تبعیض جنسیت در طراحی گذرنامه جدید انگلستان + تصاویر

0
طرح گذرنامه جدید بریتانیا در ردیف موارد تبعیض جنسیتی علیه زنان قرار گرفت. این طرح جدید، به ادعای پاک کردن زنان از تاریخ دامن زده است. در گذرنامه‌های جدید بریتانیا عکس ۷ تن از مشاهیر مرد و تنها دو تن از زنان برجسته این کشور کشیده شده است.

ریاضیدان و نویسنده اِیدا لاولِس (Ada Lovelace) و معمار الیزابت اِسکات (Elisabeth Scott) تنها زنانی هستند که تصویرشان در گذرنامه جدید ۳۴ صفحه‌ای آورده شده است.

در مقابل تصویر هفت مرد شامل ویلیام شکسپیر (William Shakespeare)، هنرمند جان کانستِبل (John Constable)، مجسمه‌ساز آنیش کاپور (Anish Kapoor)، سیر گیلز گیلبرت اِسکات (Sir Giles Gilbert Scott)، سیر آنتونی گورملی (Sir Antony Gormley)، پیشگام صنعت کامپیوتر چارلز بَبِج (Charles Babbage) و خالق ساعت‌های دریایی جان هَریسون (John Harrison) به نمایندگی از میراث فرهنگی بریتانیا در این گذرنامه آمده است.

زندگی در انگلیس جنایات انگلیس پاسپورت انگلیسی اخبار انگلیس
مقامات دولتی از این تصمیم خود دفاع کرده‌اند، اما امیلی تورن بِری نماینده حزب کارگر این حرکت را «به‌شدت آزاردهنده» می‌داند. وی در حساب توییتری خود در واکنش به این اقدام نوشته است: دوباره سر جای اولیم- گذرنامه جدید بریتانیا تصویر ۷ مرد و تنها ۲ زن را در خود دارد.

مارک تامسون مدیرکل اداره گذرنامه در دفاع از اقدام این سازمان می‌گوید: این‌گونه نبود که گفته باشیم بیایید فقط تصویر دو خانم را در پس‌زمینه گذرنامه کارکنیم. ما سعی کردیم برای تجلیل از خلاقیت بریتانیایی‌ها، طیفی از مکان‌ها و اشیاء مختلفی را لحاظ کنیم که متعلق به سالیان گذشته و البته از سراسر کشور باشند.

وی در پاسخ به حذف شخصیت‌های ادبی همچون جین آستین از فهرست افراد منتخب برای پس‌زمینه گذرنامه می‌گوید: هرگاه دست‌ به‌ کاری می‌زنیم همیشه کسانی هستند که بخواهند نام گروه یا نماد موردعلاقه‌شان در صدر فهرست قرار بگیرد.

موضوع طراحی جدید «بریتانیای خلاق» است و برخی دستاوردهای این کشور و مکان‌های نمادینی مثل متروی لندن را نشان می‌دهد. در بقیه صفحات تصاویری از تمبر پنی سیاه (Penny Black stamp ، نخستین تمبر پستی در جهان است )، سال نوی چینی، تئاتر گلوب شکسپیر (Shakespeare’s Globe theatre) و مجلس بریتانیا کشیده شده است.

زندگی در انگلیس جنایات انگلیس پاسپورت انگلیسی اخبار انگلیس

زندگی در انگلیس جنایات انگلیس پاسپورت انگلیسی اخبار انگلیس

زندگی در انگلیس جنایات انگلیس پاسپورت انگلیسی اخبار انگلیس
منبع:شریان نیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ