پشت پرده پیامک‌های‌ قرص سرماخوردگی

0

در چند روز اخیر پیامک‌های بسیاری برای شهروندان درباره قرص مرگ آور سرماخوردگی ارسال شده است که در متن این پیامک‌ها عنوان شده است که «بالاش نوشته استامینوفن, پایینش ریز نوشته باکلوفن نخرید و نخورید چند نفر تو کما رفتند، دو نفرم مردن،» که این پیام در چند روز اخیر باعث نگرانی مردم شده و این طور که شنیده شده منبع وقوع این مشکل در کرمان است.

سازمان غذا و دارو نیز با قرار دادن گزارشی در این زمینه روی پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خود، شایعه مطرح شده درباره این دارو را تکذیب کرد و از مردم خواست هر نوع اطلاع‌رسانی درباره محصولات دارویی و غذایی را از طریق رسانه‌ها یا ارگان‌های ذی‌ ربط استعلام کنند و به چنین شایعاتی توجه نکنند.

برای بررسی بیشتر جهت تهیه قرص مرگ‌آور سرماخوردگی به چند داروخانه در سطح شهر تهران رفتیم ولی هیچکدام از مسئولان و متصدیان داروخانه‌ها چنین دارویی را نداشتند و حتی برخی از آنان نیز به محض شنیدن نام قرص سرماخورگی با عنوان «باکلوفن» و «دگلوفین» لبخند معناداری می‌زدند و عنوان می‌کردند چنین دارویی را موجود ندارند.

تکذیب به کما رفتن افراد بهه دلیل مصرف قرص سرماخوردگی

در این زمینه خزائلی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفت‌وگویی ضمن اعلام تکذیب به کما رفتن تعدادی از هموطنان افزود: طبق استعلامی که از تمامی بیمارستان های استان کرمان صورت گرفته تا این لحظه هیچ موردی مبنی بر مسمومیت افراد بر اثر مصرف قرص استامینوفن که منجر به فوت و یا به کما رفتن آنها شده باشد مشاهده نشده است.

وی با اشاره به اینکه هیچ فرآورده سرما خوردگی حاوی باکلوفن وجود ندارد، گفت: همچنین مصرف داروی باکلوفن که به عنوان شل کننده عضله کاربرد دارد عوارض اینچنینی ندارد.

طرح ژنریک برای ترکیب استامینوفن با باکلوفن اصلا وجود ندارد

غلامحسین صادقیان معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: فرمول دارویی در طرح ژنریک برای ترکیب استامینوفن با باکلوفن اصلا وجود ندارد. کارشناسان معاونت غذا و دارو پیگیر این بحث بوده‌اند و با بررسی آنها مشخص شد که این موضوع اصلاً صحت ندارد.

وی با بیان اینکه فرمول دارویی در طرح ژنریک برای ترکیب استامینوفن با باکلوفن اصلا وجود ندارد و پیامک ارسالی برای مردم که با این عنوان ارسال شده است، به هیچ وجه صحت ندارد.

صادقیان تصریح کرد: بررسی‌های لازم با مدیر دارویی بیمارستان الزهرا (س) نیز در این خصوص انجام دادیم و متوجه شدیم چنین موردی وجود ندارد. اطلاعات لازم در خصوص این دارو به پلیس فتا داده شده است تا برای دستگیری ارسال‌کنندگان این پیامک‌ها اقدام لازم صورت گیرد.

رد هر گونه فوتی بر اثر مصرف قرص سرماخوردگی

ایرج خسرونیا رئیس انجمن جامعه متخصصان داخلی ایران نیز در گفت‌وگو با تسنیم نیز با رد هر گونه گزارشی از فوت افراد براساس مصرف قرص سرماخوردگی دگلوفین یا باکلوفن عنوان کرد: به عنوان کسی که در چند بخش حوزه سلامت از جمله نظام پزشکی، پزشکی قانونی و انجمن جامعه متخصصان داخلی ایران مسئولیت دارم در چنین موردی تاکنون گزارشی ارائه نپذیرفته است.

وی درباره پشت پرده این پیامک‌ها بیان داشت: اول اینکه اصلأ کسی که دچار سرماخوردگی می‌شود لازم نیست دارو مصرف کند، در ضمن باکلوفن یک دارو برای برطرف کردن مشکلات عضلانی است و تمام داروهای موجود در بازار دارویی کشور تحت نظارت‌های کمیته‌های دارویی وزارت بهداشت، نظام پزشکی و پزشکی قانونی قرار می‌گیرند.

رئیس انجمن جامعه متخصصان داخلی ایران درباره علت ارسال این پیامک‌ها بیان کرد: در چنین مواردی به خصوص در حوزه دارو ایجاد شائبه توسط رقبای تجاری در عرصه دارو بسیار پررنگ می‌شود.

نیروی انتظامی و مخابرات منشا و منبع این پیامک‌ها را شناسایی کنند

در این زمینه عباس زارع نژاد مدیرکل اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت نیز با تکذیب این پیامک‌ها عنوان کرده است که هیچ دارویی مشابه استامینوفن که مصرف آن خطرناک باشد در کشور وجود ندارد و شایعات مبنی بر اینکه مصرف دارویی به نام دگلوفین که مشابه استامینوفن معرفی شده و اعلام شده مصرف آن باعث کما رفتن بیمار شده است به هیچ وجه صحت ندارد. ضمن اینکه اساساً دارویی با این نام در کشور وجود خارجی ندارد.

مدیر کل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت تأکید کرد: همه انواع داروی استامینوفن که با نام‌های تجاری مختلف در داروخانه‌های کشور توزیع می‌شوند مورد تأیید وزارت بهداشت هستند و هیچ مشکلی ندارند.

عباس زارع نژاد اضافه کرد: معلوم نیست افرادی که این پیامک‌های کذب را منتشر می‌کنند و در بین مردم نگرانی ایجاد کرده اند ، چه هدفی را دنبال می‌کنند. از نیروی انتظامی و مخابرات انتظار داریم منشا و منبع این پیامک‌ها را شناسایی و با آنها برخورد کنند تا افراد غیر مسئول در بین مردم نگرانی بیهوده  ایجاد نکنند.

داروی مرگ‌آور مشابه استامینوفن در کشور وجود ندارد/ مردم نگران نباشند

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در نهایت با صدور اطلاعیه‌ای محتوای پیامکی با مضمون مرگ افرادی بر اثر مصرف دارویی که مشابه استامینوفن معرفی شده است را به شدت تکذیب کرد. در این اطلاعیه عنوان شده است: هیچ دارویی مشابه استامینوفن که مصرف آن خطرناک باشد در کشور وجود ندارد و شایعاتی که اخیراً با ارسال گسترده پیامک‌هایی به هم‌وطنان مبنی بر به کما رفتن و مرگ‌آور بودن این دارو متشر شده است از اساس تکذیب می‌شود.

در ادامه این اطلاعیه از هموطنان خواسته شده است هرگونه اطلاع‌یابی در زمینه محصولات دارویی و غذایی را از طریق رسانه‌های جمعی و یا ارگان‌های ذیصلاح استعلام کنند و به شایعات این چنینی توجه نکنند.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه این اطلاعیه از دستگاه‌های ذیربط خواسته است با منابع انتشار پیامک‌هایی که موجب تشویش اذهان عمومی و نگرانی مردم شده‌است، برخورد قانونی مناسب صورت گیرد.

لازم به ذکر است شایعه قرص مرگ آور سرماخوردگی با عناوین «باکلوفن» و «دگلوفین» در چند روز اخیر به صورت پیام کوتاه از طریق تلفن‌های همراه در سطح کشور برای هموطنان ارسال شده و باعث تشویش اذهان عمومی شده است، لذا سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت ضمن تکذیب این شایعه از مردم خواسته اند هرگونه اطلاع یابی در خصوص محصولات دارویی و غذایی را از طریق رسانه‌های جمعی و یا ارگانهای ذیربط استعلام کرده و به شایعات این چنینی توجه نکنند.

تسنیم

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ