۶ ویژگی که نشان می دهند که شما کارآفرین نمی شوید

0

خیلی ها دوست دارند کسب و کار جدیدی برای خود به راه بیاندازند. اما همه از توانایی لازم برای این کار بهره مند نیستند. نسبت آن دسته از افرادی که دوست دارند کارآفرین باشند همیشه از تعداد معدودی که به واقع کسب و کاری به راه می اندازند بیشتر است. این امر دلیل ساده ای دارد و آن هم این است که همه برای کارآفرینی ساخته نشده اند.

بنابراین، ممکن است برای به راه انداختن یک کسب و کار فکر هایی در سر داشته باشید، اما آیا توانایی آن را دارید؟

کارآفرین برتر راز موفقیت راز کارآفرینان راز پولدار شدن آموزش کارآفرینی آموزش پولدار شدن

اگر نشانه های زیر را در خود سراغ دارید ممکن است برای زندگی کارآفرینی انتخاب مناسبی نباشید:

۱- دستور گرفتن را به دستور دادن ترجیح می دهید

دنیا از رهبران و رهروان آنها تشکیل شده است. شما جزو کدام دسته هستید؟

اگر حس می کنید تا آخر عمرتان به انجام دستوراتی که دریافت می کنید متعهد هستید، شاید بهتر باشد کارآفرینی را از ذهن خود بیرون کنید. اما اگر به تصمیم گیری و دستور دادن اندک تمایلی دارید، شاید برای کار آفرین شدن بتوانید روی این مهارت خود بیشتر کار کنید.

۲- ترجیح می دهید رویای دیگران را محقق کنید

فراح گری، بازرگان، سرمایه گذار و خیر اجتماعی می نویسد: «رویاهای خودتان را بسازید. در غیر این صورت شخص دیگری شما را برای به واقعیت تبدیل کردن رویای خود استخدام خواهد کرد». شما کدام را ترجیح می دهید؟

شاید به صرف عمر و تلاش خود برای به واقعیت بدل کردن رویای دیگران راضی باشید، هیچ اشکالی ندارد. خیلی ها رضایت خود را در چنین مسیری می یابند. برای نمونه والدین، از لذتی که از کمک به فرزندان خود در راه رسیدن به اهدافشان می برند انگیزه می گیرند. معلمان زندگی خود را به تشویق نسل های متوالی دانش آموزان و پرورش آنها اختصاص می دهند. مؤسسات غیر انتفاعی دلیل وجودی شان روح تازه دمیدن در رویاهای در حال مرگ است.

کمک به تحقق رویای دیگران کار اشتباهی نیست. اما اگر خودتان رویاهایی در سر دارید، شاید بهتر باشد کمک به تحقق رویای دیگران را کنار بگذارید و به دنبال رویاهای خودتان بروید.

۳- از کار سخت خوشتان نمی آید

کارآفرینی یعنی سخت کوشی، یعنی مواجه شدن با تردید، عدم امنیت، بی ثباتی و قرار داشتن بر لبه ی دیوانگی.

چنین شرایطی واقعاً چیز خوشایندی ندارد. اما سخت کوشی در عین ناباوری برای کسانی که اهلش باشند با لذت خاصی همراه است. انسانها برای کار سخت آفریده شده اند و چنین تلاشی بدون شک بی پاداش باقی نخواهد ماند.

همه ی ما جملات کلیشه ای زیادی با مضمون «کار هوشمندانه به جای کار زیاد» شنیده ایم. اما واقعیت این است که هم باید هوشمندانه کار کنید و هم زیاد. کارآفرینی کلاه شعبده بازی نیست. ترفند های آن با کار سخت و طاقت فرسا همراه اند.

اگر در مجموع با سخت کوشی میانه ای ندارید، زندگی کارآفرینانه برای شما مناسب نیست.

۴- با تمام کسانی که در زندگی تان حضور دارند به خوبی کنار می آیید

نگاهی به تمام روابط انسانی خود بیاندازید. آیا با کسی مشکلی دارید؟ از کسی جدا شده اید؟ دعوا کرده اید؟ با کسی بحثتان شده است؟

اگر جواب تمام سؤالات بالا منفی است، باید بگوییم روحیه ی کارآفرینی ندارید.

آنگونه که در واقعیت می بینیم، کارآفرینان آنقدر ها که به نظر می رسد انسانهای معاشرت طلب، خندان و بجوشی نیستند که با همه گرم بگیرند و مدام در حال خوش و بش با دیگران باشند. آنها به سمت حاشیه ی بیرونی رفتار اجتماعی و هنجار های فرهنگی گرایش دارند. مجله ی فورچون در بخشی از مطالب خود به خوبی این حالت را توصیف می کند: «اگر می خواهید در اتاقی پر از نوجوان، کارآفرین ها را شناسایی کنید کافی است به دنبال آنهایی بگردید که هر از گاهی دوست دارند قانونی را زیر پا بگذارند».

معنای این جمله زمانی درک می شود که می بینیم کارآفرین همان کسی است که صنعتی را به هم می ریزد، بر خلاف وضع موجود عمل می کند و تحولی عظیم رقم می زند.

سایک سنترال حتی در این باره گزارش داده است «تحقیقات جدید، از وجود الگوهای ضد اجتماعی در کودکی کارآفرینان خبر می دهند».

بنابراین اگر گاهی اوقات به شما برچسب عجیب و غریب، خسته کننده، بی ادب یا از این دست می زنند سخت نگیرید. در عوض بروید و آن کاری که باید را به انجام برسانید و یک یا چند کسب و کار راه بیاندازید.

۵- به نظرتان همه چیز خوب است

اگر برای چند لحظه عینک خوش بینی و بدبینی را کنار بگذارید، نظرتان در مورد دنیای اطراف چه خواهد بود؟ همه چیز خوب است، یا چیز هایی هست که می توانند بهتر باشند؟ دیدگاه شما می تواند شاخص خوبی برای تمایلات کارآفرینانه تان باشد. کارآفرینان چیز هایی را میبینند که به بهبود احتیاج دارند. روندهایی را می بینند که باید عوض شوند. آنها دنیا را مکانی بی نقص نمی دانند.

به گزارش یو اس ای تودی، «کارآفرینان زنجیره ای به دنبال مشکلات جدید برای حل کردن هستند»، چون اگر صادقانه بخواهیم به موضوع نگاه کنیم، خیلی چیز ها هست که باید بهبود پیدا کنند.

ایلان ماسک کسی بود که می خواست دنیا را بهتر کند. او از شیوه های موجود پرداخت آنلاین راضی نبود. به همین خاطر PayPal را به راه انداخت. او از رکودی که در دنیای اکتشافات فضایی رخ داد راضی نبود. به همین دلیل SpaceX را راه اندازی کرد. او اتکا به شیوه های سنتی استحصال انرژی را خالی از مشکل نمی دید. در نتیجه SolarCity، Tesla Energy، Hyperloop و Tesla Motors را به راه انداخت.

نگاهی به دنیا بیاندازید. چه می بینید؟ به نظرتان هیچ تغییری لازم ندارد؟ اگر اینطور است احتمالاً نباید نیاز مبرمی به راه اندازی یک کسب و کار جدید در خود احساس کنید.

اما اگر به نظرتان مشکلاتی وجود دارد که باید حل شوند، اگر راه حل های این مشکلات به نوآوری نیاز دارند، به ندای کارآفرینی پاسخ مثبت دهید.

۶- احساس عادی بودن می کنید و از این احساس خوشتان می آید

کارآفرینی در جامعه ای که ریسک پذیری را دوست ندارد، ضد فرهنگ تلقی می شود. ما پیشرفت را با محافظت از خود مخلوط می کنیم. «ما»ی فرهنگی به محیط های بسته، تصمیمات محتاطانه، سرمایه گذاری های مطمئن، دارایی های بدون ریسک و لیوان هایی که قهوه ی درونشان روی آدم نمی ریزد، لبخند تأیید نشان می دهد.

هیچکدام از مواردی که ذکر شد چیز های بدی نیستند. اما لحظاتی در زندگی هست که به ما می گوید ریسک کردن، هم لازم است و هم مفید. دغدغه ی عامه ی مردم مبنی بر حفظ امنیت و ثبات موجود، زندگی را از ریسک پذیری طبیعی و مفید خود تهی می کند.

کسی که با رضایت تمام در جریان فرهنگ عامه پسند جامعه غوطه می خورد، شاید برای دنبال کردن اهداف کارآفرینانه انتخاب مناسبی نباشد. به قول تبلیغات معروف «متفاوت بیاندیشید» شرکت اپل: «خطاب ما به دیوانه هایی است که در جامعه نمی گنجند. آنهایی که مشکل آفرین هستند. همانهایی که همه چیز را متفاوت می بینند. از قانون خوششان نمی آید و برای وضع موجود احترامی قائل نیستند. می توانید از آنها نقل قول کنید، با آنها مخالفت کنید، و یا آنها را به عرش یا فرش برسانید. تنها کاری که نمی توانید بکنید این است که آنها را نادیده بگیرید. چون تغییر ایجاد می کنند. آنها نوع بشر را به پیش می رانند. با اینکه برخی ممکن است آنان را دیوانه خطاب کنند، آنچه ما می بینیم نبوغ است. چون کسانی که دیوانگی لازم برای تغییر دادن دنیا را دارند، همان هایی هستند که دنیا را تغییر می دهند».

این جملات الهام بخش کارآفرینان بسیاری می شود. اما آن دسته از ما که چندان روحیه ی کارآفرینی نداریم، به همین یک نگاه بسنده می کنیم.

نتیجه گیری

زیبایی این ویژگی ها در این است که انعطاف پذیر هستند. کارآفرینی قانونِ «یا هستید، یا نیستید» نیست. شما می توانید با اتکا به قدرت اراده، شکیبایی و خواست عمیق خود، هر یک از این ویژگی ها را در خودتان پرورش دهید.

اجازه ندهید هیچ چیز مانع رسیدن شما به آرزوهایتان شود. اگر بخواهید، می توانید.

منبع : خراسان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ