قیمت خودرو در بازار ، باز هم کاهش می یابد

0
رییس سابق اتحادیه صنف اتومبیل داران گفت : قیمت خودرو درکف بازار به دلیل راکد بودن معاملات ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان زیر قیمت کارخانه خرید و فروش می شود .
قیمت خودرو پیش بینی قیمت خودرو

حسین اردوخانی درگفت و گوبا جام جم آنلاین با اشاره به این موضوع که قیمت خودروهای داخلی دربازارنیز به دلیل وضعیت رکودی نسبت به ماه گذشته حدود ۱۰۰ هزار تومان کاهش یافته است گفت : چون در بازار خریداری وجود ندارد پیش بینی می شود قیمت خودرو در بازار ازاین میزان نیز پایین تر بیاید .

وی خاطر نشان کرد: در سالهای گذشته رویه اینگونه بود که افراد می توانستند خودروی تحویل گرفته را در بازار بالاتراز قیمت کارخانه بفروش برسانند ، اما هم اینک با شرایط پیش آمده وضعیت برعکس شده است و مالکین خودروی صفر اگر بخواهند خودروی خود را دربازاربفروشند برای آنکه مشتری بیابند ناچارند آنرا ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان زیر قیمت کارخانه به فروش برسانند .

رییس سابق اتحادیه صنف اتومبیل داران در مورد قیمت خودرو های وارداتی نیز گفت : قیمت خودرو های وارداتی نیزخیلی دستخوش تغییر نشده است وقیمت ها درکف بازار پایین تر از قیمت شرکت های وارد کننده است و دلیل آن هم این است که واردکنند گان شخصی و خصوصی در بازار با در نظر گرفتن سود کمتر خودرو صفر خارجی را با همان گارانتی شرکت وارد کننده ارزانتر عرضه می کنند .

اردوخانی با اشاره به اینکه بازارخودروبه دلیل کمبود نقدینگی و کاهش قدرت خرید مردم هنوز راکد است گفت : تا پایان سال چشم انداز مثبتی را نمی توان برای آن متصور شد .وی حتی ارائه تسهیلات خرید خودرو را بر بازار تاثیر گذارندانسته و اظهار داشت :سالهای گذشته نیز وام خودروبه مردم داده می شد و طبق فاکتوری که نمایشگاه داران ارائه می دادند فرد متقاضی می توانست وام خود را دریافت کرده وبه بانک بدهکار می شد . یکسری با آن وام یا ماشین می خریدند یا نمی خریدند ولی برای گرفتن وام ۲۵ میلیونی شرایط آنقدر مشکل شده است که بسیاری ممکن است صرفنظر کنند .

خودروسازان درحال مبارزه با بازار

وی درباره عملکرد خودرو سازان گفت :خودرو سازان نیز با بازار به نوعی درحال مبارزه هستند از یک طرف تمایل دارند برای تحرک در بازار قیمت را کاهش دهند ولی از طرف دیگر نمی توانند چرا که اگر چنین کاری را انجام دهند در مردم برای کاهش بیشتر قیمت انتظار ایجاد می کنند.

اردوخانی خاطر نشان کرد : به هر حال کاهش ۱۰۰ هزار تومانی قیمت از سوی خودرو سازان نیز کارساز نیست ، خودرویی که چند سال پیش ۱۴- ۱۵ میلیون تومان قیمت داشته و هم اینک بیش از ۳۰ میلیون تومان به فروش می رسد اگر ۱۰۰ هزار تومان هم کاهش یابد تاثیر گذار نیست چون مردم باز هم توان خرید ندارند .

وی گفت : با توجه به مدیریتی که در شرکت های خودرو سازی حاکم است نمی توان انتظارزیادی برای بهبود این صنعت در آینده متصور شد چرا که ما اصلا خودروساز نداریم بلکه بیشتر مونتاژ است وقتی ما هنوز نمی توانیم بسیاری از قطعات ریز مثل درجه باک بنزین و آمپرهای خودرو را بسازیم نمی توانیم بگو ییم سازنده ایم .درواقع وقتی گفته می شود ۹۰ درصد خودرو درداخل تولید می شود بیشتر پرس بدنه و تشک وبرخی قطعات آن است و آن ۱۰ درصد شامل اجزاء مهم خودرومی شود که ما هنوز وابسته ایم و هنوز نمی توانیم پلت فرم و شاسی خودرو بسازیم .

وی افزود : در حال حاضر با توجه به شرایط رکودی نیز حاشیه سود نمایشگاه‌داران بسیار کم شده و با این شکل عوارض و هزینه‌های آب و برق و مالیات، بسیاری از نمایشگاه‌داران درصدد بیرون رفتن از این صنف هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ