پلیس فتا: تلفن همراه حریم شخصی نیست

0

خبرگزاری صدا و سیما: معاون امور بین الملل و حقوقی پلیس فتای ناجا درباره آسیب های غیرقابل جبران فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی هشدار داد و گفت: شهروندان گوشی تلفن همراه و تبلت و مانند آن را هرگز حریم شخصی ندانند.

سرهنگ رمضانی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر افزود: فضای مجازی هم فرصت هایی ایجاد کرده است و هم تهدیدهایی دارد اما تهدیدهای آن بسیار بسیار زیاد است.

وی گفت: شهروندان نباید اطلاعات شخصی خود را در گوشی تلفن همراه یا تبلت ذخیره کنند که در صورت از دست رفتن اطلاعات، دیگر نمی توان هزینه های اجتماعی و فردی آن را جبران کرد.

سرهنگ رمضانی افزود: پلیس فتا به دنبال ایجاد فضایی امن برای کاربران قانون مدار در فضای مجازی است و مانند شرایط واقعی در فضاهای مجازی گشت می زند و هر جا که با موارد جرمی برخورد کند به مراجع قضایی گزارش می کند و با دستور قضایی برخورد صورت خواهد گرفت.

وی گفت: پلیس فتا هرگز به دنبال حضور و دسترسی به حریم خصوصی شهروندان نیست و وظایف آن طبق قانون مشخص شده و فقط به دنبال شناسایی موارد جرم و برخورد با مجرمان است که این هم طبق قانون صورت می گیرد.

معاون امور بین الملل و حقوقی پلیس فتای ناجا تصریح کرد: خوشبختانه به دلیل فرهنگ دینی و دیانت مردم برخی موارد جرم در فضاهای مجازی در کشور ما وجود ندارد اما این موارد که حتی کودکان را نیز هدف گذاری کرده است به شدت در کشورهای خارجی و به اصطلاح پیشرفته دیده می شود.

معاون امور بین الملل و حقوقی فتا همچنین از اجرای عملیات کشوری برای شناسایی هکرها خبر داد و گفت: ۷۰ نفر شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی شدند.

سرهنگ حسین رمضانی در این باره گفت: برابر قانون مجازات اسلامی مستند به مواد ۷۲۵ و ۷۵۳ (بندهای الف، ب و ج)، هک، نفوذ و دسترسی غیرمجاز به داده‌ها و فروش نرم افزارهای آموزش هک جرم محسوب می شود و پلیس فتا نیز با هکرها ، گردانندگان تارنماهای آموزش هک ، ارائه دهندگان نرم افزارهای هک و نفوذ ، برخورد می کند.

وی افزود: در قوانین ملی اکثر کشورها، هک و مسائل مربوط به آن (آموزش ها و نرم افزارهای مربوطه) را جرم می دانند و امیدواریم همه پلیس های سایبری دنیا برای مقابله با این حوزه، واکنشی موثر داشته باشند.

معاون امور بین الملل و حقوقی فتا ناجا تصریح کرد: بر اساس این تکلیف قانونی، پلیس فتای ناجا با مشارکت پلیس های فتای استانی از ۱۹ مرداد تا ۳۱ شهریور ماه به منظور شناسایی و برخورد قانونی با هکرها ، گردانندگان تارنماهای آموزش هک ، نفوذ و ارائه دهندگان نرم افزار های هک و نفوذ، عملیاتی را به مرحله اجرا گذاشت.

سرهنگ رمضانی گفت: پلیس فتای ناجا بیش از ۱۵ هزار وب سایت را رصد کرد و در ۱۰۴ مورد که جرم آن ها محرز بود، پیگیری در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی تصریح کرد : پلیس فتا تمام امکانات و منابع خود را جهت امن سازی فضای سایبری برای کاربران قانون مدار بکار گرفته است و همه کاربران باید همانند فضای واقعی، خود را مکلف به رعایت حفظ حریم خصوصی افراد بدانند و پلیس را در این مسیر یاری کنند.

رمضانی تصریح کرد: والدین باید نظارت بیشتری بر رفتار جوانان و نوجوانان خود در حوزه استفاده از فضای سایبر داشته باشند تا آن ها بر اساس کنجکاوی هایشان جذب وب سایت های مجرمانه مانند وب سایت های آموزش هک نشوند.

کشف ۹۰ درصد جرایم در فضای مجازی با همکاری دستگاه قضا  

وی درباره نحوه نظارت پلیس بر تلگرام و فضای مجازی هم گفت:  فضای مجازی هم فرصت و هم تهدید محسوب می شود اما تهدیدهای بسیاری دارد و  بیش از ۹۰ درصد جرایم در فضای مجازی با همکاری دستگاه قضا و رصد به موقع ماموران پلیس فتا شناسایی و کشف می‌شود.

وی درباره فیلترینگ تلگرام و نظارت پلیس بر محتوای مطالب ارسال شده در فضای مجازی نیز گفت: شورای عالی فضای مجازی سیاست‌های کلی را بر اساس تدابیر رهبری مشخص می‌ کندو  مصادیق موردنظر از طریق دستگاه قضا و گروهی که فیلترینگ را برعهده دارد، به اطلاع مردم می‌رسد و ما تابع قانون هستیم .

سرهنگ رمضانی افزود: ۸۱ درصد انگیزه مجرمان رایانه ای و فضای مجازی به بحث مالی مربوط است و بیشترین جرم را هم برداشت های مالی مانند برداشت از حساب های مالی تشکیل می دهد و حدود ۱۳ درصد جرم ها هم غیرمالی است.

وی گفت: به همکاری رسانه ملی و همه رسانه ها نیاز داریم و مردم هم به پلیس فتا اعتماد کنند و ما می توانیم به افزایش آگاهی و دانش شهروندان برای استفاده مفید از فضای مجازی کمک کنیم.

سرهنگ رمضانی افزود: حتی اپلیکیشن های جاسوسی را در گوشی های تلفن همراه در قالب ویروس ها و هکرها ایجاد می کنند و باید همه مردم در این عرصه حساسیت لازم را داشته باشند.

وی گفت: در جهان هم پلیس بین المللی یا اینترپل یک مجتمع جهانی در سنگاپور ایجاد کرده است که تمام پلیس های سایبری در این مجتمع متصل هستند و در زمینه مبارزه با جرایم اینترنتی همکاری می کنند.

معاون امور بین الملل و حقوقی پلیس فتای ناجا اظهار داشت: متأسفانه شکاف دیجیتالی میان والدین و فرزندان زیاد است و چون والدین علم استفاده از فضاهای مجازی را ندارند نمی توانند تهدیدهای آن را شناسایی و بر فرزندان نظارت داشته باشند.

نظارت والدین بر فعالیت فرزندانشان در فضای مجازی

آسیب شناس اجتماعی با بیان اینکه فضاهای مجازی و ماهواره ها به شدت برای تخریب مبانی اعتقادی، فرهنگی و اقتصادی و به ویژه بنیان خانواده های ایرانی برنامه ریزی کرده اند و تلاش می کنند، گفت: والدین باید از کاربری های مثبت و منفی فضاهای مجازی اطلاعات داشته باشند و با آگاهی بر رفتار فرزندان خود در حوزه های مجازی نظارت کنند.

آقای مظفری دربرنامه تیتر امشب شبکه خبر افزود: متأسفانه این آموزش و آگاهی ها یا وجود ندارد یا اندک است که باعث می شود آسیب های ناشی از حضور فرزندان در فضاهای مجازی تشدید شود.

وی گفت: شبکه های خارجی اعم از ماهواره و فضاهای اینترنتی و مجازی به دنبال تغییر الگو و سبک فردی و اجتماعی خانواده ها و مردم ایران اسلامی هستند و تلاش می کنند مسائل ضد ارزش خود را به عنوان هنجار تحمیل کنند و در مقابل هنجارها و ارزش های خانوادگی و انسانی ما را به ضد ارزش تغییر دهند.

آقای مظفری تصریح کرد: آموزش و آگاهی داشتن به شدت مورد نیاز است و هیچ کس حاضر نیست فرزند خود را حتی اگر ۳۰ سال داشته باشد بدون یادگیری و شناخت وارد استخر ۴ متری کند و اگر شنا بلد نباشد حتماً غرق می شود.

وی افزود: اما خانواده ها برای اینکه بتوانند فرزندان خود را از آسیب های فضاهای اجتماعی مصون نگه دارند باید این فضاها را بشناسند و آگاهانه نظارت کنند.

این آسیب شناس اجتماعی گفت: در شبکه های مجازی به دنبال تغییر دیدگاه اعضای خانواده نسبت به یکدیگر و درباره هنجارهای فردی و اجتماعی هستند که به تشدید آسیب طلاق هم منجر می شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ