سفارشات امام حسین (ع) برای زندگی زناشویی

0

ماه محرم و حماسه کربلا، پر از رمز و راز است. اگر می خواهیم زندگی پر رونقی داشته باشیم باید در احوالات حماسه حسینی قدم بزنیم و آنچه در این ایام اتفاق افتاده است کمی در زندگی مان سرمشق کنیم.

مشاوره ازدواج مراکز مشاوره خانواده زندگی زناشویی رابطه زناشویی توصیه امام حسین احادیث امام حسین آموزش زناشویی

داشتن الگوی مناسب می تواند باعث بهره مندی کامل انسان از زندگی شود ؛ و مسیر درست زیستن و از زندگی لذت بردن را برای فرد هموار سازد. در دین اسلام الگوهایی مناسب  برای ابعاد مختلف زندگی به انسان معرفی شده اند که مانند چراغ هایی نورانی مسیر زندگی را روشن می سازند.
از دلایلی که این روزها زندگی ها را با چالش جدی رو به رو ساخته است حجابی است که میان قلب خود، سیره و سخنان ائمه و بزرگان دین حائل کرده ایم  و برای رسیدن به افق هایی روشن تر باید این حجاب ها از میان برداشته شود. این روزها عطر حسین همه را سرمست خویش ساخته و چه سعادتی از این بالاتر که مسیر زندگی خود را معطر سازیم به کلام و سیره این مرد آسمانی .

ازدواج و اصالت خانوادگی

در هنگام ازدواج  یکی از تعیین کننده ترین معیار برای انتخاب همسر اصالت خانوادگی  است . اصالت خانوادگی به معنای سلامت  نفس خانواده ، صالح و خوشنام بودن خانواده  است. هر فردی که ازدواج می کند قطعا این نکته را مد نظر قرار می دهد، که فرزندش تحت تاثیر سرپرستی و همچنین وراثت شباهت های زیادی به همسرش خواهد داشت به همین دلیل توجه به این معیار اساسی بسیار با اهمیت است.

در مورد مسئله اصالت خانوادگی امام حسین (علیه السلام) می فرمایند :
جز به یکی از این سه نفر حاجت مبر : به دیندار ، یا صاحب مروت یا کسی که اصالت خانوادگی داشته باشد .(۱)

چنانچه دو نفر با یکدیگر نزاع و اختلاف نمایند و یکی از آن دو نفر در صلح و آشتی پیشقدم شود همان شخص سبقت گیرنده جلوتر از دیگری به بهشت وارد می شود

انتخابی که باید آن را ارج نهاد

مسئله انتخاب همسر و اینکه فرد انتخاب شده از جانب دختر و پسر مقبول واقع شود نقش مهمی در زندگی آینده زوجین خواهد داشت. بعضی از والدین بدون توجه به خواست فرزندشان و با این استدلال که آنها سرد و گرم روزگار چشیده اند و تجربه بیشتری دارند، انتخاب خود را به فرزندشان تحمیل می کنند؛ و در بعضی مواقع از اهرم های فشار اقتصادی و عاطفی نیز استفاده می کنند. این گونه تحمیل ها و فشار ها می تواند زندگی جوانان را با مشکلاتی رو به رو سازد  که خود والدین نیز هیچ گاه راضی به آن نخواهند بود . در حدیثی از امام حسین (علیه السلام) مشاهده می شود که ایشان حق انتخاب را بر اساس علاقه به فرزند برادرشان واگذار می کند .
روایت شده است : فرزند امام حسن مجتبی (علیه السلام) یکی از دختران امام حسین(علیه السلام) را خواستگاری کرد. امام به او فرمود : هر کدام را که بیشتر دوست داری انتخاب کن. فرزند امام حسن(علیه السلام) شرم کرد و جوابی نداد امام حسین علیه السلام  فرمودند : من دخترم فاطمه را برایت انتخاب کردم زیرا او به مادر فاطمه دختر رسول خدا شبیه تر است .(۲)

تجملات عروسی

در سالهای اخیر جشن های عروسی تبدیل شده است به مراسمی برای نمایش فامیلی و به رخ کشیدن تجملات باعث به وجود آمدن رسمی جاهلانه در میان مردم شده است تا خود را به هر سختی بیاندازند، قرض کنند، سرمایه های زندگی خود را بفروشند تا مجلسی برگذار نمایند تا زبان زده همه باشد .
امام حسین(علیه السلام) می فرمایند :
ای بندگان خدا خود را مشغول و سرگرم دنیا و تجملات آن قرار ندهید که همانا قبر خانه است که تنها عمل صالح در آن مفید و نجات بخش می باشد پس مواظب باشید که غفلت نکنید.(۳)

خوش رفتاری با همسر

هیچ تردیدی نیست که اولین خواسته یک زن از همسرش حسن معاشرت و خوش رفتاری است. به همین دلیل است که در اسلام حسن معاشرت با همسران از نشانه های تقوی و ایمان است . امام حسین (علیه السلام) می فرمایند : هر کس با زن و فرزندش خوش رفتار باشد عمرش پر برکت می شود .(۴)

توجه به خواست همسر

در بعضی از زندگی ها زوجین بدون توجه به نیازها و خواسته های همسرشان عمل می کنند، که این روش می تواند مشکلات بسیار بزرگی را برای زوجین به وجود بیاورد و ماراتونی از لجاجت ها و مقابله به مثل ها را به وجود آورد.
در تاریخ می خوانیم: روز عاشورا، هنگامی که هلال بن نافع عازم میدان جنگ بود، همسر جوانش از رفتن او ناراحت شده و به شدت می گریست. امام حسین (علیه السلام ) متوجه آن زوج گردید و به هلال فرمود: همسرت جدایی تو را نمی پسندد، تو آزادی و می توانی خشنودی او را بر مبارزه با شمشیرها مقدم بداری.(۵)

مسئله انتخاب همسر و اینکه فرد انتخاب شده از جانب دختر و پسر مقبول واقع شود نقش مهمی در زندگی آینده زوجین خواهد داشت. بعضی از والدین انتخاب خود را به فرزندشان تحمیل می کنند

دعواهای زن و شوهری

به وجود آمدن اختلاف میان دو نفر از دو فرهنگ و خانواده که حال با یکدیگر زیر یک سقف زندگی می کنند امری طبیعی است؛ و غالباً در تمام زندگی ها مشاهده می شود . اما نحوه برخورد با این مشکل بسیار مهم و تعیین کننده است . پرهیز از طولانی شدن جر و بحث ها ، رعایت اصل احترام ، قبول عذر خواهی و پوزش ، دلجویی و… مواردی هستند که می تواند باعث بازگشت آرامش به کانون خانواده شود .امام حسین (علیه السلام ) می فرمایند : چنانچه دو نفر با یکدیگر  نزاع و اختلاف نمایند و یکی از آن دو نفر در صلح و آشتی پیشقدم شود همان شخص سبقت گیرنده جلوتر از دیگری به بهشت وارد می شود.(۶)

عشق به فرزند

محبت کردن و اهمیت دادن والدین به فرزندان یکی از عوامل موثر بر رشد و سلامت روان کودک است . زمانی که فرزندان از حمایت و عشق دو طرفه میان خود و والدینشان مطمئن باشند می توانند روزهایی مملو از شادی و صحت را تجربه کنند .
در سیره امام حسین (علیه السلام ) مشاهده می گردد که ایشان به فرزندانشان بسیار محبت می کردند . یکی از یاران امام چنین می گوید : نزد حسین ابن علی بودم که علی ابن حسین (امام سجاد) وارد شد . امام او را صدا زد و در آغوش گرفت و به سینه چسباند و میان هر دو چشمش را بوسید و سپس فرمود : پدرم به فدایت باد چقدر خوشبو و زیبایی. (۷)

پی نوشت:
۱) تحف العقول ص ۲۴۷
۲)موسوعه کلمات الام الحسین (ع) ،ص ۶۳۲
۳) نهج الشّهاده: ص ۴۷٫
۴) ارشاد القلوب، ج۱، ص ۳۲۳
۵) الکافی، ج۶، ص ۴۷۶٫
۶ محجّه البیضاء: ج ۴، ص ۲۲۸٫
۷)بحارالانوار .

مرضیه ولی حصاری -بخش خانواده ایرانی تبیان
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ