۱۰ جاده زیبا و شگفت انگیز جهان + تصاویر

0

اده ها یکی از ضروریات جهان مدرن امروزی هستند. میلیون ها کیلومتر جاده در سرتاسر دنیا کشیده شده است. در هفت قاره جهان، حتی در اعماق اقیانوس ها نیز جاده وجود دارد.

در این گزارش می خواهیم از میان جاده های متعدد جهان، به ۱۰ مورد از جالب ترین آنها که رکورددار جاده های جهان هستند اشاره کنیم:

۱۰- قدیمی ترین جاده جهان

عکس های زیبا توریستی لاس وگاس توریستی انگلیس

به گزارش ساتین، جاده سوئیت تراک در انگلستان، به قدیمی ترین جاده جهان شهره یافته است. اگرچه بدون شک جاده هایی در جهان وجود دارد که قدمت آنها از این جاده بیشتر است اما تا به حال هیچ کدام شناسایی نشده اند. اگرچه هیچ کدام به گرد پای جاده رومن، که چهار قاره را به هم متصل می سازد، نمی رسد اما جاده فوق یکی از جاده هایی است که به دست انسان ساخته شده است.

سویت تراک مسیر مرتفعی است که از فراز باتلاقی در مجاورت سومرست انگلستان عبور می کند. قدمت این جاده ۶۰۰۰ سال برآورد شده است که دارای طولی معادل با یک مایل است. شرایط بی هوازی خاک و آب که باعث حفظ این جاده چوبی شده اند، کمک شایانی به پیدا کردن آن و تعیین قدمت آن نموده است.

۹- مشهور ترین جاده جهان

عکس های زیبا توریستی لاس وگاس توریستی انگلیس

جاده های متعددی وجود دارد که شایسته دریافت عنوان مشهور ترین جاده جهان هستند. برخی از آنها بسیار آشنا و معروف هستند، نظیر جاده لاس وگاس، جاده آبِی و جاده ۶۶. با این حال از نظر میزان تاثیرگذاری و اهمیت، خیابان برادوی نیویورک مشهورترین جاده جهان است.

در ابتدا پیاده رویی در لانگ ایسلند توسط قبایل و بومی های منطقه احداث شده بود، سپس برادوی به مهمترین جاده در نیو آمستردام تبدیل شد. اگرچه بخشی از این جاده، بخشی از سیستم ترابری نیویورک را به خود اختصاص داده است، برادوی منهتن در مرکز شهر یکی از معنی دارترین و مهم ترین مراکز فرهنگی جهان است. این جاده که به گریت وایت وی نیز مشهور است، شاهد اجراهای موسیقی و نمایش های مشهور نظیر Rent & Miss Saigon، و ستارگانی نظیر ماریل استریپ و جری اورباچ بوده است.

۸- خطرناک ترین جاده جهان

عکس های زیبا توریستی لاس وگاس توریستی انگلیس

جاده یونگاس، در بولیوی یکی از خطرناک ترین جاده های جهان است که از آن تحت عنوان جاده مرگ یاد می شود. این جاده اغلب اوقات مه آلود و مرطوب است، یک طرف این جاده کوه است و طرف دیگر دره! و البته بدون گارد ریل!

یکی از کسانی که که در عین سفر های مکرر در اینج جاده، همچنان زنده است، معتقد است: این جاده بسیار زیبا و در عین حال بسیار وحشتناک است و خطرناک ترین تجربه ای بوده که تا به حال داشته ام. اتوبوس های گردشگری امکان عبور از این جاده را دارند و به راحتی در مسیر مستقیم حرکت می کنند. این جاده گردنه های خطرناکی نیز دارد. اندکی حواس پرتی و توجه به سایر اتوبوس ها، مساوی است با سقوط به اعماق دره!

سالانه با مرگ ۲۰۰ الی ۳۰۰ نفر، این جاده آوازه خطرناکی برای خود دست و پا کرده است. با این حال، چشم اندازهای جالب و احساس ماجراجویی در این جاده، گردشگران را متقاعد می کند که برای گردش در این جاده باید عوارض راهداری مرگبار را به جان بخرند.

۷- طولانی ترین جاده جهان

عکس های زیبا توریستی لاس وگاس توریستی انگلیس

در بازی Settlers of Catan، یکی از استراتژی های بازی این است که برای برد، باید طولانی ترین جاده ممکن را ساخت. در دنیای واقعی نیز، برنده این بازی جاده Americas است. این جاده از دیدهورس، آلاسکا در قطب شمال آغاز شده و تا اوشوآیا، آرژانتین، از طریق تنگه ماژلان ادامه می یابد. بزرگراه پان-آمریکن دارای طول ۳۰.۰۰۰ مایلی بوده و از ۱۴ کشور عبور می کند. سه مورد از این کشورها، کانادا، آمریکا و آرژانتین هستند. با این حال یک جای این ادعا می لنگد. با توجه به دره دارییِن، این جاده در میانه راه حالت منقطع دارد. به دلیل هزینه بالا و مسائل زیست محیطی، ارتباط دهی میان آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی در مرز پاناما-کلمبیا امکان پذیر نمی باشد. یکی از راه حل های پیشنهادی برای حل این مشکل، احداث پل های هوایی و تونل هایی است که دارای تاثیرات اندکی بر اتصالات عرضی داشته باشد.

۶- عریض ترین جاده جهان

عکس های زیبا توریستی لاس وگاس توریستی انگلیس

ضلع شرقی آزادراه ۱۰ در تگزاس، تحت عنوان آزادراه کتی شناخته می شود.این جاده که از حومه شهر هوستون آغاز شده و تا مرکز شهر تداوم دارد، در چهارمین شهر پرجمعیت آمریکا، دارای بیشتری ترافیک ممکن بود که با توجه به این موضوع، عریض تر کردن این جاده فورا در دستور کار قرار گرفت. این آزاد راه دارای ۲۶ لاین حرکت است که ۱۲ لاین آن اصلی بوده و ۸ لاین آن کنار گذر و شش لاین آن برای وسائل حمل و نقل سنگین است. سمت راست این آزاد راه، دارای عرضی به اندازه ۱۰ مایل است.

در این آزادراه سازه های حیرت انگیزی، نظیر Five-level stack وجود دارد. روزانه حدود یک میلیون وسیله نقلیه امکان عبور از این جاده را دارند. چنین آمد و شدی درست مثل این است که یک بشقاب نودل بر روی شهر هوستون واژگون کرده است. در سرزمینی که علاقه زیادی به نامگذاری مسیر های پر رفت و آمد ، نظیر High Five و یا Judge Harry Pregerson دارد، این مکان تحت عنوان کتی استک شناخته می شود.

۵- سرراست ترین جاده جهان

عکس های زیبا توریستی لاس وگاس توریستی انگلیس

بزرگراه ایری استرالیا، به سرراست ترین جاده جهان مشهور است.این جاده دارای طولی به اندازه ۱۰۰۰ مایل است. این جاده که بین رستوران کنار راه کیگونا و بالادونیا قرار دارد، ۹۱ مایل از آن سرراست و خسته کننده است.

این جاده صرفا از دشت نولاربود عبور می کند. در اطراف این جاده نه تخته سنگ وجود دارد، نه تپه و نه حتی درختی که بتوان در لابه لای آنها استراحت کرد.

۴- پر پیچ و خم ترین جاده جهان

عکس های زیبا توریستی لاس وگاس توریستی انگلیس

سان فرانسیسکو دارای جاده ای است که درست در تضاد با بزرگراه آیری است. خیابان لومبارد چنان در فواصل اندک دارای پیچ های تندی است که مردم از آن به نام پر پیچ و خم ترین جاده جهان یاد می کنند. این جاده دارای هشت بازو (پیچ) است که دارای شیب ۲۷ درجه ای و طول ۴۰۰ فوتی است که در اطراف جاده گل و گیاه های بی نظیری دیده می شود.

خیابان لومبارد علیرغم شهرت جهانی، پر پیچ و خم ترین جاده جهان، یا حتی سان فرانسیسکو نیست. با این حال، این خیابان شناخته شده ترین جاده پرپیچ و خم جهان است که گردشگران متعددی را به سمت خود جلب نموده است.

۳- مرتفع ترین جاده جهان

عکس های زیبا توریستی لاس وگاس توریستی انگلیس

بزرگراه کاراکورام، دارای القاب متعددی است، نظیر بزرگراه دوستی و هشتمین عجایب جهان. این جاده ، چین و پاکستان را با عبور از کوههای گیگلیت-بالتیستان و سین کوآنگ اویگور به هم متصل کرده است. گیگلیت-بالتیستان یکی از مناطقی است که هند و پاکستان هر دو مدعی آن هستند؛ درست مثل قضیه کشمیر.

آنچه در این مجادله برانگیز نیست، این است که این بزرگراه مرتفع ترین جاده بین المللی جهان است. این جاده ۱۵.۳۹۷ فیت بالاتر از سطح دریا قرار گرفته و تاکنون دوبار ارتفاع غیر هنجار آن مورد بحث و مناقشه قرار گرفته است.

۲- پست ترین جاده جهان

اگر کاراکورام جاده ای است که در آن با کمبود اکسیژن مواجه می شوید، بزرگراه ۹۰ در سرزمین های اشغالی، جاده ای است که احساس بی نظیری در آن خواهید داشت. در مسیر شمال به جنوب، از حاشیه Dead Sea گذر خواهید کرد. این جاده با واقع شدن در ارتفاع ۱۴۰۰ پایی زیر سطح دریا، پست ترین جاده جهان است. در این جاده بیشتر از هر نقطه ای از جهان، ۵ درصد اکسیژن بیشتر وارد ریه های شما خواهد شد.

این منطقه در عین القای احساس بی نظیر به شما، به دلیل اینکه این منطقه شدیدا تحت کنترل اسرائیل است، باعث بروز اضطراب در افراد می شود. با این حال، علیرغم این موضوع ، این جاده یکی از جاده های گردشگری است که گردشگرانی را از سرتاسر دنیا به سمت خود جلب می کند. افراد می توانند بر ماشین هایی که مخصوص خدمه زیر دریایی ها هستند، سوار شده و از مناظر اطراف لذت ببرند.

۱- هوشمند ترین جاده جهان

عکس های زیبا توریستی لاس وگاس توریستی انگلیس

این جاده تاکنون وجود خارجی ندارد. اما به زودی شاهد آن خواهیم بود. نظر به تلاش همه جانبه در راستای حفاظت از محیط زیست در قرن ۲۱، گروههای متعددی به دنبال ایجاد چنین جاده ای در آینده هستند. اغلب این ایده ها حول این محور می گردد که فضاهای تلف شده و آسفالت های مخرب محیط زیست و جاده های بتنی، به جاده های هوشمند و سازگار با محیط زیست تبدیل شوند. دو پروژه موجود در این زمینه، سولارود اروپا و سولار رودوی آمریکا هستند.

در اصل، جاده های هوشمند بر اساس پنل های خورشیدی احداث خواهند شد. به عنوان مثال، مدل جاده خورشیدی، در آزمایشگاه توسط ادوین شمکپیپر، مهندس شهرسازی بررسی شد. نتایج این بررسی حاکی از آن است که می توان با این طرح میلیون ها پوند مگالود را ذخیره کرد. طراحان به دنبال اضافه کردن ویژگی های دیگری نظیر پدها گرمایشی و ال ای دی به این طرح هستند. همچنین هدف این طرح تعبیه پنل هایی برای انتقال سیم کشی برق و مخابرات و تجهیزات پالایش برای زدایش آلاینده ها می باشد.

به صورت نظری، هدف نهایی این طرح این است که این جاده ها چهار برابر انرژی برق بیشتری در اختیار افراد قرار می دهد که البته برای تامین این نوع از انرژی، نیازی به مواد شیمیایی و یا یخ زدایی، حتی در بدترین شرایط جوی وجود ندارد. همچنین رانندگان می توانند از خطرات احتمالی مطلع شوند. همچنین پیشنهادهایی مبنی بر اتومبیل های بدون راننده، ماشین های برقی که در حین حرکت شارژ شده و با بیشترین میزان کارآمدی و کمترنی میزان آلودگی به مقصد می رسند، وجود دارد.

منبع :پچ پچ

wonderslist

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ