هشدار تلگرامی پلیس فتا

0

شاید وقوع جرائم در فضای مجازی درست به اندازه تاریخچه شکل‌گیری این فضا قدمت داشته باشد اما آنچه این روزها بیش از پیش مورد سوءاستفاده و دست‌درازی شیادان در عرصه‌های مجازی قرار گرفته هک اطلاعات شخصی و بهره‌برداری غیراخلاقی از اطلاعات اشخاص در شبکه‌هایی مانند  تلگرام است.

فیلتر شدن یا ایجاد مشکل برای برخی شبکه‌های اجتماعی مانند وایبر، لاین و واتس‌اپ کوچ یکباره کاربران را به شبکه تلگرام به همراه داشت که سهولت استفاده و به کارگیری آن بر آمار متقاضیان نصب تلگرام روی گوشی‌های تلفن همراه افزوده است.

همه‌گیر شدن این نرم‌افزار ارتباطی و سیستم ساده و روان آن باعث شده طیف گسترده‌ای از جوانان و نوجوانان یا حتی افراد میانسال به کاربران تلگرام بپیوندند و قابلیت‌های تعریف شده ویژه‌ای که از سوی طراحان این نرم‌افزار ارائه شده کاربران را به استفاده هر چه بیشتر از آن و بارگذاری اطلاعات، عکس و فیلم‌های گوناگون تشویق کرده است، غافل از اینکه هکرهای تلگرامی در کمین نشسته‌اند و به سادگی با سرقت اطلاعات دام شیادی و اخاذی خود را پهن می‌کنند.
این در حالی است که نفوذ به اطلاعات محرمانه و شخصی کاربران و بهره‌برداری‌های غیراخلاقی از آنها بسیاری از کاربران را گرفتار شارلاتان‌های فضای مجازی کرده تا جایی که رئیس پلیس فتای غرب استان تهران نسبت به این موضوع هشدار داده است.

افزایش آمار سرقت اطلاعات شخصی

رئیس پلیس فتای غرب استان تهران، درباره سوءاستفاده از اطلاعات شخصی کاربران توسط هکرها در نرم‌افزار پیام‌رسان تلگرام هشدار داد. سرهنگ اصغر باقریان، رئیس پلیس فتای غرب استان تهران در این باره گفته است: «متأسفانه این روزها آمار سرقت اطلاعات شخصی کاربران توسط هکرها افزایش پیدا کرده است، به‌گونه‌ای که این هکرها با ایجاد پیام‌های جعلی در نرم‌افزار تلگرام و ارسال آن به حساب کاربری افراد، از اطلاعات شخصی افراد سوءاستفاده می‌کنند».
تازه‌ترین شگرد سرقت اطلاعات در تلگرام رئیس پلیس فتای غرب استان تهران افزود: هکرها با وارد کردن شماره تلفن قربانی در سایت یا اپلیکیشن تلگرام، خود را به‌عنوان کاربری جدید با شماره وی به سایت معرفی می‌کنند که در این صورت کد تأییدی از طرف تلگرام و از طریق پیامک یا پیام در داخل اپلیکیشن تلگرام برای کاربر ارسال می‌شود.

به گفته باقریان، پس از ارسال کد تایید، هکر‌ها پیامی جعلی از سوی تلگرام را برای کاربر ارسال کرده و کد تاییدی را که نباید توسط کاربر افشا شود، از وی اخذ کرده و با داشتن این کد به اطلاعات شخصی فرد دسترسی پیدا می‌کنند. باقریان ادامه داد: با دسترسی به اطلاعات شخصی قربانی، بزهکاران با تهدید به انتشار این اطلاعات شروع به اخاذی از آنها می‌کنند.  وی با توصیه به کاربران تلگرام بیان داشت: با هوشیاری در استفاده از شبکه‌های اجتماعی، به هیچ عنوان کد ورودی تلگرام خود را به مرجع درخواست‌کننده  ارسال نکرده و خود را در معرض گرفتار شدن به دام اینگونه شیادان قرار ندهند و در صورت مواجهه با چنین مواردی مراتب را از طریق وب‌سایت www.cyberpolice.ir به پلیس اطلاع دهند.

زمانی که شرایط بغرنج‌تر می‌شود

شبکه‌های اجتماعی امروز واقعیتی مهم در زندگی مردم به حساب می‌آیند که در صورت کم‌‌توجهی تبعات جبران‌ناپذیری را به دنبال دارد اما باید این نکته را هم در نظر داشت که طیف کاربران این روزهای تلگرام همه رده‌های سنی را دربرمی‌گیرد و نه‌تنها دانش‌آموزان و دانشجویان بلکه بسیاری از والدین و افراد مسن نیز در طول روز سری به این شبکه ارتباطی می‌زنند. به علاوه برخی کارمندان ادارات یا افراد گوناگون در خانواده‌ها هم با راه‌اندازی گروه‌های اختصاصی به تبادل اطلاعات شخصی یا حتی اداری از قبیل عکس و نمودار در تلگرام مشغولند که اگر این نوع اطلاعات به دست نفوذی‌های این شبکه و هکر‌ها سرقت شود ابعاد آسیب‌های تلگرام افزایش خواهد یافت.

منبع: وطن امروز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ