روزی ۱۷۷۴ کیلو طلا در باک خودرو ها یارانه ریخته می شود

0

با یک محاسبه ساده و با توجه به آمارهای موجود می‌توان دریافت که روزانه بیش از یک تن و ۷۷۴ کیلو طلا برای مصرف بنزین باک‌های خودروهای ایرانی یا قاچاقچیان سوخت بنزین تخصیص می‌یابد. این یارانه منهای سوخت گازوئیل است که سهم بیشتری از یارانه‌ها را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «جوان»، قدیری ابیانه در سایت شخصی خود به استناد سخنان وزیر نفت آورده است: بنزین کمتر از ۷۰، ۸۰ سنت وارد نمی‌شود. واردات بنزین روزانه معادل ۷ میلیون لیتر است و برای مصرف‌کننده داخلی حدود ۵۰۰ تومان در لیتر تمام می‌شود.

این محاسبه بر اساس قیمت هر بشکه نفت خام نیز قابل محاسبه است به نحوی که اگر قیمت هر بشکه را ۱۱۰ دلار بدانیم بنابراین هر لیتر نفت خام حدود ۷۰ سنت و در حقیقت بنزین لیتری کمتر از ۸۰ سنت نخواهد بود. این به معنای پرداخت ۲میلیارد دلاری دولت برای واردات بنزین است. وارداتی که تا قبل از دولت یازدهم منکر آن شده بودند یا به اسم «اکتان افزا» وارد شده و امروز با همان نام بنزین وارد می‌شود.

بنابراین گزارش، دولت برای واردات این مقدار بنزین سالانه بیش از ۲ میلیارد دلار پرداخت می‌کند. حال اگر هزینه حمل و نقل و توزیع بنزین را فقط ۲۰ سنت محسوب کنیم، قیمت تمام شده بنزین لیتری یک دلار می‌شود و دولت با توجه به قیمت سهمیه‌ای و آزاد به طور متوسط آن را به قیمت ۵۰۰ تومان در لیتر عرضه می‌کند.

حال اگر هر دلار را فقط ۳ هزار و ۵۰ تومان در نظر بگیریم دولت برای هر لیتر بنزین وارداتی ۲۵۵۰ تومان یارانه می‌دهد. لذا اگر کسی ۶۰ لیتر بنزین در باک ماشین خود بریزد فقط بابت این باک خود یارانه‌ای معادل ۱۵۳ هزار تومان دریافت می‌دارد.

از سوی دیگر قیمت تمام شده بنزین تولیدی در کشور نیز دست‌کمی از قیمت بنزین وارداتی ندارد. یعنی یارانه مصرف روزانه بنزین که حدود ۶۵ میلیون لیتر است، معادل ۱۶۵میلیارد تومان و سالانه حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان است. این در حالی است که بودجه عمومی اصلاحی رقم کسری بودجه را معادل همین رقم پیش‌بینی کرده و کل بودجه را برای اداره ‌ امور کشور معادل ۱۶۲ هزار میلیارد تومان اعلام کرده است.

به عبارتی دقیق‌تر یارانه هر روز و هر سال برای بنزینی که در باک‌های خودروهای ایرانی مصرف می‌شود به ترتیب یک تن و ۷۷۴ کیلو و ۶۴۵ تن و ۱۶۴ کیلو طلا است.

این رقم را می‌توان به روش زیر به دست آورد: قیمت هر گرم طلای ۱۷ عیار در روز ۱۰ مهر ۱۳۹۲، ‌ ۹۳ هزار و ۲۰۷ تومان است، یعنی کیلویی ۹۳ میلیون تومان و تنی ۹۳ میلیارد تومان. عدد مذکور را بر مصرف روزانه و سالانه که تقسیم کنید به راحتی می‌توان میزان یارانه‌ای که دولت برای دود شدن و مصرف بنزین در نظر گرفت را به دست آورد. روزانه یک تن و ۷۷۴ کیلو طلا و طی یکسال ۶۴۵ تن و ۱۶۴ کیلو طلا از خودروهای ایرانی شد.

رقم یارانه‌ای که دولت برای بنزین در نظر می‌گیرد زمانی حائز اهمیت است که گفته می‌شود کل ذخایر طلای بانک مرکزی نزدیک به هزار تن است. حال سؤال این است که این ۲ میلیارد دلاری که صرف واردات بنزین می‌شود و رقمی معادل ۱۸ میلیارد دلار نیز تولید داخلی بنزین داریم، آیا درست توزیع می‌شود‌؟ دولت عملاً بنزین را به قیمت ۵۰۰ تومان (قیمت هر لیتر بنزین به طور متوسط در ایران) در اختیار مصرف‌کنندگان بنزین قرار می‌دهد. یعنی ۲۰ میلیارد دلار از جیب همه مردم بر می‌دارد و آن را به قیمت ۵۰۰ تومان در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد و هر کس مصرف بیشتری داشته باشد سهم بیشتری از دلار ۵۰۰ تومانی خواهد داشت.

آیا ادامه هدفمندی با شیوه و محاسبه دولت قبل منجر به نتایج مندرج در قانون شده است، آیا در عمل یارانه بنزین را برای مصرف‌کنندگان بیشتر کرده است؟

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ