وضعیت سه نماد پالایشی ” شاوان ، شراز و شپنا ” از نگاه مدیران

0
براساس گزارش بورس نیوز، اجرای طرح های توسعه ای، برنامه افزایش سرمایه و پیش بینی پوشش های مناسب سودآوری شرکت های پالایشی از جمله مواردی به شمار می رود که نگاه اغلب فعالان بازار سرمایه را به سهام این گروه و چشم انداز آنها معطوف کرده است.

شرکت پالایش نفت لاوان در زمره یکی از محبوب ترین شرکت های پالایشی برای سرمایه گذاران است که به واسطه وضعیت عملیاتی رو به بهبود آن، از زمان بازگشایی نماد معاملاتی آن تاکنون مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته است.

“شاوان” چشم انتظار بهره برداری از طرح های توسعه ای

در همین ارتباط مدیر عامل شرکت پالایش نفت لاوان با بیان وضعیت طرح های توسعه ای “شاوان” عنوان کرد: خوشبختانه شرکت پالایش نفت تا پایان سال جاری چندین طرح توسعه ای جهت بهره برداری در دست اجرا دارد که می توان بر مبنای آن چشم انداز مناسبی را پیش روی این مجتمع متصور شد.

علی دادور ادامه داد: نزدیکترین طرحی که به نظر می رسد ظرف دو ماه آینده به بهره برداری می رسد، پروژه واحد آیزوماکس “شاوان” است که با تبدیل فرآورده نفتای سبک به بنزین با اکتان ۸۷ هم به بهبود کیفیت تولیدات کمک می کند و هم نرخ فروش محصول بنزین شرکت را افزایش می دهد.

این مقام مسئول پیرامون دیگر پروژه های در دست اجرای “شاوان” اظهار داشت: راه اندازی واحد تولید سوخت جت و گازوئیل یورو ۴ از دیگر طرح های در حال اجرای این مجموعه است که در نیمه دوم سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

وی اضافه کرد: اثرات سودآوری پروژه های مذکور هنوز در بودجه برآوردی “شاوان” به طور کامل در نظر گرفته نشده است. از همین رو به نظر می رسد در گزارش های میاندوره ای که طی نیمه دوم سال جاری به تدریج انتشار می یابد، اثرات ناشی از آن بر سودآوری شرکت اعمال شود.

دادور با اشاره به برنامه افزایش سرمایه “شاوان” گفت: شرکت پالایش نفت لاوان در نظر دارد از محل تجدید ارزیابی دارایی ها اقدام به افزایش سرمایه نماید؛ از همین رو پیگیری های لازم پیرامون آن در حال انجام است که امیدواریم این برنامه در آینده ای نزدیک به مرحله اجرا درآید.

این مقام مسئول در خاتمه سخنان خود با اشاره به وضعیت تولید و فروش محصولات “شاوان” اشاره کرد و اظهار داشت: طی شش ماه ابتدایی سال جاری به دلیل افزایش میزان خوراک مصرفی شرکت، روند تولید محصولات “شاوان” نسبت به برنامه های برآوردی فراتر رفته که این امر به طور طبیعی موجب پیشی گرفتن سودآوری شرکت نسبت به پیش بینی ها می شود.

“شراز”، نماد همچنان غایب گروه!

براساس این گزارش، سهام فعال در گروه پالایشگاهی در حالی این روزها با اقبال سرمایه گذاران روبه رو هستند که جای شرکت پالایش نفت شیراز همچنان در تابلوی معاملات خالی است.

در همین ارتباط، مدیر امور مالی شرکت پالایش نفت شیراز در بیان وضعیت بازگشایی نماد معاملاتی “شراز” عنوان کرد: گزارش های سه ماهه حسابرسی شده “شراز” تهیه و به سازمان بورس و اوراق بهادار تحویل داده شده، اما متأسفانه این سازمان در خصوص سود تقسیمی شرکت در مجمع عمومی سال مالی ۹۱ و همچنین پیرامون نرخ تسعیر ارز موجودی پایان دوره نفت خام در سال گذشته ایراداتی را بیان کرده است.

سنگستانی در خصوص نرخ تسعیر ارز موجودی پایان دوره نفت خام “شراز” برای سال مالی ۹۱ گفت: شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران به شرکت های پالایشی اعلام کرده تا موجودی پایان دوره سال ۹۱ را می بایست با نرخ ارز مبادلاتی در صورت های خود تسعیر کنند. حال آنکه پالایش نفت شیراز موجودی مذکور را با نرخ ارز ترجیحی در حساب های خود آورده است. از همین رو اختلاف نظر مطرح شده به عنوان یکی از دلایلی است که سازمان بورس تا رفع کامل آن اقدام به بازگشایی نماد “شراز” نخواهد کرد.

وی ادامه داد: امیدواریم با توجه به پیگیری های انجام شده مشکل مذکور نیز مرتفع شده و نماد این شرکت به تابلوی معاملات باز گردد.

این مقام مسئول با اشاره به نحوه تقسیم سود نقدی در مجمع سال ۹۱ “شراز” نیز اظهار داشت: با توجه به بالا بودن میزان سود تقسیمی در مجمع سال ۹۱ شرکت پالایش نفت شیراز، سازمان بورس به این امر نیز ایراداتی وارد کرده که البته از نظر هیأت مدیره “شراز” موضوع مطرح شده از سوی آن سازمان قابل قبول نیست.

مدیر امور مالی “شراز” در خصوص گزارش های شش ماهه شرکت عنوان کرد: اطلاعات مالی دوره شش ماهه “شراز” در حال تکمیل شدن بوده و در مهلت قانونی اعلام گزارش های میان دوره ای به اطلاع سرمایه گذاران خواهد رسید.

سنگستانی همچنین در بیان وضعیت مالی این شرکت اظهار داشت: در حال حاضر اطلاعات دقیق از عملکرد دوره شش ماهه نخست سال جاری جمع آوری نشده، اما به طور کلی وضعیت تولید و فروش شرکت روندی مطلوب پشت سرگذاشته و در صورت بروز تغییرات با اهمیت، احتمال بهبود شرایط سودآوری “شراز” دور از ذهن نخواهد بود.

طرح افزایش ۳۰۰ میلیون لیتری تولید بنزین “شپنا”

مدیر مالی شرکت پالایش نفت اصفهان نیز در بیان برنامه افزایش سرمایه “شپنا” در گفتگو با خبرنگار ما عنوان کرد: برنامه افزایش سرمایه ۳۰۰ درصدی پالایش نفت اصفهان از محل سود انباشته و اندوخته شرکت مراحل مقدماتی را طی می کند و امیدواریم تا پایان سال جاری به مرحله اجرا در آید.

سرامی پیرامون وضعیت گزارش های شش ماهه ابتدایی امسال گفت: با توجه به وضعیت مناسب تولید و فروش چه از لحاظ مقداری و چه از منظر نرخ های فروش می توان انتظار پوشش های مناسبی را در اطلاعات دوره شش ماهه سال جاری داشت.

این مقام مسئول با بیان برنامه راه اندازی مجتمع بنزین سازی پالایشگاه نفت اصفهان اظهار داشت: با بهره برداری از طرح بنزین سازی پالایشگاه حدود ۳۰۰ میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین این مجموعه اضافه خواهد شد.

وی ادامه داد: اثرات سودآوری بهره برداری از طرح مذکور در بودجه سال جاری برآورد شده و امیدواریم به زودی اجرایی شود. همچنین پروژه های دیگری در زمینه بهبود کیفیت تولید و در حوزه زیست محیطی در حال پیگیری است که به نظر می رسد تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

سرامی در خاتمه اضافه کرد: پروژه های مذکور نیز به دلیل بالا بودن شاخص کیفی محصولات موجب افزایش قیمت های فروش و در نتیجه رشد سودآوری این مجتمع پالایشگاهی خواهند شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ