مهم‌ترین کالاهای تجاری ایران

0

گمرک ایران اعلام کرد ارزش مبادلات بازرگانی ایران با جهان بدون احتساب صادرات نفت و گاز در ۶ ماه اول سال جاری ۳۷.۹ میلیارد دلار بوده است.

به گزارش  گمرک جمهوری اسلامی ایران، کارنامه تجارت خارجی در نیمسال اول سالجاری اعلام شد.

بر اساس این گزارش، ارزش کل تجارت خارجی بدون نفت جمهوری اسلامی ایران در نیمسال اول سالجاری به ۳۷ میلیارد و ۹۰۷ میلیون دلار رسید.

در مدت یاد شده در مجموع ۱۷ میلیارد و ۹۷۲ میلیون دلار انواع کالای غیر نفتی از کشور صادر و ۱۹ میلیارد و ۹۳۵ میلیون دلار وارد کشور شد.

براساس این گزارش، مقایسه ارقام مربوط به صادرات و واردات نشان می‌دهد که ارزش صادرات غیرنفتی با احتساب میعانات گازی ۵۹/۱۳ درصد و واردات کشورمان ۴/۲۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

همچنین وزن کالاهای صادراتی و وارداتی در شش ماهه اول سالجاری به ترتیب به ۴۱ میلیون و ۶۵۹ هزار تن و ۱۳ میلیون و ۲۴۱ هزار تن رسید که از این نظر نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۴۱/۹ درصد افزایش و ۲۶/۳۱ درصد کاهش داشته است.

*عمده‌ترین اقلام وارداتی

این گزارش می‌افزاید: برنج به ارزش یک میلیارد و ۲۸۹ میلیون دلار و اختصاص سهمی معادل ۴۷/۶ درصد از کل واردات در رتبه اول جای گرفته است و کنجاله و سایر آخال‌های جامد از سویا جایگاه دوم را با ۷۵۵ میلیون دلار و سهم ارزشی ۷۹/۳ درصد به خود اختصاص داده است.

همچنین دانه ذرت دامی با ۵۰۵ میلیون دلار و اختصاص سهمی معادل ۵۳/۲ درصد، گندم با ۴۴۷ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲۴/۲ درصد و وسایل نقلیه با موتور پیستونی درونسوز با ارزش ۳۷۱ میلیون دلار و سهم ارزشی ۸۶/۱ درصد به ترتیب رتبه‌های بعدی را در بین عمده‌ترین اقلام وارداتی کشور به خود اختصاص داده‌اند.

براساس این گزارش در شش ماهه اول سالجاری امارات متحده عربی عمده‌ترین شریک تجاری ایران در حوزه واردات بوده است.

در این مدت امارات متحده عربی در مجموع ۴میلیارد و ۶میلیون دلار انواع کالا به ایران صادر کرد و ۱/۲۰ درصد از کل ارزش واردات کشورمان را به خود اختصاص داد. پس از آن چین با ۳میلیارد و ۷۴۲میلیون دلار و با اختصاص ۷۷/۱۸درصد سهم ارزشی، هند با یک میلیارد و ۹۳۷میلیون دلار و ۷۱/۹ درصد، جمهوری کره با یک میلیارد و ۷۴۴میلیون دلار و ۷۵/۸درصد و ترکیه با یک میلیارد و ۷۲۴میلیون دلار و ۶۵/۸درصد سهم ارزشی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

*صادرات

این گزارش می‌افزاید: عمده کالاهای صادراتی به ترتیب شامل سنگ آهن به ارزش ۶۵۲میلیون دلار، اوره به ارزش ۶۰۹ میلیون دلار و متانول به ارزش ۵۵۹ میلیون دلار بوده است.

این گزارش در خصوص ترکیب کالاهای صادراتی به تفکیک میعانات گازی، محصولات پتروشیمی و سایر کالاها می‌افزاید: در شش‌ماهه نخست سال جاری از مجموع صادرات غیرنفتی، ۳میلیارد و ۳۸۵میلیون دلار به میعانات گازی، ۴میلیارد و ۸۴۱میلیون دلار به محصولات پتروشیمی و ۹میلیارد و ۷۴۶میلیون دلار به سایر کالاها اختصاص داشته است.

همچنین در این مدت بیشترین میزان کالای صادراتی به کشور چین صادر شد. واردات چین از ایران در نیمسال اول سالجاری به میزان ۳میلیارد و ۸۵میلیون دلار انواع کالا بوده است و در مجموع ۱۵/۲۱ درصد از ارزش کل صادرات کشورمان را به خود اختصاص داد. عراق با ۲ میلیارد و ۸۶۸ میلیون دلار و ۶۶/۱۹ درصد سهم در رتبه دوم جای گرفت و پس از آن کشورهای امارات متحده عربی با یک میلیارد و ۷۶۲ میلیون دلار و سهمی معادل ۰۸/۱۲ درصد، افغانستان با یک میلیارد و ۲۴۶ میلیون دلار و ۵۴/۸ درصد سهم و هند با یک میلیارد و ۲۱۷ میلیون دلار و سهم ۳۵/۸ درصدی جایگاه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ