درآمد جدید ۵۱۰۰ میلیارد تومانی دولت

0

به گزارش مهر، برآوردهای ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از کاهش قاچاق روزانه پنج فرآوده‌ نفتی از ۲۰ میلیون لیتر سال ۹۲ به ۸ میلیون لیتر در حال حاضر حکایت دارد؛ در واقع کاهش ۱۴ میلیون لیتری قاچاق روزانه سوخت یعنی آزادشدن بیش از ۵۱۰۰ میلیارد تومان درآمد سالیانه برای کشور از این محل.

 در واقع، برای اینکه روزانه ۲۰ میلیون لیتر سوخت قاچاق شود، نیاز به تدارک ۳۰۰ تا ۴۰۰ کامیون بود و همین موضوع، بزرگی ماجرا را نشان می‌داد و برای مقابله همه جانبه با قاچاق سوخت، انسجام ملی در سراسر کشور را می‌طلبید.

نکته قابل توجه اینکه سهم نفت گاز (گازوئیل) از ۲۰ میلیون لیتر قاچاق روزانه سوخت در کشور، بیش از ۱۵ میلیون لیتر برآورد می‌شد و پس از آن به ترتیب، نفت کوره، نفت سفید، بنزین و گاز مایع قرار داشتند.

در این راستا، همان زمان ستادمرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارزی کمیته‌ ویژه‌ای به ریاست معاون وزیر نفت مامور بررسی این موضوع کرد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران هم با دستور فرماندهی کل قوا برای مقابله با قاچاق فرآورده‌های نفتی در آبهای سرزمینی و بین المللی خلیج فارس و دریای عمان به کمک آمدند. البته نیروی انتظامی و سپاه با تشکیل قرارگاه‌هایی در برخی مرزهای کشور، این زنجیره را کامل‌تر کردند.

در ادامه با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شد، بیش از ۶ میلیون کارت هوشمند سوخت موتور سیکلت و خودروهای فرسوده با همکاری شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی و ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در محدوده زمانی بهمن ماه ۹۲ تا مردادماه ۹۳ ابطال شد؛ کارت‌هایی که روزانه ۸ میلیون لیتر بنزین ۴۰۰ تومانی دریافت می‌کردند.

خرده فروشی در بازارچه، فروش به تعاونی مرزنشینان، فروش در باک و صادرات توسط وزارت نفت، سناریوهای دیگری بودند که برای مقابله با قاچاق سوخت به ویژه نفت گاز (گازوئیل) به اجرا درآمدند تا اینکه با اجرای این گونه طرح‌ها و سایر اقدامات و بهره‌گیری از طرفیت‌های بالقوه دستگاه‌های مختلف، قاچاق روزانه سوخت کشور از ۲۰ به ۸ میلیون لیتر براساس بدبینانه‌ترین حالت کاهش یافت.

در واقع کاهش ۱۴ میلیون لیتری قاچاق روزانه سوخت از آزادشدن بیش از ۵۱۰۰ میلیارد تومان درآمد سالیانه برای کشور از این محل حکایت دارد.

البته در ۶ ماهه اول امسال مصرف روزانه ۵ فرآورده نفتی شامل بنزین، گازوئیل، نفت سفید، نفت کوره و گازمایع به ۲۰۵ میلیون لیتر رسید، این درحالی است که این میزان در مدت مشابه در سال قبل، ۲۴۷ میلیون لیتر بود.

به عبارت دیگر، مصرف روزانه ۵ فرآورده نفتی در نیمه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۲ میلیون لیتر کاهش نشان می‌دهد.

در همین حال، مصرف حمل و نقل دیزلی نیز پس از اجرای طرح تخصیص سوخت براساس پیمایش از مهرماه کاهش قابل توجهی نشان می‌دهد به نحوی که مصرف روزانه حمل و نقل دیزلی از ۵۴ میلیون لیتر در سال ۹۳ به ۴۸ میلیون لیتر در پایان نیمه اول امسال و کمتر از ۴۰ میلیون لیتر در پایان مهرماه کاهش یافت.

درواقع، متوسط مصرف روزانه حمل و نقل دیزلی در پایان مهرماه ۹۴ نسبت به سال ۹۳ با حدود ۱۴ میلیون لیتر کاهش مواجه شد.

ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سهم قاچاق فرآورده‌های نفتی از بیش از ۲۰ میلیارد دلار حجم کل قاچاق در سال ۹۳ حدود ۳.۸ میلیارد دلار اعلام کرده است.

منبع : تابناک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ