نبش قبر مرحوم طاهره صفارزاده صحت دارد؟

1

یکی دو روز پیش ادعایی از قول برادر مرحوم طاهره صفارزاده دهان به دهان چرخید که درصورت صحت بسیار ناگوار بود. خبر این بود که :  مسئولان آستان امامزاده صالح (ع) جسد طاهره صفارزاده را از قبر وی بیرون آوردند و شخص دیگری را به جای ایشان دفن کردند.

این خبر در نشست خبری جایزه ادبی طاهره صفارزاده و در محل حوزه هنری با حضور علیرضا قزوه مدیر دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، علی داودی مدیر دفتر شعر حوزه هنری، رضا اسماعیلی دبیر جایزه ادبی طاهره صفارزاده و جلال صفارزاده برادر طاهره صفارزاده مطرح شد.

برادر مرحوم صفارزاده:  استخوان‌های برجامانده از خواهرم را بدهید به سیرجان ببرم

در این مراسم جلال صفارزاده برادر طاهره صفارزاده با اشاره به اینکه وی تنها وارث قانونی طاهره صفارزاده است و نتوانسته تا کنون وصایای وی را انجام دهد، گفت: به دلیل ارادت خاصی که خواهرم طاهره صفارزاده به امامزاده صالح (ع) داشتند می‌خواستیم وی را در این آستان مقدس دفن کنیم بالاخره قبری از سوی مقام معظم رهبری برای دفن وی اهدا شد اما پس از آن در دهم شهریور ماه سال جاری متوجه شدم شخص دیگری را به جای طاهره صفارزاده در قبر وی دفن کردند.

بیوگرافی طاهره صفارزاده بیوگرافی جلال صفارزاده امامزاده صالح فرحزاد
صفارزاده در ادامه با اشاره به این بی‌حرمتی گفت: وقتی که این موضوع را از مسئول وقت را سوال کردم و گفتم چرا به ما اطلاعی در این زمینه نداده اید، وی نیز ابراز بی‌اطلاعی کرد. برادر مرحوم صفارزاده در ادامه تصریح کرد: ما مشکلی با دفن خواهرم در سیرجان نداشتیم و الان نیز خواستار آن هستیم تا استخوان‌های برجای مانده از وی به زادگاهش و در جوار مجتمع فرهنگی که به نام وی در دست تاسیس است، فرستاده شود.

بیوگرافی طاهره صفارزاده بیوگرافی جلال صفارزاده امامزاده صالح فرحزاد

وی افزود: هم اکنون می‌خواهیم جسد طاهره صفارزاده را به سیرجان منتقل کنیم از اتفاقی که برای قبر خواهرم رخ داده است بسیار ناراحتم نامه‌ای به دفتر مقام معظم رهبری برای پیگیری موضوع نوشتم، هم اکنون کتاب‌های طاهره صفارزاده را به سیرجان منتقل کردیم تا در کتابخانه‌ای که قرار است به نام وی تاسیس شود قرار دهیم.

قزوه: انتقال پیکر مرحوم حق خانواده صفارزاده است

در این مراسم علیرضا قزوه مدیر دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با اشاره به چهره بزرگ طاهره صفارزاده در زمینه قرآن پروژهی و شاعری و همچنین آثار وی در زمینه ترجمه بیان کرد: حوزه هنری با وجود تمام مشکلات مالی که دارد به دلیل بزرگی شخصیت طاهره صفارزاده بزرگداشت وی را در سال جاری برگزار می‌‌کند.
وی افزود: باید با مزار طاهره صفارزاده مانند دکتر شهریاری رفتار می‌کردند در شان وی نبود که جسدش در زیرزمین دفن کنند این حق خانواده طاهره صفارزاده است که بخواهند جسد وی را به سیرجان منتقل کنند، شکل‌گیری مکتب ادبی برای طاهره صفارزاده در سیرجان کار خوبی است و می‌تواند سبب صدور قرآن‌پژوهانی بزرگ به استانی مانند کرمانی و شهری چون سیرجان باشد.

تولیت امامزاده صالح:  خبر، کذب محض است

با این اوصاف و به‌واسطه خبری که بازتاب گسترده‌ای هم داشت، تولیت امامزاده صالح در بیانیه‌ای کل این ادعا را رد کرد. در این بیانیه آمده است: هیچ گونه نبش قبری در این مکان صورت نگرفته و مطالبی که عنوان می‌شود کذب محض است.

حجت الاسلام عبدالعلی گواهی تولیت استان امامزاده صالح (ع) می‌گوید که در سال ۱۳۸۷ با دستور حجت الاسلام مصلحی که ریاست سازمان اوقاف را به عهده داشت، یک طبقه از قری سه طبقه به این شاعر و مترجم قرآن اهدا شد. او افزود: طبق قانون وقتی جنازه فردی در یک قبر سه طبقه به خاک سپرده می‌شود، از اقوام و وارثان او سوال می‌شود که سایر طبقات این قبر را می خواهند یا خیر. مرحوم صفار زاده فرزند نداشت و همسرشان هم زودتر فوت کرده بودند، ما هم ۵ سال به دنبال وارثان ایشان گشتیم.

بیوگرافی طاهره صفارزاده بیوگرافی جلال صفارزاده امامزاده صالح فرحزاد

به گفته تولیت آستان امامزاده صالح (ع) در سایر اماکن مذهبی و بهشت زهرا (س) شهر های مختلف هم وضع به همین منوال است، اگر اقوام و بستگان قبرها را نخواهند با در نظر گرفتن مسائل مختلف طبقات قبرها واگذار میشود.
تولیت امامزاده صالح می‌گوید:«پس از حدود ۷ سال پیکر یک خانم که قاری قران بود در طبقه بالای قبر مرحوم صفارزاده به خاک سپرده شد و هیچ گونه نبش قبری هم صورت نگرفت.

چون به جلال صفارزاده قبر اهدا نشد فضاسازی کرد

به گفته‌ی حجت الاسلام گواهی برادر مرحوم صفارزاده از استان امامزاده صالح (ع) خواسته بوده که طبقه‌ی بالای این قبر را بدون پرداخت هیچ وجهی به او بدهند و تولیت هم پاسخ داده که به دلیل جایگاه خانم صفار زاده فبری به اشان اهداد شده و طبعیتا برادر این مرحوم از چنین جایگاهی برخوردار نیست. همین مسئله باعث شده تا ایشان به جو سازی علیه آستان امامزاده صالح (ع) دست بزنند و مطالبی را عنوان کنند که صحت ندارد.

بیوگرافی طاهره صفارزاده بیوگرافی جلال صفارزاده امامزاده صالح فرحزاد

او گفت که ما پیگیر این اظهارات کذب هستیم و قطعا از ایشان بابت طرح مساله‌ی نبش قبر شکایت می‌کنیم. چون کسانی که به این مسائل وقوف دارند می‌دانند که در این اتفاق نه نبش قبری صورت گرفته و نه خدای نکرده بی احترامی صورت گرفته است.
زنده یاد صفار زاده که سال ۱۳۱۵ در سیرجان کرمان به دنیا آمده بود ۴ ابان سال ۱۳۸۷ زندگی را بدرود گفت. او به دلیل ارادتی که به امامزاده صالح داشت در این آستان به خاک سپرده شد.
حالا با این اوصاف به نظر می‌رسد باید برای تکرار نشدن ماجراهایی از این دست، ادعای جلال صفارزاده باید با دقت پیگیری شود. در صورت صحت ادعای ایشان، به شدت با عوامل انجام این ظلم در حق بزرگ بانوی قرآن پژوه برخورد شود. اما در صورت تایید خبر تولیت، اول این‌که باید از مسولان مرکزآفرینش‌ها گله‌مند بود که چرا اجازه می‌دهند اخباری در این سطح از حاشیه‌سازی در مراسم شخصیتی مانند مرحوم صفارزاده منتشر شود و بعد، افسوس خورد که چرا بعضا اجازه داده می‌شوداعتبار و شخصیت یک بانوی شاعر و اندیشمند برای منافعی از این دست هزینه شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. عصمت می گوید

    متاسفیم. فردا با مزار شهیدان گمنام بی وارث ما چه خواهند کرد؟