قیمت طلای جهانی ارزان تر می‌شود

0
قیمت طلای جهانی از روز پنج شنبه که بازارها جدیدترین بیانیه بانک مرکزی آمریکا را هضم می‌کنند، به روند نزولی ادامه می‌دهد و در حالیکه سرمایه گذاران خرد نظرات متفاوتی دارند، بیشتر کارشناسان بازار کاهش بیشتر این فلز را پیش بینی می‌کنند.
به گزارش ایسنا، بهای هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر در بازار نیویورک تا پایان روز جمعه ۵.۹۰ دلار یا ۰.۵ درصد کاهش یافت و به ۱۱۴۱ دلار رسید در حالیکه روز پنج شنبه در پی واکنش سرمایه گذاران به بیانیه بانک مرکزی آمریکا، ۲۸.۸۰ دلار یا ۲.۵ درصد کاهش یافته بود.
طلا در هفته گذشته حدود ۱.۸ درصد کاهش قیمت داشت و رشد ماهانه این فلز ارزشمند به ۲.۴ درصد محدود شد.
این فلز زرد از ابتدای سال ۲۰۱۵ تاکنون حدود ۳.۷ درصد کاهش قیمت داشته است.
بیانیه بانک مرکزی آمریکا سرمایه گذاران را غافلگیر کرد و احتمال تصویب افزایش نرخهای بهره در نشست دسامبر این بانک را افزایش داد. نرخهای بهره بالاتر جذابیت سرمایه گذاری در طلا را که برخلاف اوراق قرضه و سهام، دارایی بدون بازده است کمتر کرده و در مقابل از دلار پشتیبانی می‌کند.
بانک مرکزی آمریکا در این بیانیه بدون اشاره به ریسکهای جهانی، اعلام کرد رشد اقتصادی ملایم مانده است و افزایش نرخهای بهره در نشست بعدی این بانک به آمار اشتغال و تورم بستگی دارد.
در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز برای هفته جاری، ۲۷۲ نفر شرکت کردند که اکثر آنها انتظار داشتند قیمت طلا در کوتاه مدت افزایش پیدا خواهد کرد. در این نظرسنجی ۱۵۴ نفر یا ۵۷ درصد افزایش قیمت و ۹۰ نفر یا ۳۳ درصد کاهش قیمت طلا را پیش بینی کردند در حالیکه ۲۸ نفر یا ۱۰ درصد هم نظری نداشتند.
دورنمای طلا در میان کارشناسان بازار منعکس کننده نظر خوش بینانه سرمایه گذاران خرد نبود. از میان ۳۶ کارشناس بازار که در نظرسنجی هفتگی کیتکو شرکت کردند، ۱۷ نفر پاسخ دادند که از میان آنها ۱۰ نفر یا ۵۹ درصد افزایش قیمت، شش نفر یا ۳۵ درصد کاهش قیمت طلا در هفته جاری را پیش بینی کردند و یک نفر یا شش درصد هم نظری نداشتند. کارشناسان بازار شامل معامله گران طلا، بانکهای سرمایه گذاری، معامله گران معاملات آتی و تحلیلگران چارت فنی هستند.
به گفته تحلیلگران، دلیل بدبینی کارشناسان، بالا رفتن احتمال افزایش نرخهای بهره آمریکا در دسامبر است که طلا را تحت فشار قرار می‌دهد.
پیش از این تحلیلگران موسسه مالی گولدمن ساش پیش بینی کرده بودند بانک مرکزی آمریکا نخستین افزایش نرخهای بهره را در دسامبر تصویب خواهد کرد و تا سال ۲۰۱۶ نرخهای بهره به تدریج افزایش خواهد یافت. گولدمن ساش متوسط قیمت هر اونس طلا در سه ماهه چهارم امسال را ۱۱۰۰ دلار و کل سال را ۱۰۰۰ دلار پیش بینی کرده است.
با وجود تاثیر سیاستهای بانک مرکزی بر طلا، بعضی از تحلیلگران خوش بین مانده و عنوان کرده اند که علاوه بر عوامل فنی که احتمال بالا رفتن قیمتها را نشان می‌دهند، عوامل دیگری وجود دارند که ممکن است به نفع طلا باشند.
بر مبنای فنی، بیشتر تحلیلگران بر این نکته توافق دارند که احتمال نزول طلا به سطح ۱۱۲۵ یا ۱۱۳۵ دلار وجود دارد اما خاطرنشان کرده اند که این فلز پیش از این هم به سطح پایینی سقوط کرده بود که ممکن است به بالاتر بردن قیمت آن کمک کند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ