حکم پوشیدن لباس مشکی و هروله در عزاداری

0
آیا پوشیدن لباس مشکی از عاشورا تا اربعین حسینی مکروه است؟

یکی از سوالات مطرح در خصوص عزاداری اینکه آیا پوشیدن لباس مشکی از عاشورا تا اربعین حسینی مکروه است؟

پاسخ:

پوشیدن لباس مشکی در ایام محرم و صفر به عنوان تعظیم شعائر الهی رجحان دارد و کراهتی در آن نیست.


آیا هروله کردن در سینه زنی جایز است ؟

یکی از سوالات مطرح در خصوص عزاداری اینکه آیا هروله کردن در سینه زنی مورد ندارد ؟ هروله باید به چه صورت انجام بشود؟

آنچه در روایات فراوان مورد سفارش و تأکید است عزاداری و محزون و گریان بودن در مصیبت شهادت و مظلومیت و فقدان اولیای الهی به ویژه سالار شهیدان، امام حسین(ع) است. شکل عزاداری و چگونگی آن به حسب عرف و عادت و مراسم و فرهنگ جامعه ای مختلف است .
مهم اصل عزاداری و بزرگداشت هدف امام حسین(ع) و یادآوری فضایل و رشادت و کمال و جانبازی در راه حق و دفاع از دین خدا و مبارزه با کجروی و بی عدالتی و ظلم می باشد و شکل و حالت خاصی در روایات مورد نظر نمی باشد.
بهترین شکل عزاداری بیان فضایل و کمالات و سخنان ارزنده و نورانی و راهگشای سیدالشهدا(ع) و سایر اولیای بزرگ و مکرم خداوند است. ممکن است فردی بدون حرکت و حالت خاصی اهل معرفت و بصیرت باشد و با مطالعه نهضت مقدس امام حسین(ع) و اهداف الهی و انسانی او، در درون بر این مصیبت و جنایت بزرگ غمگین و نالان باشد و ممکن است کسی با وجود شور گرفتن و بالا و پایین پریدن به این درجه از معرفت و بصیرت نرسیده باشد. شایسته است مؤمنان از هر کارى که مناسب با مجالس عزادارى حضرت سیدالشهدا(ع) نمى‏ باشد، خوددارى کنند و در مورد هروله و بالا و پایین پریدن در مجالس عزاداری گفتنی است مراجع در مورد هروله می فرمایند اگر به نحو متعارف و به گونه‏اى باشد که از نظر عرفى موجب وهن مراسم عزادارى نشود و از مظاهر حزن و اندوه در عزادارى محسوب شود، اشکال ندارد.

پرسش :معنای هروله چیست؟ چرا در مجلس عزای امام حسین(ع) هروله می کنند؟ و آیا درست است یا نه؟
..پاسخ اجمالی
۱٫ هروله به معنای راه رفتن بین راه رفتن عادی و معمولی و دویدن است.[۱]
۲٫ هروله یکی از اعمال مستحبی در بخشی از سعی صفا و مروه است.
۳٫ حالت هروله نشان از نوعی سردرگمی و حیرت دارد؛ شاید به همین دلیل عده ای در عزای امام حسین(ع) این گونه رفتار می کنند.
۴٫ سبک و شیوه های عزاداری اگر مخالف شرع نباشد، مجاز است.

 

[۱]. ر. ک: راغب اصفهانى، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، تحقیق، داودی، صفوان عدنان، ج ۱۱، ۶۹۵، دارالعلم الدار الشامیه، دمشق، بیروت، چاپ اول، ۱۴۱۲ ق.
آیه الله صافی گلپایگانی در مورد این سوال: «هروله» در جلسات عزاداری چه حکمی دارد؟ ؛ می فرمایند:
گاه می‌شود که اشخاص مصیبت‌زده از شدّت تأثر از جا بر می‌خیزند و می‌روند و می‌آیند و خود را می‌زنند و فریاد می‌کنند؛ اگر کسی در مصیبت حضرت سیدالشهدا سلام‌الله‌علیه که اعظم مصائب است واقعاً چنین حالی پیدا کند، یا مثل تباکی چنین حالی را دارد نمی‌توان این حالات را اهانت دانست. در این موارد سلیقه‌ها مختلف است؛ بحسب ازمنه و امکنه فرق پیدا می‌کند و عرف عام را باید ملاک دانست. آنچه لازم است این است که همه بر حفظ و شکوه و عظمت و حقیقت و وقار قدس و ملکوتی این برنامه و نشان دادن کمال حزن و اندوه خود اهتمام نمایند. بنابراین، اگر هروله کردن ( در عزاداری امام حسین (ع) اگر موجب وهن اسلام نشود مراجع آن را جایز می دانند.
هروله، نوعی از حرکت بین راه رفتن و دویدن است ،بالاوپائین پریدن هروله نیست.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ