ثبت ۸ شرکت آمریکایی توسط «مک دونالد» در ایران + جدول

0
کیانی با اشاره به جزئیات ثبت علائم تجاری شرکت مک دونالد در ایران گفت: مجوز شعبه ای برای فعالیت مک دونالد در ایران صادر نشده است و همچنین حق استفاده و بهره برداری را هم به شخص یا اشخاص خاصی نداده است.

«محمد حسن کیانی» با اشاره به اینکه ثبت برند تجاری شرکت امریکایی مک دونالد در دولت قبلی اتفاق افتاده است،گفت: شرکت مک دونالد در سال ۸۵ اقدام به ثبت برند تجاری خود در ایران کرده است و اولین شرکت مربوط به مک دونالد در سال ۸۵ و با عنوان بیگ مک و آخرین هم در سال ۹۳ مربوط به مک فلری است.
وی بابیان اینکه مک دونالد ۸ علامت تجاری در ایران به ثبت رسانده است،افزود:شرکت مک دونالد دارای علائم تجاری ثبت شده متعدد و متفاوت از یکدیگر است که نسبت به هیچ یک از آنها در ایران اجازه فعالیت ندارد.
وی در خصوص ثبت علائم تجاری شرکت ها گفت: شرکت ها با ثبت علائم تجاری خود نوعی آینده نگری را برای خود می بینند در کشورهای هدف تقاضای ثبت می کنند و ممکن است در آینده بخواهند فعالیت کنند در صورت عدم تمایل به فعالیت نیز برای اینکه جلوی کسانی که می خواهند سوءاستفاده کنند،برند تجاری خود را ثبت می کنند.

کیانی با اشاره به اینکه اگر شرکت مک دونالد برندهای تجاری خود را هم ثبت نمی کرد، اتفاق خاصی نمی افتاد،گفت:اگر علامت تجاری مشهور باشد بدون ثبت برند هم طبق کنوانسیون پاریس باید از برند تجاری حمایت لازم شود بنا براین اگر شرکت مک دونالد برند تجاری خود را ثبت نمی کرد هم از لحاظ حمایت از حق ثبت اتفاق خاصی نمی افتاد.
مدیرکل مالکیت صنعتی اظهار داشت: هدف از ثبت برند تجاری یک شرکت به این معنی است که   این علامت مختص یک شرکت است و این اتفاقا هم به نفع مصرف کننده  و هم به  نفع صاحب علامت است.
وی در خصوص آثار ثبت علائم تجاری در کشورها،تصریح کرد: ثبت علامت تجاری دارای دو اثر اثباتی و سلبی است و اثر سلبی به این معنا است که مالک علامت تجاری در سایر کشورها به منظور ایجاد و برقراری حاشیه امنیت و عدم تزلزل برای علامت خود مبادرت به ثبت آن می کند.
وی ادامه داد: چه بسا شرکت های ثبت شده در کشور محل ثبت فعالیت نداشته باشند اما ثبت برند انجام می شود تا نسبت به سوءاستفاده سایرین از علامت ثبت شده ممانعت به عمل آید  و در این رهگذر علائمی در کشور جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسیده و مالکین نسبت به هیچ یک از آنها فعالیتی را ندارد که از جمله آن می توان به علائم تجاری kfc-pizza hut-subway اشاره کرد.
کیانی تصریح کرد: حتی در بعضی موارد به علت سوءاستفاده دیگران در مرجع قضایی ایران به طرفیت ناقض حق مالکیت علامت ثبت شده اقامه دعوا کرده و مرجع قضایی نیز حسب مورد به موضوع رسیدگی و مبادرت به صدور رای مبنی بر محکومیت نقض کننده حق مالکیت علامت ثبت شده نموده است که به عنوان مثال می توان به علامت کی اف سی اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه مک دونالد مجوز فعالیت در ایران ندارد،افزود:ثبت علامت تجاری به تنهایی به منزله صدور مجوز فعالیت یا اعطای نمایندگی نبوده و هیچ تکلیفی را برای سایر دستگاه های مجری و متولی صدور مجوز فعالیت یا نمایندگی یا تبلیغ ایجاد نمی نماید. محوز شعبه ای برای فعالیت مک دونالد در ایران صادر نشده است و همچنین حق استفاده و بهره برداری را هم به شخص یا اشخاص خاصی نداده است .

نفوذ آمریکا مک دونالد

نفوذ آمریکا مک دونالد

 

منبع: میزان
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ