سرویس تاکسی‌رانی “اوبر” دارد.

یکی از دلایل افزایش ثروت در چین، صعود چشمگیر بازار سهام این کشور تا ژوئن سال ۲۰۱۴ و افزایش ۱۵۰ درصدی ارزش سهام در عرض یک سال بوده است. تهیه‌کنندگان فهرست هورون با این حال به هنگام تدوین این فهرست، سقوط ۳۰ درصدی بازارهای سهام در شانگهای و شنژن را در نظر گرفته‌اند.


چین، سرزمین میلیاردرهای “خودساخته”

بر پایه‌ی تازه‌ترین گزارش نهاد پژوهشی “پرایوت ولث” چین، در حال حاضر در این کشور بیش از یک میلیون افراد ثروتمند زندگی می‌کنند. حجم دارایی این افراد که در دو دهه‌ی گذشته به دست آمده، بیش از یک و نیم میلیون یورو است.

کارشناسان اقتصادی بانک آمریکایی USB در گزارش جامعی درباره‌ی شمار میلیاردهای جهان، اعلام کردند که در حال حاضر، تعداد میلیاردرهای آسیایی بیش از میلیاردرهای اروپایی است و به‌ویژه بر شمار میلیاردرهای چینی هر هفته افزوده می‌شود.

در این گزارش که میزان ثروت ۱۳۰۰ میلیاردر (به دلار) در سراسر جهان مورد بررسی قرار گرفته، تاکید شده که دارایی این افراد نه از راه ارث، بلکه از طریق راه انداختن کسب و کار و سرمایه‌گذاری‌های کلان در رشته‌های گوناگون به دست آمده است.

مسابقه‌ی میلیاردرهای آسیایی و اروپایی

بنا بر نتایج این پژوهش، حجم دارایی این ثروتمندان “خود ساخته” که تعدادشان به ۹۱۷ تن می‌رسد، در دو دهه‌ی میان سال‌های ۱۹۹۵ و ۲۰۱۴، بیش از سه و نیم بیلیون دلار بوده است. آمریکایی‌ها، ۴۷ درصد از این رقم را کسب کرده‌اند. در مقام دوم، متمولین آسیایی قرار دارند که بیش از یک سوم این مبلغ را از آن خود ساخته‌اند. بر اساس ارزیابی کارشناسان بانک USB در ۵ تا ۱۰ سال آینده، میلیونرهای آسیایی گوی سبقت را در کسب ثروت و گردآوری مال از توانگران آمریکایی خواهند ربود.

بیش از یک پنجم از میلیونرهای چینی که به‌طور میانگین بیش از سه و دو دهم میلیارد دلار ثروت دارند، دارایی خود را از راه تولید کالاهای مصرفی به‌دست آورده‌اند و ۱۳ درصد (با میانگین ثروتی بالغ بر دو و هفت دهم میلیارد دلار) از طریق معاملات ملکی و بنای ساختمان‌ها و برج‌های جدید.

افزایش ارزش سهام شرکت‌های چینی در بازار بورس نیز به ثروت این توانگران “خودساخته” افزوده است. در این گزارش هم‌چنین آمده است که فعالیت‌های بازرگانی در دنیای مجازی نیز یکی دیگر از دلایل افزایش شمار متمولان در چین است. گروه علی‌بابا که شرکتی بزرگ در بخش تجارت الکترونیکی جهان است، از جمله‌ی این شرکت‌هاست.

نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که خودروی مورد علاقه‌ی اغلب این میلیاردرهای آسیایی، اتومبیل پورشه‌ی ساخت آلمان است!

میلیاردرهای جوان میلیاردرهای جهان زندگینامه ثروتمندان جهان راز موفقیت ثروتمندان راز پولدار شدن بیوگرافی وانگ جیانلین بیوگرافی جک ما آموزش پولدار شدن Wang Jianlin Chen Guangbiao

همان طور که مشاهده می کنید میزان افزایش ثروت ، میلیاردهای چینی طی یکسال (۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵) واقعا حیرت آوره.

میلیاردرهای جوان میلیاردرهای جهان زندگینامه ثروتمندان جهان راز موفقیت ثروتمندان راز پولدار شدن بیوگرافی وانگ جیانلین بیوگرافی جک ما آموزش پولدار شدن Wang Jianlin Chen Guangbiao


گوگل و آمازون و ای‌بِی و پی‌پال را اگر با هم یکی کنیم، تازه توانسته‌ایم تصویری نسبی از “علی‌بابا” بدهیم؛ شرکت غول‌آسای تجارت الکترونیک که دست‌پخت چین است و خودش را برای جذب سرمایه‌گذاران در وال‌استریت آماده می‌کند.

آنجا که پای خرید آنلاین به میان می‏آید، شاید بسیاری تنها به یاد وبسایت‌هایی مانند آمازون و ایبی (ebay) بیفتند. اما یک وبسایت چینی به نام “علی بابا” حالا عرصه را بر دیگر شرکت‌های فعال در زمینه تجارت الکترونیک تنگ کرده است.
علی بابا وبسایتی است برای معامله میان عرضه کنندگان کالا به صورت آنلاین همچون آمازون که در سال ۱۹۹۹ برای معامله‌های کوچک آنلاین توسط جک ما و ۱۷ نفر دیگر تاسیس شد.

اعداد و ارقام شگفت‌آورند؛ ۸۰ درصد از درآمد حاصل از تجارت اینترنتی در چین از علی باباست. تجارتی به ارزش سالانه ۳۰۰ میلیارد دلار. بر اساس پیش‌بینی‌ها تا سال ۲۰۲۰ حجم درآمد تجارت اینترنتی علی بابا از مجموع معاملات اینترنتی بریتانیا، ژاپن، آلمان، فرانسه و آمریکا بیشتر خواهد بود. تا زمانی که شرکت آمریکایی یاهو یک چهارم علی بابا خرید، این شرکت در غرب نامی بیگانه بود.

این وبسایت حالا با ۵۰۰ میلیون کاربر یکی از غول‌های تجارت الکترونیک است و حال و هوای وال استریت به سرش زده است.

ورود به وال‌استریت

وال استریت، بزرگ‌ترین بازار بورس جهان از نظر میزان معاملات و حجم مالی، منتظر بزرگترین رویداد در تاریخ خود است. شرکت‌های فعال در زمینه آی تی اغلب رقیب وال‌استریت را به عنوان عرصه‌ای برای ارائه‌ی سهام‌شان انتخاب می‌کنند: “نزدک” (Nasdaq) که بزرگ‌ترین بازار بورس شرکت‌های الکترونیک در آمریکا است. اما علی بابا برخلاف فیس بوک، وال استریت را انتخاب کرده است.

فیس‌بوک٬ بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی آنلاین سال ۲۰۱۲ عرضه عمومی سهام خود را آغاز کرد. ورود فیس‌بوک به بازار بورس٬ از بزرگ‌ترین تحولات دنیای اقتصاد و فن‌آوری در دهه دوم قرن حاضر بود. فیس بوک در آن زمان توانست ۱۶ میلیارد دلار سرمایه جذب کند. گوگل٬ جدی‌ترین رقیب فیس‌بوک در زمان عرضه عمومی اولیه سهام‌اش در سال ۲۰۰۴ سرمایه‌ای ۲ میلیارد دلاری جذب کرد. رکوردی که شکستن‌اش برای فیس‌بوک به‌طور حیرت‌انگیزی ساده بود. و اینک “علی بابا” می‌خواهد بزرگترین اتفاق را در تاریخ بازار بورس رقم بزند؛ صحبت از جذب ۲۱ میلیارد دلار سرمایه است.

موفقیت جهانی با دور زدن قوانین چین

وال استریت اولین انتخاب علی بابا نبود. سال ۲۰۰۷ هم این غول دنیای فناوری نوین، در هنگ کنگ پا به بازار بورس نهاد. علی بابا اما پس از ۶ سال بازار هنگ کنگ را ترک کرد. به گفته‌ی یک تحلیلگر امور اقتصادی، علی بابا حالا بخت خود را در آمریکا می‌آزماید، چرا که این شرکت ساختار فعالیت‌اش را که در هنگ کنگ پذیرفته نبود، می‌تواند در آمریکا حفظ کند.
شرکت‌هایی چون علی بابا را به اصطلاح variable-Interest Entity می‌نامند؛ شرکت‌های با منافع متغیر. کسی که سهام علی بابا را می‌خرد، سهمی از شرکت نصیب‌‌اش نمی‌شود بلکه در حقیقت سهمی از شاخه خدماتی این شرکت در جزایر کیمن می‌خرد. علی بابا با این ترفند قوانین چین را دور می‌زند؛ قوانینی که بر پایه آن به خارجی‌ها اجازه‌ی تصاحب هیچ رتبه‌ی مدیریتی در یک شرکت چینی داده نمی‌شود.

از این ترفند دیگر شرکت‌های چینی هم استفاده کرده‌اند. برای مثال بایدو، کپی چینی گوگل. سهام بایدو از سال ۲۰۰۵ تا کنون در “نزدک” ارائه می‌شود. تحلیل‌گران اقتصادی از گرایشی بین شرکت‌های چینی سخن می‌گویند که از سال ۱۹۹۰ آغاز شده و آن‌ها را به امید جذب سرمایه‌گذاران خارجی به نزدک و وال استریت کشانده است.

رد پای برندهای کپی‌شده بر روی علی بابا

اما این ساختار منتقدانی هم دارد. به سرمایه‌گذاران تقریبا هیچ حق مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها داده نمی‌شود. جک ما، موسس علی بابا به همراه چند شریک دیگر، صاحبان سهام‌های کنترلی و مدیریتی، بیش از نیمی از اعضای شورای نظارت را تعیین می‌کنند.

اسکات کسلر تحلیلگر اقتصادی می‌گوید: «اغلب شرکت‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی آمریکایی برای مسلط شدن بر بازار چین با مشکل روبرو هستند.» در چین تقریبا ردی از شبکه‌های اجتماعی غیر چینی نیست. آنچه که شرکت‌های آمریکایی را می‌تاراند، عرصه بی‌رقابت را برای بالیدن و ارائه خدمات توسط شرکت‌های چینی باز می‌کند. تنها در بازار معاملات تائوبائو  (وب سایت خرید و فروش آنلاین در چین) که آن هم متعلق به علی باباست، ۷ میلیون خریدار و فروشنده فعال وجود دارد. 
تائوبائو در نیمه‌های تابستان سال جاری به دلیل عرضه‌ی کالاهای برند تقلبی توسط فروشندگان در این سایت، خبرساز شد. یکی از مسئولان انجمن بین المللی “آنتی‌ کنترفیتینگ کولیشن” که علیه کپی‌برداری فعالیت می‌کند، می‌گوید: «فرهنگ کپی‌برداری چینی‌ها به همراه اشتهای سیری‌ناپذیر مصرف‌کنندگان آمریکایی که در کمین “فروش‌های فوق‌العاده”‌اند، منجر به این مشکل شده‌است.»

علی بابا با عرضه تقریبا ۸۰۰ میلیون کالا و ۵۰۰ میلیون کاربر، به یکی از هدف‌های اصلی برای مبارزه با کالاهای تقلبی و کپی شده تبدیل شده است. علی بابا برای پاسخ دادن به این انتقاد فرصت زیادی برای تامل نمی‌خواهد: «اگر یک شرکت ارائه دهنده کالاهای لوکس خودش در سایت ما حساب کاربری بازکند و خود اقدام به فروش کالا کند، این به این معناست که فروشندگان جنس‌های تقلبی کالاهایشان را جمع می‌کنند.»

راه علی بابا برای رسیدن به بازار بورس وال استریت آسان نبود. علی بابا نه تنها سرمایه گذاران، بلکه کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) را هم قانع می‌کرد.

روز ۱۹ سپتامبر وقت آن است که علی بابا در Roadshow خودنمایی کند. Roadshow نشست و همایشی است که به منظور معرفی شرکت‌هایی برگزار می‌شود که قصد ورود به بازار بورس را دارند. آشنایی ‌با فرصت‌ها و قابلیت‌هاى آن‌ها برای جذب سرمایه گذاران و نهادهاى بزرگ مالى از اهداف دیگر این نشست است. تازه پس از آن است که علی بابا در بازار بورس وال‌استریت پذیرفته خواهد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ