یک میلیون نفر از فهرست یارانه بگیران (آبان ۹۴) حذف می‌شوند

0
دولت در حالی خود را آماده پرداخت یارانه ۴۵ هزار و ۵٠٠ تومانی به هر ایرانی می‌کند که دور جدید حذف برخورداران از فهرست یارانه‌بگیران در راه است.

اعلام وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی نشان می‌دهد در سال جاری بیش از سه میلیون نفر از فهرست یارانه‌بگیران حذف شده‌اند. حذف سه میلیون نفر از این فرصت بار دولت را در نیمه‌دوم سال سبک‌تر می‌کند.

به این ترتیب دولت موظف است در ماه‌های پیش رو، ١٣۶ میلیارد و ۵٠٠ میلیون تومان کمتر یارانه واریز کند اما این رقم باید دو برابر رقم فعلی شود چرا که یارانه شش میلیون نفر باید بر اساس مصوبه مجلس حذف شود. با احتساب یارانه‌بگیران فعلی دولت هر ماه بیش از سه هزار و ٢٠٠ میلیارد تومان صرف پرداخت یارانه‌های نقدی می‌کند.

مجلس بودجه هدفمندی یارانه‌ها در سال جاری را کاهش داد تا بدین‌ترتیب دولت چاره‌ای جز حذف یارانه‌بگیران نداشته باشد اما دولت در نیمه اول سال توانست ۵٠ درصد اهداف پیش‌بینی شده در این حوزه را محقق کند.

هر چند حذف یارانه‌ها در ابتدای راه با اما و اگرهای فراوانی مطرح شد اما بررسی‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر تعدادکمی از حذف‌شدگان نسبت به این روند معترض هستند و بسیاری پیگیری این روند را در دستور کار ندارند.

با احتساب شش میلیون نفری که باید از فهرست یارانه‌بگیران کاسته شود، دولت به‌طور متوسط در ماه‌های پیش‌رو لازم است هر ماه کمی بیش از ۵٠٠ هزار نفر را از فهرست یارانه‌بگیران حذف کند اما بررسی‌ها حکایت از آن دارد که دولت برای واریز یارانه آبان ماه، حذف یک میلیون نفر را در دستور کار قرار داده است.

حذف یارانه‌بگیران در حالی هم‌اکنون توسط دولت صورت می‌گیرد که کارشناسان با وجود تاکید بر حذف ثروتمندان از لیست یارانه‌بگیران، بارها از هزینه سیاسی و اجتماعی این موضوع سخن گفته‌اند، اما به نظر می‌رسد که دولت حاضر شده این هزینه‌ها را تحمل کند، اما این استخوان در گلو مانده از دولت قبل را مداوا کند. پیش از این، بارها و بارها مقامات دولت از شرایطی که در شب پرداخت یارانه‌ها برای دولت به وجود می‌آید، سخن گفته بودند. یک‌بار علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد عنوان کرد که «دولت ماهانه بیش از ٣ هزار میلیارد تومان یارانه می‌پردازد و شب‌هایی که قرار است یارانه بپردازیم، شب مصیبت عظمای دولت است.»بعد از این اظهارنظر نیز، بیژن زنگنه، وزیر نفت درباره احساس خود درباره واژه هدفمندی یارانه‌ها گفت: «خیلی عذاب‌آور است.»

به گفته وی، «جمع کردن پول هدفمندی و رساندن به موقع آن واقعا عذاب الیمی است و همان‌طور که آقای طیب‌نیا، وزیر اقتصاد نیز گفته‌اند، واقعا عذاب‌آور است.»

پیش از این دولت اعلام کرده است هر ماه بخشی از کسانی که به عنوان برخوردار شناسایی می‌شوند را از فهرست یارانه‌بگیران حذف خواهد کرد. به این ترتیب کسانی که یارانه ماهانه را دریافت نکنند، در صورت اعتراض باید به سایت اعلام شده از سوی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی مراجعه کنند.

زمان مناسب نیست

هر چند دولت تا نیمه راه حذف برخورداران از فهرست یارانه‌بگیران رسیده است اما مهدی پازوکی، کارشناس اقتصادی معتقد است زمان کنونی، زمان مناسبی برای حذف یارانه‌ها نیست.

وی می‌گوید: مردم در سال‌های اخیر فشارهای فراوانی را متحمل شده‌اند از این رو به نظر می‌رسید بهتر بود دولت در شرایطی باثبات‌تر و آرام‌تر نسبت به حذف یارانه‌ها اقدام می‌کرد.

او در پاسخ به این سوال که آیا تعویق در اجرای مصوبه مجلس به صلاح بود، گفت: دولت چاره‌ای جز اجرای قانون ندارد اما در کل از منظر کشور‌داری معتقدم بهتر است مردم در شرایطی مساعدتر و باثبات‌تر با مساله حذف یارانه‌ها روبه‌رو می‌شدند.

او در توضیح این مطلب افزود: همان‌طور که می‌بینید اغلب مردم تقاضای جدید را از بازار نمی‌کنند و از این رو سیاستمداران و تصمیم‌گیران بر آن شدند تا با اعطای تسهیلاتی این فضا را بشکنند. حتی اگر مردم تقاضای‌شان را به واسطه وام و… وارد بازار کنند باز هم تبعات اجتماعی ناشی از این تردید را باید مورد بررسی قرار داد.

او با اشاره به اینکه معلوم نیست در ماه‌های پیش رو چه سرنوشتی در انتظار اقتصاد ایران است، گفت: دولت نباید تمام هندوانه‌ها را یک جا و با یک دست بلند کند بلکه لازم است پروژه‌ها را اهم و مهم کرده و در این میان با آسودگی امور را پیش ببرد. او گفت: من معتقدم حذف یارانه‌های نقدی هر چند کاری بسیار ضروری است اما بهتر است در دور دوم ریاست‌جمهوری روحانی اتفاق بیفتد تا مشکلی از این بابت متوجه اقتصاد ایران نشود.

او ابراز نگرانی کرد که وعده‌های پوچ و بی‌سرانجام از سوی رقبای دولت مبنی بر بازگرداندن یارانه‌های نقدی بتواند به عنوان اهرمی برای کسب رای در آینده‌ای نزدیک کاربرد داشته باشد.

او گفت: اقتصاد ایران تنش‌ها و شوک‌های متعددی را در سال‌های گذشته تجربه کرده است اما باید در نظر داشت که نمی‌توان یک باره این موقعیت را تغییر داد و به جای تصمیمات متعدد برای بهسازی امور باید فرصت داد شرایط عمومی کشور آنقدر مساعد شود که حذف یارانه‌ها موجی از نگرانی یا گروکشی احتمالی را برای اقتصاد به همراه نیاورد. برآوردها نشان می‌دهد در پنج سال اجرای هدفمندی یارانه‌ها بیش از ٨۴ میلیارد دلار یارانه نقدی با احتساب متوسط ارزش دلار بین مردم توزیع شده است.

گزارش‌ها درباره عملکرد اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها نشان می‌دهد که در سال‌های ١٣٩٠ و ١٣٩١ منابع حاصل از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در مجموع مبلغ ٨١ هزار و ۴٣٣ میلیارد تومان بوده که ٧٨ هزار و ٨١٣ میلیارد تومان آن پرداخت شده است. از این مبلغ پرداختی، ٧٨ هزار و ۶٣٨ میلیارد تومان، یعنی ٧٧/٩٩ درصد صرف پرداخت یارانه نقدی شده است.

خبر آن‌لاین گزارش داد: طی سال‌های ١٣٩٢ و ١٣٩٣ نیز منابع حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در مجموع مبلغ ٨٩ هزار و ٧٨١ میلیارد تومان و مصارف آن مبلغ ٨٨ هزار و ٩٠ میلیارد تومان بوده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که از این رقم، ٨۴ هزار و ١٣٣ میلیارد تومان و معادل ۵/٩۵درصد از پرداختی‌ها صرف پرداخت یارانه نقدی شده است.

براساس اطلاعات کسب شده، تا تیرماه امسال حدود ٩/٧۵میلیون نفر یارانه دریافت می‌کردند که دولت براساس قانون بودجه، هر ماهه باید تعدادی از افراد متمول و متمکن را از تعداد یارانه‌بگیران حذف کند.

منبع: روزنامه اعتماد
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ