چرا پرونده مهدی هاشمی پیگیری نمی‌شود؟

0

فارس: در حالی که ۳۷۳ روز از شروع رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی می‌گذرد اما این پرونده هنوز به سرانجام نرسیده و در دادسرا مرحله‌ تحقیقات را می‌گذراند.

مهدی هاشمی شامگاه یکشنبه ۲ مهر ماه سال گذشته با پرواز شماره EK977 هواپیمایی امارات، از دوبی به کشور بازگشت.
متهم پس از بازگشت به تهران در فرودگاه توسط نماینده دادستانی تفهیم اتهام شد و تعهد داد تا ۲۴ ساعت بعد خود را به دادستانی معرفی کند.
سرانجام مهدی هاشمی در تاریخ ۳ مهر به دادسرای اوین رفت و براساس وعده‌ای که دستگاه قضایی برای رسیدگی به پرونده وی داده بود تحقیقات از این فرد آغاز شد.
دادسرای تهران در تاریخ ۲۶ آذر عنوان کرد که مهدی هاشمی پس از تکمیل تحقیقات و با تودیع وثیقه مناسب از زندان اوین آزاد شد.
نهایتاً پس از ۱۰۷ روز گذشت از بازداشت موقت مهدی هاشمی و آغاز رسیدگی به پرونده وی دادستان تهران در ۲۰ دی ماه اعلام کرد کیفرخواست پرونده اتهامی مهدی هاشمی صادر شده و این پرونده به دادگاه ارسال خواهد شد.
۱۵ اردیبهشت اولین جلسه رسیدگی به دادگاه مهدی هاشمی آغاز شد.
قاضی سراج که تا پیش از روز جلسه دادگاه در خصوص علنی بودن یا غیرعلنی بودن دادگاه اظهار نظری نکرده بود دادگاه را همانطور غیرعلنی آغاز کرد.
دادگاه به محض شروع مواجهه شد با درخواست موکلین مهدی هاشمی آن هم برای استمهال که این درخواست با موافقت قاضی سراج روبرو شد، اما مشخص شد دلیل این استمهال مشکلات و ایراداتی بوده است که در جریان بازپرسی و تحقیقات اولیه پرونده رخ داده است.
به این ترتیب پرونده مهدی هاشمی به دادسرای تهران بازگشت تا بار دیگر تحقیقات برای رفع نقایص این پرونده آغاز شود.
پرونده در مرحله دادسرا است
ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پایان مراسم تودیع خود با حضور در جمع خبرنگاران در خصوص پرونده مهدی هاشمی، گفت: پرونده در مرحله دادسرا است و منتظر بازگشت آن هستیم.
محسنی اژه‌ای، سخنگوی دستگاه قضایی هم در آخرین نشست خبری خود در خصوص پرونده مهدی هاشمی، گفت: من بازپرس پرونده را دیدم و از وی در این خصوص سئوال کردم ایشان گفتند که مشغول مطالعه پرونده هستند.
وی افزود: قبول داریم که پرونده زمان‌بر شده بنابراین امیدوارم بتوانیم هرچه زودتر نواقص را برطرف کنیم.
سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: بدون شک هر پرونده‌ای که رسیدگی به آن طولانی شود حاشیه‌ساز خواهد شد.
درخواست نماینده تهران از دستگاه قضا
روز گذشته هم حجت‌الاسلام حمید رسایی، نماینده مردم تهران در نطق میان دستور خود خواستار رسیدگی هرچه سریع‌تر دستگاه قضایی به پرونده مهدی هاشمی شد و گفت: از دستگاه قضایی می‌خواهم تا سریع‌تر در خصوص پرونده مهدی هاشمی تعیین تکلیف کند.
وی افزود: ادعای نقصان پرونده تا کی باید ادامه یابد؟ مردم سئوال می‌کنند که چرا اصول ۱۹ و ۲۰ قانون اساسی که می‌گوید همه در برابر قانون برابرند و هیچ نژادی بر دیگری برتر نیست، اعمال نمی‌شود؟
آیا با نقصان پرونده فرزند یک کشاورز یا کارمند یا کارگر هم همین‌طور مماشات می‌شد؟
آخرین اخبار در رابطه با پرونده مهدی هاشمی از زیان وکیل وی
محمود علیزاده طباطبایی در خصوص آخرین وضعیت پرونده مهدی هاشمی، گفت: ما پرونده را مطالعه نکرده‌ایم اما بازپرس رسیدگی کننده به پرونده مهدی هاشمی در حال تکمیل تحقیقات خود در این زمینه است.
وی افزود: من برای پیگیری پرونده به دادسرا مراجعه کردم اما بازپرس در جواب من گفت که در حال تحقیق است و در صورت نیاز ما را برای پاسخگویی فرامی‌خواند.
وکیل مهدی هاشمی تصریح کرد: ما تلاش می‌کنیم که پرونده زودتر به سرانجام برسد اما دستگاه قضایی باید پاسخگو باشد.
علیزاده طباطبایی، خاطرنشان کرد: بازپرس نمی‌تواند زمان معینی را به ما اعلام کند چرا که در حال مکاتبه با سازمان‌های مختلف است و پاسخ این سازمان‌ها تحقیقات وی را تکمیل خواهد کرد.
حال باید منتظر ماند و دید که دستگاه قضایی با گذشت ۳۷۳ روز از تشکیل پرونده برای مهدی هاشمی چه تصمیمی را اتخاذ می‌کند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ