ذوق زدگی مسئولان صنعت به قیمت باخت مردم

0

مسئولان در حالی آمار فروش خودروهای انباشته شده در پارکینگ را با ذوق و شوق اعلام می کنند که؛ فروش این محصولات به قیمت باخت مردم است.

نامه وزرای اقتصاد٬ صنعت٬ رفاه و دفاع به روحانی درباره اوضاع رکودی اقتصاد کشور « در صنعت خودرو، صورت های مالی زیان انباشته ای معادل ۴.۲۰۰ میلیارد تومان را نشان می دهند و این در حالی است که به دلیل بحران نقدینگی٬ صنعت مزبور در معرض توقف است و موجودی انبار محصول خودروسازان به متجاوز از ۱۰۰.۰۰۰ خودرو کف کارخانه رسیده است.» دولت هم مبارزه با کمپین خودرو و چاره اندیشی برای خروج از رکود این صنعت را آغاز کرد.

ماهها بود که عده ای از مردم هم پیمان شده بودند که خودرو نخرند و اعتراض خود را نسبت به افزایش قیمت خودر و کیفیت آنها به دولت اعلام کنند تا بلکه فرجی شود و قیمت ها کاهش و یا کیفیت افزایش یابد.اما تصمیم اخیر دولت همه این امیدهای واهی را نقش برآب کرد.دولت یازدهم با تصویب اعطای وام ۲۵ میلیون تومانی خودرو از خودروسازان حمایت کرد و مردم را تنها گذاشت.

برخی بر این باورند که مردم همچنان باید مقاومت کنند و خودرو نخرند.چون تسهیلات جدیدی که این روزها به مردم پرداخت می کند، به نفع مردم نیست و خریداران در ازاء وام دریافتی متناسب با نوع، قیمت خودرو و مدت زمان بازگشت پول، باید بازپرداخت های نامتعارف داشته باشند.

بر خلاف روال معمول فروش های لیزینگی خودرو که وام ها به صورت اقساط ماهانه پرداخت می شدند، خودروسازان این بار اقساط را در قالب چک های ۶ ماهه دریافت می کنند. در میان ۱۲ هزار خودروی فروخته شده در روز اول طرح ، رتبه یک متعلق به پراید بوده است.نوع انتخاب خودروهای خریداری شده نشان می دهد که، پایین بودن سطح درآمد مصرف کننده موجب فروش بالای پراید در میان متقاضیان شده است.

سوال قابل تعمق آن که، خریداری که سطح حقوقش کارگری است و اگر مجموع دریافتیش در خوشبینانه ترین حالت حتی یک میلیون تومان باشد، آیا توان آن را دارد که ماهانه ۷۰۴ هزار تومان (حداقل اقساط وام خودرو که این میزان در صورتی که مدت زمان بازپرداخت وام طولانی باشد، بیشتر می شود) از حقوق خود را کنار بگذارد و در عین حال سایر هزینه های زندگی خود را نیز تأمین کند.

معلوم نیست خودروهای بی کیفیت ماهها خوابیده در پارکینگ ها، درچندمین روز فعالیت خود صاحبانشان را به سمت نمایندگی ها برای تعویض قطعه یا تعمیرهدایت خواهند کرد.با افزایش تعداد مراجعین به تعمیرگاهها وهزینه تراشی خودروها، کار فعالان این صنف رونق بیشتری می گیرد و دراین چرخه معیوب ،از هر جهت که نگاه کنیم این خریدار است که بازنده است.

سهیلا فلاحی –جام جم آنلاین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ