علایمی که نشان میدهد صنعت فولاد ایران در آستانه ورشکستگی قرار داد/ انبارها پر از فولاد؛ همه منتظرند!

0
رکود بخش فولاد را فراگرفته و آمارها از کاهش میزان سرمایه گذاری در صنعت فولاد خبر می دهند. تقریبا بسیاری از پروژه ها در حال تعطیلی هستند و در شرایط فعلی بعید به نظر می رسد سرمایه گذاران خارجی نیز به صنعت فولاد ورود پیدا کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تراز ، در سطح جهانی نیز هم اکنون دنیا با مازاد عرضه مواجه است و کشورهایی مانند چین صدها هزار تن فولاد تولید شده مازاد بر مصرف خود دارند. از سویی با ادامه وضعیت فعلی بعید به نظر می رسد فولادسازان ایرانی بتوانند با بالا بردن بهره وری تولید به سمت کاهش هزینه ها رفته و محصول رقابتی تری را وارد بازار کنند. البته در شرایط موجود طبق آمار و شنیده ها بیشتر فولاد سازان کشور برای از دست ندادن بازارهای جهانی، فولادخود را با قیمتی پایین تر از قیمت تمام شده صادر می کنند. محمود اسلامیان مدیر عامل اسبق فولاد مبارکه اصفهان در این باره معتقد است: در صنعت فولاد کشور نوعی به هم ریختگی دیده می شود که چنین وضعیتی برای کشور هزینه زا بوده و تمام اصناف و جامعه فولادی کشور موظف هستند با ارائه گزارش های درست به دولت، جلوی برخی از درخواست های غیر اقتصادی دولت بایستند.

در طول این سال ها در نگاه اقتصادی به فولاد ، بیشتر تولید و روند فروش این کالا در بازارهای داخلی مطرح بوده است. لذا صادرات به حاشیه رفته و فولاد سازان ایرانی رابطه چندانی با آن نداشته اند اما امروز با توجه به افزایش نارضایتی مردم نسبت به خودروهای خارجی و کاهش تولید و فروش این خودروها و همچنین ایجاد رکود در ساخت و ساز و خرید و فروش مسکن به نظر می رسد مصرف داخلی این کالا با افت شدیدی مواجه شده و اگر فولاد سازان ما نتوانند برای مازاد تولید خود مشتریانی پیدا کنند باید به فکر بستن کارخانه های خود باشند. در همین رابطه محمد آزاد رئیس انجمن فروشندگان آهن چندی پیش در گفتگو با تراز گفته بود: با ایجاد رکود در بخش مسکن و کاهش خرید خودرو توسط مردم حدود ۱۰ کارخانه فولاد سازی ما تعطیل شده اند. اگرچه امروز فولادسازان و صنعت فولاد ما متوجه شده است فراهم شدن زمینه های صادرات و فکر کردن به ایجاد بسترهای صادرات چقدر مسئله مهمی است. ضمن اینکه در ماههای اخیر با کاهش قیمت نفت، تنها مزیت نسبی ما نسبت به سایر کشورهای تولیدکننده فولاد، اهمیت خود را از دست داده است.

قیمت فولاد تحلیل صنعت فولاد

از سوی دیگر، با توجه به وجود بحران مالی و رکود در کشورهای اروپایی به همراه عدم بررسی ابعاد اقتصادی سرمایه گذاری خارجی در کشور، پیش بینی می شود فعلا سرمایه خارجی جدیدی وارد بدنه صنعت و به خصوص بخش فولاد نخواهد شد. اگرچه این احتمال وجود دارد که با برداشته شدن تحریم ها، ما بیشتر از گذشته به بازارهای جهانی متصل شویم اما بعید است در این زمینه منفعتی عاید صنعت فولاد ایران شود. چرا که با توجه به قیمت تمام شده فولاد در ایران، ما توان رقابت با فولاد جهانی را نخواهیم داشت.

با افزایش رکود در صنعت فولاد و با توجه به اینکه این صنعت جزء صنایع سنگین و حجیم کشور محسوب می شود با توجه به افزایش رکود در این بخش و رابطه مستقیم آن با رشد اقتصادی در آینده نزدیک با ادامه روند کنونی حاکم بر صنعت فولاد، رشد مثبت اقتصادی کشور نیز به خطر خواهد افتاد.

گفتنی است شهرستانی، عضو انجمن فولاد ایران چند روز پیش در اظهارنظری رکود موجود در فولاد کشور را در تاریخ صنایع ایران بی سابقه دانسته و رکود خارجی که در واقع جنگی بین غرب و چین است و مسائل داخلی کشور را از دلایل این رکود دانسته بود.

وی در رابطه با علت‌های خارجی رکود گفته بود: غرب فشار وارد کرده تا قیمت‌ها را کاهش دهد تا به این ترتیب چین نتواند خیلی تقویت و قدرتمند شود، به همین علت قیمت انرژی در دنیا افت کرده و قیمت انرژی هم رابطه مستقیم با فولاد دارد؛ زیرا فولاد از صنایع انرژی‌بر است.

وی تأکید کرد: از داخل هم به این دلیل که می‌خواهند جلوی تورم را بگیرند بهره بالایی را در نظر گرفتند؛ این بهره بالا سبب شده مردم سود خود را از بازار و تولید دربیاورند و به سمت سرمایه‌گذاری‌هایی که در بانک وجود دارد، ببرند و این اصلا مناسب وضعیت کنونی نیست.

وی اظهار داشت: بودجه‌های عمرانی هم متأسفانه به دلیل وضعیت خراب دولت و نداشتن درآمد متوقف شده است.

عضو انجمن فولاد تأکید کرد: مردم هم به دلیل مذاکرات ۵+۱ امیدوار هستند که قیمت دلار کاهش پیدا کند، همه این عوامل سبب شده تا مصرف کاهش پیدا کرده و اجناس در انبار بماند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ