تخلیه منازل مردم به دلیل پروژه تجاری بابک زنجانی

0

مهر، صدای مهیبی که ساعت ۵ صبح روز ۱۱ مهر ماه رسید و ساکنان این منطقه را بی خواب کرد از روزهای ابتدایی امسال به گوش می رسید. نگرانیهای ساکنان این منطقه که سبب شده بود نامه نگاری هایی با شهرداری ،شورا و رسانه ها داشته باشند نشان می داد آنها بیش از پیمانکاران پروژه بزرگی که متعلق به بابک زنجانی است نسبت به عواقب این گودبرداری عمیق آگاه بودند.

آغاز یک بحران/ شکاف در خانه های ایران زمین

اردیبهشت ماه امسال بود که ستاد بحران از ساکنان خانه های گلستان چهارم ایران زمین خواست تا به دلیل شکافهای عمیقی که در خانه هایشان ایجاد شده این مکان را ترک کنند.

بازارچه قدیمی این منطقه در حال تبدیل شدن به ساختمانهای بلندی بود و گودبرداری یک زمین یک هکتاری کار ساده ای نبود. یکی از ساکنان ساختمانهای این منطقه در همان روزهای ابتدایی سال به خبرنگار مهر درباره این گودبرداری گفت: ما ساکنین شهرک قدس، خیابان ایران زمین، خیابان گلستان، چهارم گذر فروردین و اردیبهشت با فاجعه رانش زمین مواجه شده ایم، متاسفانه بازارچه شهرک واقع در تقاطع خیابان ایران زمین و گلستان جنوبی که بیش از یک هکتار است و قبلا برای خدمات به این منطقه مسکونی پیش بینی شده بود بدون رعایت اصول ایمنی و مهندسی تا عمق ۳۰ متر گودبرداری و باعث رانش زمینهای بخش شمالی آن شده است. همچنین ترکهای برشی در مقطعی وسیع در ساختمانهای گذرهای فوق الذکر پدیدار شده است.

رانش زمینی که پیش بینی شده بود

ساکنان این منطقه ساده از کنار این ترکها نگذشتند و پس از پیگیریهای متعدد متوجه شدند،مجوز گودبرداری صرفا برای ۱۵ متر بوده، کارفرما بدون توجه به این بحران قصد دارد ۴۰ متر در عمق خاکبرداری کند و در این قطعه زمین ۳۳۰ هزار متربع بنا احداث کند.

اما سخنان اهالی این منطقه را پیمانکار این پروژه که متعلق به بابک زنجانی است به شدت رد می کند و در جوابیه به اظهارات شهروندان نگران می گوید:ایجاد چند ترک سطحی در حیاط برخی از منازل از نظر علمی ارتباط مستقیم با اجرای پروژه گودبرداری ندارد.

پیمانکار این پروژه مدعی بود که به کار بردن گودبرداری غیر اصولی برای این پروژه غیر علمی است چرا که تمامی مراحل گودبرداری علاوه بر نظارت مستمر کارشناسان شرکت توسط کارشناسان سایر دستگاه‌های مسئول همچون شهرداری، سازمان نظام مهندسی استان تهران و آتش نشانی مورد بازدید مستمر و تایید قرار می‌گیرد و افزون بر آن، مدیریت ستاد بحران منطقه نیز ضمن اظهار شگفتی، هرگونه دستور و ابلاغ در این زمینه را تکذیب کرده است.

نشست زمین در خیابان ایران زمین / تخلیه خانه های همجوار

اما سرانجام آن چه سبب نگرانی اهالی این منطقه شده بود رخ داد و پروژه تجاری اداری خیابان ایران زمین متعلق به هلدینگ سورینت به دلیل نشست زمین و تخریب قسمتی از پروژه و خیابانهای اطراف متوقف شد.

هلدینگ سورینت شرکت ستسا شرکت بابک زنجانی رانش زمین در شهرک قدس رانش زمین در شهرک غرب درآمد بابک زنجانی خانه بابک زنجانی ثروت بابک زنجانی پروژه شهرک قدس بابک زنجانی پروژه شهرک غرب بابک زنجانی پروژه بابک زنجانی پروژه ایران زمین بابک زنجانی پاساژ بابک زنجانی بابک زنجانی

در این حادثه بخشی از ضلع شمالی پروژه تخریب و آسیب قابل ملاحظه ای به خیابان و خانه های اطراف وارد شد. همچنین براثر این حادثه بخشی از آسفالت خیابان در مجاور قطعه زمینی به وسعت ۵ هزارمترمربع با عمق ۴۰ متر، نشست کرد و همچنین ترک های عمیقی در سطح خیابان و دیوارهای ساختمان های اطراف پدیدار شد.

این پروژه که توسط شرکت ستسا از زیرمجموعه های هلدینگ سورینت در حال ساخت است با وجود اخطارها و تذکرهایی که در این مدت دریافت کرده بود اما همچنان به فعالیت خود ادامه داد.

در این سالها گودبرداری غیر اصولیجان و مال بسیاری از شهروندان را به خطر انداخته است. کمتر روزی است که خبری از قربانیان حادثه گودبرداریهای غیر اصولی در رسانه ها منتشر نشود تا آنجا که شورای شهر تهران  سوم طی جلساتی فشرده لایحه ضوابط گودبرداری را مصوب کرد. اما همچنان شاهد چنینی اتفاقاتی هستیم که برخی همچون این پروژه ۵ ماهی می شد که اهالی محل نسبت به وقوع  حادثه ای به نهادهای مرتبط هشدارهای لازم را داده بوند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ