احتمال حداکثری افزایش بهای “بنزین” در سال آینده/ واردات بنزین منطقی نیست

0

سیدمهدی موسوی نژاد در گفتگو با  باشگاه خبرنگاران، با اشاره به بررسی سناریوهای مختلف قیمتی و غیر قیمتی بنزین در دولت، گفت: براساس قانون بودجه سالجاری این مجوز به دولت داده شده است که تا سقف ۳۸ درصد نسبت به افزایش قیمت بنزین اقدام کند.

وی تصریح کرذ: ر بودجه سال جاری درآمد حاصل از اجرای هدفمندی یارانه‌ها ۵۰ هزار میلیارد تومان تعیین شده است که جهت تامین بخشی از این درآمد، مجلس افزایش قیمت حامل‌های انرژی تا سقف ۳۸ درصد را به تصویب رساند و دولت طبق قانون بودجه اختیار دارد تا قیمت حامل های انرژی را تا ۳۸ درصد افزایش دهد و در این باره نیازی به اجازه مجلس نیز ندارد.

وی افزود: البته مخالفت مجلس با خواست دولت دهم مبنی بر کسب درآمد ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی از محل افزایش قیمت حامل های انرژی باعث شد تا دولت گذشته در ابتدای امسال اقدام به افزایش قیمت ها نکند و در حال حاضر که فقط ۵ ماه به پایان سال باقی مانده است ، و اقتصاد کشور به شدت در شرایط رکود تورمی بسر می برد، افزایش ۳۸ درصدی قیمت حامل های انرژی بخصوص بنزین شوک عظیمی را به اقتصاد کشور وارد خواهد کرد.

موسوی نژاد اظهار داشت: هرچند دولت جدید در ابتدا اعلام کرده بود که تا پایان سال افزایش قیمتی نخواهیم داشت ، اما به نظر می رسد فشارهای ناشی از کمبود منابع در تغییر تصمیم دولت دخیل بوده است.

واردات بنزین منطقی نیست

موسوی نژادهمچنین در خصوص واردات بنزین افزود: متاسفانه بیش از ۱۰۰ سال از عمر وزارت نفت می گذرد ما هم همچنان وارد کننده هستیم و این موضوع عرصه را برای رانت بوجود اورده است و بیشتر به دنبال این هستند که بصورت خام این محصول استراتژیک را عرضه کند.
وی تاکید کرد: برای جلوگیری از خام فروشی در کشور می توانیم این محصول را به فراورده تبدیل کینم.

نماینده مردم دشتستان اظهار داشت: اگر روزانه ۲ میلیون بشکه نفت را به انواع فراورده نفتی تبدیل و آن را به کشورهای همسایه بفروشیم نیازی به خام فروشی و واردات بنزین به داخل نیست.

ایجاد شوک اقتصادی با افزایش قیمت بنزین

وی خاطرنشان کرد: افزایش قیمت بنزین اثرات روانی و تبعات اقتصادی را در زندگی اقشار مختلف بوجود می آورد باید به جای افزایش قیمت بنزین نظارت ها را بیشتر کرد.

موسوی نژاد، تصریح کرد: اعتقاد براین است که افزایش قیمت ها باید براساس مقررات قانونی و با شیب ملایم صورت گیرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲هزار جایگاه عرضه سوخت در کشور فعال است گفت: این درحالی است که کشور به ۱۵۰۰ جایگاه سوخت نیاز دارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نحوه و سلیقه ای اجرا شدن قانون هدفمندی یارانه ها در دولت احمدی نژاد گفت: مشکلات ناشی از اجرای هدفمندی یارانه ها به نوع عملکرد دولت گذشته باز می گردد چراکه ، دولت بیش از آنچه که از محل افزایش حامل های انرژی در آمد داشت یارانه نقدی پرداخت کرد و این بر خلاف اهداف اجرای قانون بود.

این نماینده مجلس در خصوص قیمت بنزین نیز گفت: کمیسیون و دولت هنوز به جمع‌بندی واحدی نرسیده‌اند اما آنگونه که پیش‌بینی می‌شود طی سال جاری قیمت بنزین افزایش نمی‌یابد.

وی گفت: طبق گمانه‌زنی‌ها قیمت بنزین برای سال آینده با توجه به منابع مالی و در نظر گرفتن تفاوت‌های منطقه‌ای افزایش می یابد.

افزایش قیمت بنزین سبب تشدید تورم در کشور می شود

در ادامه جعفر قادری نماینده عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، با بیان این مطلب گفت: دولت معتقد است اعمال مصوبه افزایش ۳۸ درصدی حامل‌های انرژی برای تامین کسری بودجه موجب تشدید تورم می‌شود در حالی که اولویت دولت کاهش تورم است البته بحثی که داشتیم مبنی بر این بود که برخی حامل‌های انرژی مثل بنزین، امکان افزایش ۲۰درصدی را دارد.

این نماینده عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی راهکار فروش اوراق مشارکت را هم دارای مشکلاتی دانست و گفت: ما در بودجه ۵۰۰۰ میلیارد تومان درآمد از این راه پیش‌بینی کرده بودیم ولی با توجه به سود ۲۰ درصد‌، این اوراق مشتری نخواهد داشت،‌ مگر آن که سود اضافه شود یا با پایین آوردن سقف، از این امکان صرف‌نظر شود.

وی افزود: اسناد خزانه اسلامی، محل دیگری برای تأمین درآمد برای دولت است تا بتواند مطالبات پیمانکاران را پرداخت کند.

قادری، حذف واگذاری اموال و دارایی‌ها را از موارد درخواستی دولت برای حذف ذکر کرد و گفت: خیلی از دستگاه‌های ما اموال و دارایی‌های اضافی دارند که می‌توانند برای تأمین بخشی از هزینه‌های مورد نیاز خود به فروش برسانند.

وی افزود: فروش اوراق سلف نفت برای برخی وزارت‌خانه‌ها مثل وزارت نفت یا برخی ابزارهای جدید می‌تواند به بحث مشارکت دولت با بخشهای غیردولتی کمک کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ