بلایی که محمد خاکپور بر سر تیم ملی امید آورد!

0

محمدخاکپور استعفا کرده ،پیش از اینکه به دلیل ناکامی در مسابقات مقدماتی المپیک اخراج شود. شیرین ترین پایانی که می شد برای او تصور کرد. مربی ای که البته سابقه مربیگری نداشت و به سادگی تیم ملی امید را در اختیار گرفته بود . حالا او بایک قهرمانی در مسابقات غرب آسیا آن هم با بهترین امکانات پس از انقلاب ؛ استعفایش را روی میز گذاشته و خداحافظی کرده .

چرا ؟

دلایلی که این روزها برای کناره گیری محمدخاکپور اعلام می شود اغلب غیرمنطقی به نظر می رسد.شاید دلایل سرمربی مستعفی تیم امید روزی اعلام شود اما این هایی که اعلام شده رفتار خاکپوررا توجیه نمی کند، نه اینکه انتظارات محمد خاکپور غیرمنطقی باشد نه ، موضوع این است که زمان اعلام استعفا بادلایلی که برای این تصمیم اعلام شده همخوانی ندارد.یعنی اگر دلایل عنوان شده همین ها باشد خاکپور می توانست خیلی زودتر جدایی اش را اعلام کند.  بهتر است برای شفاف سازی دلایل او را مرور کنیم.

۱- حمایت ها
یکی از دلایلی که برای کناره گیری خاکپور اعلام شده، عدم حمایت از تیم ملی امید است. هرچند این دلیل هیچگاه توضیح کامل نداشته که کسی بداند منظور از حمایت چیست اما حبیب کاشانی در مصاحبه هایش عنوان کرد که با ۲۴ بازی تدارکاتی این تیم بهترین آماده سازی تیم های امید پس از انقلاب را داشته است.انتخاب حبیب کاشانی برای مدیریت تیم ملی امید یکی از واقعیت هایی است که دلیل«عدم حمایت» بدون توجیه می سازد . در اصل فدراسیون فوتبال تیم امید را مانند یک تیم باشگاهی به کاشانی سپرد و او هم امکانات و حمایت های لازم را طبق مدعای خود در بهترین حالت فراهم کرده بود. با این حال اگر متصور شویم که امکانات و حمایت ها هم کم بوده استعفا پس از قهرمانی خنده دار به نظر می رسد. چون اگر حمایت ها کم بوده همان زمانی که کم بوده باید اعلام می شده نه وقتی تیم ملی امید به قهرمانی غرب آسیا رسیده و ۳ ماه دیگر مسابقات مقدماتی المپیک پیش رو است.

۲- قرارداد مالی

دومین دلیلی که برای توجیه استعفای بد موقع خاکپور عنوان می شود پایین بودن مبلغ قرارداد سرمربی است. مبلغی که گفته می شود ۲۵۰ میلیون تومان بوده و با پاداش صعود به المپیک به ۵۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا خواهد کرد. آیا مبلغ قرارداد خاکپور کم بوده ؟ جواب این سوال را مدافعان خاکپور این طور جواب می دهند که او مبلغی بسیار پایین تر از سرمربی پرتغالی تیم ملی ایران کی روش می گیرد. اما آیا خاکپور باید به اندازه کی روش دریافتی داشته باشد یا حتی نزدیک به او ؟ آیابا پرداخت ۲۵۰ میلیون به خاکپور شان مربیان ایرانی پایین در نظر گرفته شده؟ مدافعان خاکپورحتما انتظاری مشابه برای یک مربی ایرانی دارند اما بازنگری حقایق نشاندهنده جوابی دیگراست. محمدخاکپور مربی بی تجربه ای است.او تا به حال در طول یک فصل سرمربی هیچ تیمی نبوده و همان نیم بند فصلی هم که روی نیمکت استیل آذین نشسته کارنامه قابل دفاعی ندارد. اما حالا و لطف اشتباه فدراسیون فوتبال او نزدیک یک سال مربی تیم امید ایران بوده. مربی ای که اگر درتیم امید ایران برایش کاری پیدا نمی شد حتما جای دیگری هم به او اعتماد نمی کردند که بعد از استیل آذین نکرده بودند. در این فرصت شاید بد نباشد فدراسیون پاسخ دهد که چطور آرزویی ۴۰ ساله صعود به المپیک را در اختیار مربی ای بی تجربه قرارداده اند.مربی بی تجربه ای که همین امروز هم با استعفا و پشت پا زدن به تیم ملی امید نشان داده که از روز اول هم انتخاب اشتباهی بوده است. او تا ۳ ماه قبل از مسابقات با همه مشکلات ساخته و یک دفعه پس از قهرمانی در مسابقات غرب آسیا یادش افتاده که با این مشکلات کار کردن سخت است؟ به راستی اگر هر مربی بی تجربه ای که می خواست مربیگری تیم ملی امید ایران را در کارنامه اش داشته باشد باید چقدر هزینه می کرد؟ خاکپور با این کارنامه و این مدل استعفا باید پولی دریافت کند یا پولی پرداخت؟

۳- بند نخواستنی قرارداد

برخی منابع وجود بندی در قرارداد را دلیل امضا نشدن قرارداد خاکپور و خداحافظی اش عنوان می کنند. گفته می شود قرارداد فدراسیون فوتبال بندی داشته که خاکپور را از هرگونه مصاحبه علیه فدراسیون فوتبال منع می کرده است. قراردادی که گفته می شود به دلیل همین بند خاکپور آن را امضا نکرده است . اینکه خواسته فدراسیون فوتبال درست بوده یا غلط یک چیز است اینکه چنین بندی پس از نزدیک به ۱ سال می تواند سبب استعفا شود یا نشود چیز دیگر . محمدخاکپور به هر دلیلی که روشن نیست ۱۲ ماه بدون قرارداد به کارش ادامه داده اما به خاطر یک بند این قرارداد را امضا نکرده و استعفا داده؟ این عجیب ترین اتفاق ممکن است.

بلایی که خاکپور بر سرایران آورد

خاکپور به هر دلیلی تیم ملی امید را ترک کرده باشد این تیم را در مسیر حذف از مسابقات مقدماتی المپیک قرارداده است. تیم امید ایران همان آذر ماه ۹۳ نزدیک به ۱۴ ماه برای موفقیت در مسابقات انتخابی فرصت داشت. فرصتی که کم به نظر می رسید و البته با توجه به دوری ۴۰ ساله ایران از المپیک کار را مشکل می کرد. محمدخاکپور درآن روزها با تیمی مشغول به کار شد که همه چیزش مشخص بود. همه ضعف ها مشکلات ، ناهماهنگی ها و بی پولی های رایج در فوتبال ایران . همان هایی که کی روش به خاطرش قهر می کند و می رود و دیر برمی گردد.همانی که در موردش گفته می شود کی روش برایش تصمیم می گیرد و همه کاره اش است. همانی که هر کسی یک بار از کنار فوتبال ایران رد شود همه شان را خواهد شناخت. خاکپور از نه از آن طرف دنیا آمده بود و نه مثل قطبی نسبت به فضای فوتبال ایران بی تجربه بود. بدتر از همه اینکه برای اعلام ناتوانی خودش یک سال صبرکرد قهرمان شد و حالا می خواهد مانند برنده ها از قصه بیرون بیاید. خاکپور ۱۲ ماه خودش و تیم ملی و همه مردم را معطل کرد و حالا می رود.تیم ملی امید ایران هم مانده و حوض اش ، این تیم با هر سرمربی دیگری هم فقط ۳ ماه فرصت خواهد داشت.با این تفاوت که زمان کم است و هر کسی این پست را تحویل بگیرد پاسخگو نخواهد بود. 

در این شرایط به نظر می رسد محمدخاکپور آگاه از احتمال نتیجه نگرفتن در مسابقات ،پیش از اخراج شدن از تیم ملی امید کناره گیری کرده و با مثلا کارنامه قهرمانی غرب آسیا لابد می خواهد منتظر پیشنهادهای دیگر باشند. حالا تیم ملی امید ایران پیش از این که توسط تیم های دیگر حذف شود توسط سرمربی ایرانی خود حذف شده که لابد بعد از یک سال تازه فهمیده چه شرایط کاری ای دارد. البته که این بهترین پایان برای اوست . محمدخاکپور به شهادت کسانی که این مسابقات را دیده اند همیشه نیمه دوم های بدی داشته و به غیر از فینال مسابقات در نیمه نهایی و در دیدار مقابل عربستان نیمه های مربیگری را از دست داده است. تیم امید ایران با مربیان ایرانی که همیشه هم مدعی هستند حتی به صعود به المپیک ذره ای هم نزدیک نشده بود که امروز دور شود اما به هرحال خاکپور فعلا سرنوشت اش را جدا کرده است. او شاید با برگشت به تیم ملی امید و صعود به المپیک بتواند کارنامه ای قابل توجیه برای هم صنفان ایرانی اش بسازد والا که فدراسیون فوتبال ایران یک بار دیگر چوب اطمینان به مربیان ایرانی را خواهد خورد . تیم ملی امید ایران با یکی از مربیان ایرانی که همیشه مدعی بوده اندبه فرصت نیاز دارند ؛ هم اکنون بی مربی است و رکورد ۴۰ سال دوری اش به ۴۴ سال خواهد رسید و البته مربی ایرانی اش استعفا کرده که حتی پاسخگو هم نباشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ