برای دریافت وام خرید کالا (۱۰ میلیونی) چه کار کنیم؟

0
مشمولان دریافت کارت‌های اعتباری ۱۰ میلیون تومانی باید در انتظار اطلاعیه سازمان‌های مربوطه خود باشند و نیازی نیست که برای ارائه درخواست به صورت مستقیم به بانک‌های عامل مراجعه کنند.

 استقبال بیش از ۱۰۰ هزار نفر از طرح خرید خودرو موجب شد تا در کمتر از یک هفته سایت خودروسازان یکی یکی بسته شود و با این شرایط می‌توان گفت پیش از موعد پیش‌بینی شده مهر اتمام به این طرح زده شد؛ اما نحوه اجرای طرح کارت‌های اعتباری ۱۰ میلیون تومانی خرید کالای مصرفی بادوام ایرانی هنوز با ابهامات زیادی همراه است.

سیاست جدید اقتصادی دولت که  با هدف «تحریک تقاضا» و «برون رفت از تنگنای اعتباری» در سه حوزه «سیاست‌های پولی»، «سیاست‌های مالی» و «سیاست‌های اعتباری» تهیه شد تا به این طریق رکودی که گریبان بازار و تولید را گرفته است، پایان یابد. روندی که فعالان صنعتی امیدوارند با اجرایی شدن آن انبارهای انباشته از کالا، خالی شود و بخش تولید مجددا رونق گیرد. امیدی که با اجرای طرح فروش خودرو با تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی، خالی شدن انبار خودروسازان تا حدودی محقق شد؛ اما در مقابل گروهی که مشمول طرح کارت‌های اعتباری ۱۰ میلیون تومانی می‌شوند، همچنان در انتظار صدور کارت‌های اعتباری هستند.

براساس آخرین خبر اعلام شده، کارت‌های اعتباری ۱۰ میلیون تومانی از روز دوشنبه جاری به دست متقاضیان مرحله اول می‌رسد و از زمان توزیع کارت، شرایط برای خرید کالا فراهم خواهد شد. گسترده بودن فروشندگان کالاهای مشمول کارت‌های اعتباری یکی از مشکلاتی است که برخی از مسوولان طولانی شدن روند اجرای این طرح را به آن نسبت می‌دهند. از سوی دیگر، هنوز لیست تولیدکنندگان متقاضی برای شرکت در این طرح نیز نهایی نشده که این امر نیز بر روند اجرای این طرح اثر می‌گذارد.

با این شرایط می‌توان گفت اجرای طرح کارت‌های اعتباری ۱۰ میلیون تومانی کالا با چالش‌هایی مواجه است که فروش خودرو با تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی از آن معاف بود. ابهامات موجود در نحوه توزیع کارت‌های اعتباری ۱۰ میلیون تومانی برای خرید کالای مصرفی بادوام ایرانی و زمان اجرای این طرح، موجب شد تا به منظور رفع این ابهامات  با مجتبی خسروتاج، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت و سخنگوی این وزارتخانه گفت‌وگویی داشته باشد که در ادامه می‌خوانید.

فاز اول طرح کارت‌های اعتباری ۱۰ میلیون تومانی خرید کالا از هفته گذشته با اعلام مشخصات کالاها و نمایندگی‌های فروش آغاز شد؛ اما هنوز این پرسش برای مشمولان این طرح وجود دارد که برای ارائه درخواست خود چگونه باید اقدام کنند؟

مشمولان دریافت کارت‌های اعتباری ۱۰ میلیون تومانی باید در انتظار اطلاعیه سازمان‌های مربوطه خود باشند و نیازی نیست که برای ارائه درخواست به صورت مستقیم به بانک‌های عامل مراجعه کنند.

با توجه به اینکه نیازی به مراجعه حضوری در بانک‌ها نیست، مشمولان طرح برای دریافت کارت باید چه اقدامی کنند؟

در ابتدا دستگاه‌های دولتی براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته با بانک‌هایی که حقوق کارکنان را از طریق آن پرداخت می‌کنند وارد مذاکره شده و پس از پایان مذاکره و تعیین اعتباری سنجی طی اطلاعیه‌ای کارکنان را در جریان دریافت کارت اعتباری قرار داده و به این ترتیب متقاضیان می‌توانند با مراجعه به بخش مرتبط در سازمان نسبت به تکمیل فرم درخواست اقدام کنند.

با این شرایط هیچ نیازی به مراجعه حضوری متقاضیان دریافت کالا به بانک‌های عامل نیست؟

مراجعه متقاضیان دریافت کالا به بانک‌های عامل فقط در مرحله نهایی صورت می‌گیرد. به این شکل که پس از تکمیل لیست متقاضیان دریافت کارت اعتباری، سازمان مرتبط لیست متقاضیان را به بانک اعلام کرده و پس از صدور کارت، متقاضیان برای احراز هویت به بانک مراجعه کرده و با بانک قراردادی مبنی بر رقم تسهیلات دریافتی و نحوه بازپرداخت آن منعقد و کارت اعتباری خود را دریافت می‌کنند. روش پیش‌‌بینی شده موجب می‌شود تا از ازدحام جمعیت در بانک‌ها جلوگیری شود و روند اعطای تسهیلات آسان شود.

مدت زمان انتظار دریافت کارت اعتباری چه میزان است؟

از زمان اعلام لیست متقاضیان به بانک‌های عامل صدور کارت اعتباری دو تا سه روز زمان می‌برد و پس از صدور کارت بانک از طریق پیام کوتاه متقاضی را درجریان صدور کارت اعتباری قرار می‌دهد.

از چه زمانی شرایط برای خرید از طریق کارت‌های اعتباری فراهم می‌شود؟

کارت‌ها از زمان تحویل به متقاضیان، قابلیت خرید در مراکز فروش حضوری و اینترنتی مشخص شده را دارند، برای دارندگان کارت در هر ماه شمسی و متناسب با زمان صدور کارت، صورت‌حسابی از طریق پیامک ارسال می‌شود که شامل ریز اقلام خرید در هر دوره به علاوه مجموع تسهیلات اعطایی قبلی است. مشتریان می‌توانند با اطلاعات پیامک فوق، نسبت به بازپرداخت اقساط تسهیلات خود همانند سایر قبوض خدماتی اقدام کنند.

در مرحله اول چه گروه‌هایی مشمول طرح می‌شوند؟

به منظور جلوگیری از تجمع متقاضیان مقرر شده که طرح به صورت مرحله به مرحله اجرا شود و در مرحله اول نیز مقرر شده تا فرهنگیان و صندوق‌های بازنشستگی مشمول طرح شوند.

آیا اعتبار سنجی برای فرهنگیان و بازنشستگان صندوق‌های بازنشستگی به اتمام رسیده است؟

در این خصوص اطلاعات کامل ندارم، اما تا آنجا که در جریان هستم وزارت آموزش و پرورش رایزنی با بانک ملی که حقوق فرهنگیان از طریق آن پرداخت می‌شود را هفته گذشته آغاز کرده بود و در این خصوص مشکلی وجود نداشت. علاوه بر وزارت آموزش و پرورش، صندوق بازنشستگی نیز مذاکرات با بانک رفاه برای دریافت کارت اعتباری برای متقاضیان را آغاز کرده بود.

سایر گروه‌ها چه زمانی به طرح اضافه خواهند شد؟

زمان ورود گروه‌های مختلف به میزان تقاضا و اعتبارسنجی که صورت می‌گیرد بستگی دارد؛ به همین دلیل نمی‌توان زمانی برای اعلام ورود سایر گروه‌ها به طرح خرید اقساطی کالای ایرانی ارائه کرد.

آیا کارت‌های اعتباری ۱۰ میلیون تومانی برای خرید کالای مصرفی بادوام ایرانی مشمول کارگران نیز خواهد شد؟

در مرحله اول اعطای کارت اعتباری به گروه‌هایی که اعتبارسنجی از آنها آسان‌تر است، صورت خواهد گرفت و پس از آن کارت اعتباری به سایر گروه‌هایی که شرایط برای اعتبار سنجی از آنها سخت است، تعلق خواهد گرفت. در این خصوص می‌توان به اصناف اشاره کرد. این گروه از بانک‌های عامل حقوقی دریافتی نمی‌کنند؛ با این حال اعتبار‌سنجی این گروه با توجه به خوش‌حسابی آنها صورت خواهد گرفت.

با توجه به اینکه زمان اعلام سایر گروه‌ها برای ارائه درخواست مشخص نیست این نگرانی در میان متقاضیان وجود دارد که مدت زمان در نظر گرفته شده (۶ ماه) به اتمام برسد در این خصوص چه اقدامی صورت خواهید داد؟

مدت زمان پیش‌بینی شده برای طرح فروش اقساطی خودرو ۶ ماه بود؛ اما برای صدور کارت اعتباری ۱۰ میلیون تومانی خرید کالا، مدت زمان مشخصی پیش‌بینی نشده است.

کارت‌های صادر شده چه میزان اعتبار دارند؟

اعتبار کارت‎های اعتباری یکساله است؛ اما مدت زمان خرید با کارت بستگی به بانک عامل دارد. از سوی دیگر براساس این طرح هر میزان اقساط بازپرداخت شود به همان اندازه به اعتبار کارت اضافه می‌شود که با این شرایط می‌توان گفت کارت‌های صادر شده یک بار مصرف نیستند.
منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ