حکم شرعی خوردن نذری اقلیت های دینی

0

گاهی ممکن است یک رفتار نامناسب موجب دلسردی و نارحتی و حتی دین گریزی عده ای از مردم شود و بر عکس یک رفتار درست و البته بر پایه چهارچوب های دینی می تواند گروهی را علاقمند به دین نماید. ما غالبا نسبت به این ریزه کاری ها دقت نداریم. خیلی از خانواده های متدین برخورد نامناسبی با خانواده های غیر متدین دارند که این رفتارشان نه تنها اثری در آن خانواده ها ندارد بلکه نتیجه معکوس خواهد داشت.

یکی از مسائل شرعی که در این ایام ممکن است مورد ابتلای خیلی از ما باشد خوردن یا نخوردن نذری افراد غیر مسلمان است. خیلی از خانواده های مسیحی و ارمنی در این روزها اقدام به تهیه و پخش نذری می کنند. تکلیف ما چیست؟ بخوریم یا نخوریم؟
در رساله اجوبه الاستفتائات مقام معظم رهبری آمده است:
س: اینجانب در محله ارامنه مسئولیت هیئت را به عهده دارم و در خصوص نذورات مبالغى بابت کشتن گوسفند دریافت مى کنم. سوالم این است که در خصوص گوسفند نذرى فرقى بین مسلمان ها و اقلیت هاى دینى دارد یا خیر؟
ج) اگر پول به شما بدهند و شما را مخیّر کنند، اختیار دست شماست. هر گوسفندى را که خواستید بخرید و ذبح شرعى بکنید؛ و نسبت به گوسفند نذرى فرقى بین اقلیت هاى دینى و مسلمین نیست ولى اگر اقلیت ها خودشان گوسفند را ذبح کنند، ذبیحه آنها (مثل سایر غیر مسلمان ها) حلال نیست.
                                                                                                                *** 
سه نکته:
* خوردن نذری اقلیت های دینی
مطابق فتوای مذکور هیچ اشکالی در خوردن غذا یا شربت نذری اقلیت های دینی نیست. در خصوص گوسفند نیز چه بهتر که با رعایت ادب واحترام از آنها درخواست کنیم هزینه آنرا بپردازند تا در جای مناسب و به روش اسلامی ذبح گردد.
** امروز فهمیدم که علی (ع) کیست!
یکی از همراهان رهبر انقلاب چندی پیش اقدام به نقل خاطره یکی از دیدارهای معظم له از خانواده شهدای ارامنه را نمود که نشان می دهد رفتار صحیح ما چقدر می تواند اثر مثبت داشته باشد. در بخشی از این خاطره آمده است:
«… مادر شهید به رهبر انقلاب گفت: آقا! حالا که منزل ما هستید، من می توانم جمله ای به شما عرض کنم؟ آقا گفت: بفرمایید، من آمدم این جا که حرف شما را بشنوم. گفت: ما هر چند با شما از نظر فرهنگ دینی فاصله داریم، اما در روضه هایتان شرکت می کنیم؛ ولی خیلی مواقع داخل نمی آییم. روز عاشورا و تاسوعا، به دسته های سینه زنی، شربت می دهیم و می آییم توی دسته هایتان می نشینیم؛ ظرف یک بار مصرف می گیریم که شما مشکل خوردن نداشته باشید. توی مجالس شما شرکت می کنیم و بعضی از حرف ها را می شنویم. من تا الآن بعضی چیزها را نمی فهمیدم. می گفتند: مسلمان ها یک رهبری داشتند به نام علی (ع) که دستش را بستند و ۲۵ سال حکومتش را غصب کردند؛ نمی فهیمدم یعنی چی! می گفتند: آخر شب، نان و خرما می گذاشت روی کولش می رفت خانه یتیمان که این را هم نمی فهمیدم؛ ولی امروز فهمیدم که علی (ع) کیست؛ امروز با ورود شما به منزلمان، با این همه گرفتاری ای که دارید، وقت گذاشتید و به خانه منِ غیر دین خودتان تشریف آوردید. کشیش محله ما هم به خانه ما نیامده است! شما رهبر مسلمین هستید. من فهمیدم علی (ع) که خانه یتیم هایش می رفت، چه قدر بزرگ است.»
*** درس بزرگ رهبر انقلاب در دیدار با خانواده ارامنه
نکته جالب دیگر در خاطره فوق این بود که ناقل می گوید  آقا در خانه ارامنه، آب، چایی، شربت، شیرینی و میوه را خوردند اما بعضی از دوستان نخوردند! و جالب تر اینکه رهبر انقلاب وقتی به دفتر خودشان رفتند آن عده را صدا زده و فرمودند: «این کار چه بود که شما کردید؟ ما مهمان این خانواده بودیم. وقتی خانه شان رفتیم، چرا غذایشان را نخوردید؟ این اهانت به آنها محسوب می شود. نمی خواستید [بخورید]، داخل نمی آمدید»!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ