نادرترین فیلم از پرتاب موشک “یارس” Yars قدرتمندترین موشک بالستیک جهان + تصاویر

0

فدراسیون روسیه یکی از کشورهای صاحب سبک در صنعت موشکی است که در ساخت موشک‌های قاره پیما ایده‌هایی قابل توجه دارد.

فدراسیون روسیه اخیرا در شمال این کشور موشکی را آزمایش کرده که صاحبنظران معتقدند شلیک  موشک قاره پیما  “یارس” از شمال این کشور شرق اروپایی پیام‌هایی را برای کشورهای بلوک غرب و خصوصا ایالات متحده آمریکا دارد.   “روسیا الیوم” در به نقل از وزارت دفاع فدراسیون  روسیه اعلام کرد: پرتاب موشک قاره پیما و بالستیک “یارس” از شمال روسیه موفقیت آمیز بوده است.

موشک یارس قدرت نظامی روسیه قدرت نظامی آمریکا RS 24 Yars

این موشک قاره پیما از سکویی در پایگاه فضایی نظامی «پلستسک» در استان ” آرخانگلسک ” در شمال غرب روسیه پرتاب و با موفقیت به هدف مورد نظر در محدوده نظامی “کورا” در شبه جزیره “کامچاتکا” در خاور دور روسیه اصابت کرد.

موشک یارس قدرت نظامی روسیه قدرت نظامی آمریکا RS 24 Yars
RS-24 Yars

**خصوصیات موشک “یارس”

موشک “یارس (R 24 Yars)” یک موشک ساخت فدراسیون روسیه بوده که با بردی معادل ۱۱ هزار کیلومتر،  طول ۲۱ متر، عرض ۲ متر، وزن کلی ۴۹ تن و هدایت اینرسی دارای خصوصیات ویژه‌ای است.

موشک یارس قدرت نظامی روسیه قدرت نظامی آمریکا RS 24 Yars

موشک یارس قدرت نظامی روسیه قدرت نظامی آمریکا RS 24 Yars

دو نوع سکوی پرتاب موشک های یارس وجود دارد: یک نوع متحرک است که می‌تواند از مکانی به مکان دیگری انتقال یابد و نوع دیگر سکوی پرتاب ثابت پنهان شده در زیر زمین است. این موشک راهبردی می‌تواند ۴ تا ۶ کلاهک هسته‌ای را تا مسافت ۱۱هزار کیلومتر حمل کند؛ در حالی که موشک “توپول” تنها یک کلاهک جنگی می تواند حمل کند.

موشک  “یارس”  از پیشرفته ترین موشک‌های قاره پیمای روسیه با برد حدود ۱۰ هزار کیلومتر است که به دلیل مجهز بودن به کلاهک های تقسیم شونده، رهگیری آن برای سامانه های پدافند موشکی بسیار دشوار است و به گفته روسها این امر ناممکن است.

**مخفی سازی موشک “یارس” و “توپل ام”

روسیه ژنراتوری را برای ایجاد ابرهای افشانگر غبار جهت مخفی کردن حرکت موشک‌هایش ایجاد کرده است. به نوشته خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» کارشناسان روسی با ساخت و توسعه چنین سامانه‌ای ایجاد ذرات ریز معلق ابر مانند، حال قادرند حرکت موشک‌های خود را از دید ماهواره‌ها پنهان کنند.

“آلکسی سولودونیکوف” کارشناس نظامی روسیه در دانشکده موشکی ” پتر کبیر”  در این زمینه اظهار داشت: «ژنراتور غبار ساز با ایجاد ابر مصنوعی حرکت مجموعه موشک‌های متحرک را پنهان می‌کند. بر این اساس ، ابرهای غباری یا افشانه ابر‌ می‌توانند موشک‌های بالستیک «توپل ام» « آر اس ۲۴ یارس» را مخفی کنند. این ژنراتورها سبک وزن و قابل حمل بوده و قابل استفاده مجدد را نیز دارند.

**چرا روسیه موشک  “یارس”  را روی لانچر فرستاد؟

فدراسیون روسیه در ۴ سال اخیر در مسائل مختلف اختلافاتی را با بلوک غرب و خصوصا ایالات متحده آمریکا داشته که از جمله آن می‌توان به بحران روسیه و اوکراین اشاره کرد. در موضوع اوکراین؛ فدراسیون روسیه اعتقاد به پیشبرد روند قانونی و جاری در این کشور (اوکراین)  است  اما ایالات متحده آمریکا تلاش می‌کند تا انقلاب نارنجی در اوکراین به پیروزی برسد. مسئولان غرب گرای انقلاب نارنجی اوکراین به دنبال این بودند که اوکراین و روسیه قطع ارتباط کنند و در این پروسه آمریکا نقش همفرساز با نارنجی پوشان این کشور ایفا کرد.

اما اتحادیه اروپا و پیمان آتلانتیک شمالی ناتو درصدد بودند تا با اعمال تحریم ضد روسیه این کشور را منزوی کنند و به نوعی اوکراین صحنه زورآزمایی بلوک غرب و شرق بود. در حقیقت شلیک موشک “یارس”  از سوی فدراسیون روسیه هشداری جدی به مقامات  “واشنگتن” بود که  مقامات “کرملین” در دفاع از روسیه  جدی هستند.

موشک یارس قدرت نظامی روسیه قدرت نظامی آمریکا RS 24 Yars

موشک یارس قدرت نظامی روسیه قدرت نظامی آمریکا RS 24 Yars

**سوریه؛ نقطه تقابل روسیه و آمریکا

ایالات متحده آمریکا در اکثر مناطق راهبردی دنیا اختلاف نظرهایی با یکدیگر دارند که در بعضی نقاط تبدیل به یک تقابل می‌گردد.  ‌بحران سوریه که ۴ سالی است آغاز شده که غرب و شرق در یک تنش جدی بر سر این مسئله قرار گرفتند. فدراسیون روسیه از سال ۱۹۷۱ یک پایگاه دریایی در منطقه طرطوس داشته و تلاش می‌کند دامنه تروریسم در سوریه را مهار کند ؛ اما ایالات متحده آمریکا با پشتیبانی از بنیاد گرایی و تروریسم تکفیری به دنبال پیاده سازی طرح “غرب آسیا جدید” در سوریه هستند که البته تاکنون به موفقیت قطعی دست پیدا نکردند و شاید یکی از علل ورود فدراسیون روسیه به جنگ سوریه کنترل بنیاد گرایی و جلوگیری از تجزیه سوریه و مهار نقش مخرب ترکیه و عربستان سعودی است و به نظر می‌رسد شلیک موشک  “یارس”  برای نشان دادن عزم روسیه در جلوگیری از گسترش  تروریسم در سوریه است.

“سرگئی شویگو” وزیر دفاع روسیه گزارش داد:ما در برابر یک ماموریت بسیار مهم قرار داریم و آن عبارت است از محافظت از “توازن بازدارنگی استراتژیک” و به همین منظور مسلح کردن نیروهای موشکی و نگه داشتن آنها در اوج آمادگی از رویکردهای جدید در ساختار نظامی روسیه است.

البته اعتقاد “مسکو” بر این است که عامل تجهیز داعش ، ایالات متحده آمریکاست. “ولادیمیر پوتین”  رئیس جمهور فدراسیون روسیه در این زمینه اظهار داشت: به لطف حمایت‌های آمریکا امروز داعش از ارتش عراق مجهزتر است.

“ولادیمیرپوتین” رئیس جمهور فدراسیون روسیه چندی پیش در همایش سالانه اقتصاد “سن پترزبورگ” گفت: گروه تروریستی داعش به فضل حمایت‌های آمریکا اکنون از ارتش عراق مجهزتر است.

وی ادامه داد: در حالی که آمریکا ادعا دارد از عراق حمایت می کند و  تسلیحات به ارتش این کشور می‌دهد گروه تروریستی داعش با دو سه حمله بر مقادیر زیادی از تسلیحات ارتش عراق مسلط می‌شود. رئیس جمهور فدراسیون روسیه تأکید کرد: آمریکا می توانست اقدامات بیشتری را در مقابله با گروه تروریستی داعش انجام دهد.

سومین دلیلی که می‌تواند عامل شلیک موشک “یارس” باشد ، نشان دادن توانمندی‌های بالقوه و بالفعل مسکو در نبرد زمینی است که در این راستا موشک قاره پیما روی لانچر فرستاده شده است. جنگنده‌های ارتش روسیه در یک ماهه اخیر در راستای از بین بردن مواضع تروریست‌های داعش گام برداشته‌اند و صدها خودرو زرهی و پست‌های فرماندهی این گروه تروریستی را از بین بردند و شلیک این موشک هشداری بود که اگر لازم باشد همچون شلیک موشک  “کلاب”  این موشک هم کاندیدای مورد اصابت قرار دادن اهداف داعش است.

مشخصات:

نوع: موشک بالستیک قاره پیما
کشور سازنده : فدراسیون روسیه
ورود به خدمت: جولای ۲۰۱۰
طراح: موسسه تکنولوژی و علوم حرارتی مسکو
تولید کننده: VOTKINSK
طول: ۲۳ m
قطر: ۲ m
برد مفید: ۱۱هزار کیلومتر
نوع کلاهک: MIRV 4*500 KT
نوع سوخت: جامد
سرعت: ۱۳ ماخ
محل پرتاب:  متحرک
کد ناتو:SS_X-29
نوع خودرو حمل کننده: MAZ-7917

دانلود فیلم موشک شیطان نیرومندترین موشک قاره پیما, قطارهسته ای و پرتاب موشک ۱۰۰ تنی با ۱۰ کلاهک هسته ای , موشک اتمی تو پل ام , موشک یارس

گزارش از محمد زرچینی / باشگاه خبرنگاران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ