همه بازیگران معروفی که کارگردان شدند + بیوگرافی کامل

1

هران امروز، اتفاق جدیدی نیست، اما به نظر می‌رسد یک نوع اپیدمی‌ است که در بین بازیگران رخ داده است. بازیگرانی که بعد از مدت‌ها حضور جلوی دوربین حالا دلشان می‌خواهد فضای پشت دوربین را هم تجربه کنند. اینکه این تب، در میان بازیگران شایع شده است را می‌توان از حضور جالب توجه «شهاب حسینی» هم در این عرصه فهمید. خبر ساخت فیلم حسینی اولین بار در خردادماه منتشر شد. این خبر در حالی منتشر شد که «حوض نقاشی» با بازی او تازه اکرانش تمام شده بود و اتفاقا توانسته بود نظر مخاطب را حسابی به دست آورد. نام فیلم حسینی، «ساکن طبقه وسط» است که بن‌مایه‌های طنز دارد. اما از این دست بازیگرانی که وارد حیطه کارگردانی می‌شوند، کم نداریم. فیلم «فرامرز قریبیان» با نام «گناهکاران» به تازگی اکرانش شروع شده، علاوه بر آن خبرهایی نیز از شروع فیلمبرداری فیلم «فریبرز عرب‌نیا» منتشر شده است. «نیکی کریمی» نیز ید طولایی در ساخت فیلم دارد! در این گزارش مروری کرده‌ایم بر بازیگرانی که کارگردان شده‌اند.

علی مصفا

همسر نیکی کریمی همسر مهران مدیری همسر علی مصفا همسر رضا عطاران همسر رامبد جوان همسر حمید فرخ نژاد همسر جواد رضویان همسر بهروز شعیبی نیکی کریمی مهران مدیری فریبرز عرب نیا فرزند فریبرز عرب نیا فرامرز قریبیان علی مصفا شوهر نیکی کریمی سروش صحت رضا عطاران رامبد جوان کجاست حمید فرخ نژاد حامد کلاهداری جواد رضویان بیوگرافی نیکی کریمی بیوگرافی مهران مدیری بیوگرافی فریبرز عرب نیا بیوگرافی فرامرز قریبیان بیوگرافی علی مصفا بیوگرافی سروش صحت بیوگرافی رضا عطاران بیوگرافی رامبد جوان بیوگرافی حمید فرخ نژاد بیوگرافی حامد کلاهداری بیوگرافی جواد رضویان بیوگرافی بهروز شعیبی بهروز شعیبی ازدواج نیکی کریمی ازدواج علی مصفا

مصفا در سال ۷۰ با بازی در فیلم «امید» به کارگردانی «حبیب کاوش» وارد سینما شد. با بازی در فیلم «پری» به کارگردانی «داریوش مهرجویی» در سال ۷۳ توانست سیمرغ بهترین بازیگر نقش دوم را از سیزدهمین جشنواره فیلم فجر بگیرد. در فیلم «لیلا» در سال ۷۵ با «لیلا حاتمی» آشنا می‌شود و همین مسبب ازدواج این دونفر می‌شود. مصفا بعد از حضوری موفق در مقابل دوربین این‌بار سراغ کارگردانی می‌رود و اولین فیلم سینمایی بلندش با نام «سیمای زنی در دوردست» را با بازی همسرش در سال ۸۲ می‌سازد. این فیلم در سال ۸۴ به اکران عمومی می‌رسد اما فروش خوبی در گیشه ندارد. «پله آخر» آخرین ساخته مصفا که در جشنواره سی‌ام فیلم فجر، سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه اقتباسی را ازآن خود کرد در گیشه چندان موفق نبود و در حدود ۳۰۰ میلیون تومان فروخت.

فریبرز عرب‌نیا

البته چیزی که قرار است عرب‌نیا بسازد فیلم نیست بلکه او قرار است در اولین کارگردانی‌اش، مینی‌سریالی ۵ قسمتی را جلوی دوربین ببرد. این مینی سریال با نام «رنگ شک» از اواخر شهریورماه پیش تولیدش شروع شده و داستان یک افسر نیروی انتظامی را روایت می‌کند که ماموریت دارد وارد باند بسیار مخوفی در زمینه مواد مخدر شود و الخ. این سریال در مرکز سیما فیلم تولید می‌شود و تهیه‌کنندگی آن به عهده «بهروز خوش‌رزم»، یکی از باسابقه‌ترین تهیه‌کنندگان تلویزیونی است.

فرامرز قریبیان

فیلم جدیدش با نام «گناهکاران» در حال اکران است. او پیش از گناهکاران سه فیلم دیگر نیز ساخته است. قریبیان بازیگر کارکشته سینمای ایران که بیشتر با فیلم‌های اکشن او را می‌شناسیم بعد از بیست سال بازیگری برای اولین بار در سال ۶۵ کارگردانی فیلم را تجربه کرد. فیلم «جدال در تاسوکی» که اولین تجربه کارگردانی قریبیان است با استقبال خوبی روبه‌رو شد. آخرین ساخته او، گناهکاران، در جشنواره فیلم فجر اکران شد اما به مذاق منتقدان خوش نیامد.

نیکی کریمی

همسر نیکی کریمی همسر مهران مدیری همسر علی مصفا همسر رضا عطاران همسر رامبد جوان همسر حمید فرخ نژاد همسر جواد رضویان همسر بهروز شعیبی نیکی کریمی مهران مدیری فریبرز عرب نیا فرزند فریبرز عرب نیا فرامرز قریبیان علی مصفا شوهر نیکی کریمی سروش صحت رضا عطاران رامبد جوان کجاست حمید فرخ نژاد حامد کلاهداری جواد رضویان بیوگرافی نیکی کریمی بیوگرافی مهران مدیری بیوگرافی فریبرز عرب نیا بیوگرافی فرامرز قریبیان بیوگرافی علی مصفا بیوگرافی سروش صحت بیوگرافی رضا عطاران بیوگرافی رامبد جوان بیوگرافی حمید فرخ نژاد بیوگرافی حامد کلاهداری بیوگرافی جواد رضویان بیوگرافی بهروز شعیبی بهروز شعیبی ازدواج نیکی کریمی ازدواج علی مصفا

کسی که با بازی در فیلم «عروس» در سال ۶۹ توانست عنوان اولین ستاره زن ایران را بگیرد، اولین بار کارگردانی را با دستیاری «عباس کیارستمی» در فیلم «A.B.C. Africa» تجربه کرد و اولین فیلم بلندش را در سال ۸۳ با نام «یک شب» کارگردانی کرد. اما فیلم‌های او هرکدام به شیوه‌ای مهجور ماندند. «یک شب» تا امروز هنوز اجازه اکران نگرفته است. فیلم بعدی او با نام «چند روز بعد» نیز بدون اکران، از شبکه نمایش خانگی پخش شد. آخرین ساخته‌اش، «سوت پایان» نیز که در سال ۹۰ اکران شد تنها توانست در حدود ۴۰۰ میلیون تومان فروش داشته باشد.

حامد کلاهداری

اولین بار در ۱۳ سالگی بود که با بازی در مقابل دوربین «کیانوش عیاری» در فیلم «شاخ گاو» به عنوان بازیگر به سینما معرفی شد. بعد از آن و با بازی در سریال «پس از باران» به کارگردانی «سعید سهیلی» معروف شد. کلاهداری جوان اما با اینکه تجربه زیادی در مقابل دوربین نداشت به پشت دوربین رفت و اولین فیلمش را با حمایت‌هایی در سال ۸۸ و با عنوان «شکلات داغ» ساخت که بازیگران سرشناسی چون فریبرز عرب‌نیا، نیکی کریمی و داریوش ارجمند در آن بازی می‌کردند. آخرین ساخته او به نام «پایان نامه» روایتی از اتفاقات انتخاباتی سال ۸۸ بود‌. این فیلم نیز مثل فیلم اولش درگیشه با شکست مواجه شد و پخش‌کننده آن از اعلام میزان فروش فیلم خودداری کرد!

سروش صحت

سریال «پژمان» که از شبکه سه پخش می‌شود، آخرین کاری است که صحت کارگردانی کرده. اما صحت اولین بار در جنگ ۷۷ با مهران مدیری جلوی دوربین رفت. در طول سال‌های فعالیتش هم به عنوان نویسنده فعالیت کرده و هم بازیگر تا اینکه در سال ۸۶ طنز «چارخونه» را برای تلویزیون ساخت که به عنوان اولین تجربه فیلم‌سازی‌اش با استقبال خوبی از طرف مخاطب روبه‌رو شد. سال ۸۹ طنز «ساختمان پزشکان» به کارگردانی او در تلویزیون پخش شد که تا امروز به عنوان یکی از تاثیرگذارترین سریال‌های طنز شناخته می‌شود.

رامبد جوان

اولین حضور پررنگ جوان در تلویزیون و سینما برمی‌گردد به سال ۷۴ و بازی در کنار «خسرو شکیبایی» در سریال پرطرفدار «همسران». بعد از آن به بازی‌اش در سینما و تلویزیون ادامه داد تا اینکه در سال ۸۰ اولین سریال مناسبتی ماه رمضان را برای تلویزیون ساخت. سریال «گمگشته» که در ماه رمضان همان سال از شبکه سه پخش شد. اولین کار سینمایی‌اش نیز «ورود آقایان ممنوع» بود که سال ۹۰ اکران شد و با استقبال زیادی از طرف منتقدان و مخاطبان روبه‌رو شد. این فیلم توانسته بود خودش را به استانداردهای طنز سینمایی نزدیک کند و با فروش بالای ۳ میلیارد تومانی‌اش جزو پر فروش‌های سال ۹۰ شد.

حمید فرخ نژاد

بازیگر حرفه‌ای آبادانی با دستیار کارگردانی وارد سینما شده است. در سال ۶۹ با بازی در فیلم «در کوچه‌های عشق» به کارگردانی «خسرو سینایی» وارد سینما شد. او در این فیلم علاوه بر بازیگر، دستیار کارگردان نیز بود. فرخ‌نژاد با بازی در فیلم «عروس آتش» در سال ۷۸ که آن‌هم باز به کارگردانی سینایی بود، توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فجر همان سال را کسب کند. او یک بار دیگر درسال ۹۱ نیز به خاطر بازی خوبش در فیلم«استرداد» به کارگردانی «علی غفاری» این جایزه را برده. اما فرخ‌نژاد در تمام عمر حرفه‌ای‌اش یک بار فیلم ساخته آن هم در سال ۷۹. اما این فیلم بعد از ۱۰ سال و در سال ۸۸ در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر اکران شد که بعد از آن هنوز اجازه اکران عمومی نگرفته!

مهران مدیری

او را سلطان خنده ایران می‌نامند! کسی که با ساخت طنزهای ۹۰ شبی برای خودش برندی شده است که وقتی اسمش روی کاری قرار می‌گیرد، به آن کار تشخص می‌دهد. از سال ۵۳ وقتی سن کمی داشت وارد تئاتر شد تا اینکه در سال ۷۱ با بازی در سریال «مشت‌های کوچک» وارد تلویزیون شد. یک‌سال بعد از آن در فیلم «دیگه چه خبر» دستیار طراح صحنه تهمینه میلانی شد و در سال ۷۷ در فیلم «دیدار» مقابل دوربین «محمدرضا هنرمند» رفت. تا سال ۷۲ در چند مجموعه تلویزیونی از جمله «باغ گیلاس» و «نوروز ۷۲» به عنوان بازیگر حضور داشت. در همان سال اما درجه زندگی‌اش را تغییر داد و در کنار بازیگری، پشت دوربین هم قرار گرفت و طنز «پرواز ۵۷» را ساخت. مهران مدیری کارگردان آنقدر شناخته شده است که نیاز به معرفی بیشتر ندارد!

بهروز شعیبی

کارگردان فیلم «دهلیز» که در جشنواره سال گذشته، سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول را گرفت، بازیگری بوده که در طول زمان به کارگردان تبدیل شده! «بهروز شعیبی» که «دهلیزش» به تازگی از اکران برداشته شده و با فروش خوبش نشان داده، مخاطب نیز از آن راضی است قبل ازاینکه اولین ساخته سینمایی‌اش اینهمه سر و صدا کند، بازیگر بوده. شاخص‌ترین بازی‌اش نیز در فیلم «طلا و مس» به کارگردانی «همایون اسدی» به تصویر کشیده شده بود. همان طلبه ساده و معصومی که همسرش فلج شده و بار زندگی سختی به دوشش است. شاید یادمان نیاد ولی شعیبی را برای اولین بار در «آژانس شیشه‌ای» حاتمی‌کیا دیدیم! بعد از آن در کنار بازیگری، برنامه‌ریزی و دستیار کارگردانی به کارگردانی نیز روی آورد. به نظر می‌رسد این جوان مذهبی، هم بازیگر خوبی است و هم کارگردانی خوب.

رضا عطاران

بازیگری را در سال ۷۲ و با کارگردانی مهران مدیری در طنز «پرواز ۵۷» و بعد از آن، «ساعت خوش» آغاز کرد. تا سال ۷۸ به عنوان بازیگر در مقابل دوربین کارگردانان دیگر ظاهر می‌شد تا اینکه در سال ۷۸ مجموعه «مجید دلبندم» را برای گروه کودک و نوجوان ساخت. از سال ۷۶ هم با بازی در «کلید ازدواج» به کارگردانی داوود موثقی پایش به سینما باز شد. اولین فعالیت سینمایی او در مقام کارگردان در سال ۹۰ ساخته شد. «خوابم می‌آد» که در جشنواره سی‌ام اکران شده بود و توانست در دو بخش بهترین کارگردانی بخش نگاه نو و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، سیمرغ بلورین را شکار کند. این فیلم در گیشه موفق بود و توانست بیش از دو میلیارد تومان فروش داشته باشد.

جواد رضویان

رضویان را با آن خنده‌هایش که تمام عرض صورتش را می‌گرفت به خاطر داریم. کسی که برای اولین بار در «سیب خنده» دیدیم. برنامه‌ای طنز به کارگردانی و تهیه کنندگی «بیژن بیرنگ» و «مسعود رسام» برای کودکان و نوجوانان. بعد از آن، با بازی در «پاورچین» به کارگردانی «مهران مدیری» توانست حسابی گل کند. او کارگردانی را در سال ۸۴ و با ساخت «ارث بابام» تجربه کرد. از کارهای دیدنی او می‌توان به «قرارگاه مسکونی» اشاره کرد. «کمی‌شیرین، بسی فرهاد» اولین فیلم سینمایی رضویان نیز پس از دریافت پروانه ساخت اکران عمومی می‌شود. رضویان این فیلم را مانند دیگر آثارش در سکوت خبری مقابل دوربین برده. «کمی شیرین، بسی فرهاد» یک کمدی اجتماعی است که سال گذشته کلید خورد اما هنوز زمان اکران این فیلم سینمایی مشخص نیست.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. امین پور می گوید

    درود برهنرمندانی که سعی کنند به شعائر دین پایبند باشند و خود از عمل کنندگان به فیلمها اخلاقی خود باشند . یک هنرمند مومن به دین چرا نباید ظاهرش را با آنچه خدا وقرآن گفته بیاراید. حجاب کامل چه عیبی دارد که تقریبا هیچکدام ازهنرمندان زن ما و همسران هنرمند مرد آنرا رعایت نمی کنند . بیرون گذاشتن موی سر چه زیبائی دارد . من از هنرمندان و کارگردانانی متعجبم که خود فیلمهای مذهبی می سازند و بازی می کنند اما همسرانشان بد حجابند امید وارم