پاسخ بیژن زنگنه به بدهکار بزرگ نفتی دولت یازدهم

0

مهر: بیژن نامدار زنگنه در جمع خبرنگاران درباره بدهی ۵.۳ میلیارد دلاری نفتی یک شخص به وزارت نفت دولت یازدهم که بدهکار بزرگ نفتی چندی پیش در دادگاه به آن اشاره کرده بود، گفت: وزارت نفت در سال‌های قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم، مقداری میعانات گازی را به شرکتی دولتی در امارات فروخته بود که این پول به دلیل تحریم، بلوکه شد اما از بین نرفت.

وی افزود: این روال تا ابتدای سال ۹۳ ادامه داشت و از آن پس، با پیدا کردن راهکاری تازه و با حصول توافق، به راهی رسیدیم که بر مبنای آن پول خود را قبل از تحویل محموله دریافت می‌کنیم و به همین دلیل از اردیبهشت سال گذشته، دیگر به این رقم بدهی اضافه نشده است.

وزیر نفت با بیان اینکه این پول همانند پول‌های بلوکه شده در ژاپن یا هند است، تاکید کرد: این پول، در جای امنی است و هیچ خطری تهدیدش نمی کند.

زنگنه در پاسخ به این سئوال که برخی مدعی هستند ایران نمی تواند تولید نفت خود را افزایش دهد، گفت: بهتر است منتظر بمانند و ببینند که تولید ایران پس از رفع تحریم‌ها چگونه افزایش می یابد.

وی یادآور شد: برخی کشورها طوری رفتار می کنند که اوپک هیچ نقشی در بازار نداشته باشد.

زنگنه با بیان اینکه فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی آماده افتتاح است، گفت: از رئیس جمهوری برای افتتاح در نیمه دوم آبان ماه دعوت کردیم که زمان دقیق بستگی به برنامه وی دارد.

وزیر نفت در خصوص پالایشگاه ستاره خلیج فارس اظهارداشت: این پالایشگاه با محدودیت‌های مالی مواجه بوده که بخشی از آن رفع شده است و امیدوارم واحد اول آن در اسرع وقت راه اندازی شود تا به خودکفایی در تولید بنزین برسیم.

زنگنه درباره تکلیف پرداخت بدهی بابک زنجانی گفت: وی اصلا قرار نیست پولی بدهد اما امیدواریم پرداخت کند.

وزیر نفت با بیان اینکه رسیدگی به پرونده بدهکار بزرگ نفتی براساس آئین دادرسی ادامه دارد و نمایندگان و وکلای نفت نیز آن را پیگیری می‌کنند، تصریح کرد: با توجه به اموالی که وی خریداری کرده یا از قبل داشته است، وکالتی برای تملک به نفت داده اند که البته تاکنون چیزی از اموال وی فروخته نشده است.

زنگنه در پاسخ به این سئوال که پول‌های بابک زنجانی کجاست، گفت: پرسش ما هم همین است که واقعا این پول‌ها کجاست. تاکنون هیات‌هایی برای بررسی وعده‌های بابک زنجانی به تاجیکستان و مالزی و … رفته اند اما چیزی حاصل نشده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ