افزایش قیمت محصولات پتروشیمی ادامه دارد

0
گروه نفت و پتروشیمی- بهاره رادمنش: معاملات این هفته محصولات پتروشیمی در بورس کالا در شرایطی انجام شد که شوک انتشار اخبار اوایل هفته مبنی بر عدم عرضه محصولات در بورس کالا باعث افزایش قیمت‌ها شده بود. اگرچه در ابتدا دلیل اتخاذ این تصمیم، تقویت واسطه‌گری ذکر شده بود، ولی در روزهای بعد شعری مقدم، مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی با تغییر نظر خود اعلام کرد قرار است در روش معاملات بازبینی صورت گیرد و مشکلات قیمت‌گذاری رفع شوند. هرچند این خبر تاثیر خود را بر افزایش نرخ‌ها آشکار کرده است.
مدیر بخش پتروشیمی توسعه سرمایه دنیا، با اشاره به مخالفت مسوولان‌ ذی‌ربط و اینکه عدم عرضه محصولات در بورس کالا سبب ایجاد فرصت برای دلالان و رانت‌جویان خواهد شد، اظهار کرد: این اقدام هیچ توجیه منطقی نداشته و اعلام این خبر سبب ایجاد یک شوک در بازار و افزایش قیمت در این هفته شده است.
کاکاوند تصریح کرد: در دولت دهم برخی تصمیمات غیرکارشناسانه در مورد سقف قیمت‌ها و ایجاد محدودیت‌های تجاری سبب بروزپاره‌ای از مشکلات در بازار محصولات پتروشیمی شده بود. به همین دلیل برای رفع این معضلات به‌جای حذف این محصولات از تابلوی بورس، می‌توان با ایجاد یک کارگروه متشکل از تولید‌کنندگان، کارگزاران و کارشناسان درباره قیمت‌های پایه و رسیدن به یک فرمول معقول برای افزایش قیمت‌ها، در زمینه رفع مشکل معاملات گام برداشت.
وی در ادامه با بیان اینکه با اصلاح روش‌ها در سایت بهین یاب و تصمیم‌گیری در مورد میزان عرضه محصولات از طریق این سایت می‌توان سبب کاهش دخالت دلالان شد، تشریح کرد: با مروری بر شروع عرضه محصولات پتروشیمی از طریق  بورس کالا شاهد تکامل معاملات بوده‌ایم، ولی با اقدام منع عرضه در بورس کالا، نه تنها کمکی به بازار نخواهد شد بلکه تمامی تلاش‌های سال‌های گذشته نیز از میان می‌رود و با توجه به اینکه تولیدکنندگان با مشکلات مالی و تامین سرمایه مواجه هستند، رجوع  به بازار آزاد، سبب خواهد شد دست سودجویان در تعیین قیمت و افزایش آن بازتر شود.
کاکاوند با تاکید بر مزایای ارائه محصولات از طریق بورس و کاهش مداخله دلالان در این امر معتقد است: دلالان تاجرانی هستند که تولیدکنندگان، خود به دلیل مشکلات مالی به آنها رجوع می‌کنند و محصولاتشان را به آنها می‌فروشند. به همین دلیل با حذف بورس، نقش این افراد در بازار محصولات پتروشیمی پررنگ‌تر خواهد شد و کنترل بازار را به دلیل اینکه تولیدکنندگان سرمایه کافی را در اختیار ندارند، به دست خواهند گرفت.
کاکاوند معتقد است افزایش قیمت محصولات رینگ پتروشیمی در هفته جاری، از یک‌سو به دلیل آزادشدن تدریجی صادرات برخی محصولات پتروشیمی و تمایل تولیدکنندگان به صادرات محصولاتشان است و از سوی دیگر، به دلیل لغو خرید پروانه‌های غیرمرتبط از طریق مچینگ و شوک وارد شده در ابتدای هفته است که سبب صعود غیرمنتظره قیمت‌ها شده است. به تحلیل وی در هفته آینده نیز افزایش نرخ‌ها ادامه خواهد داشت. در این میان برخی از کارخانجات پتروشیمی با عدم عرضه محصول پلی پروپیلن طی هفته گذشته و عرضه کم در هفته جاری سبب افزایش نرخ این محصول شدند. از سوی دیگر، Z30S پتروشیمی مارون نیز  به دلیل عرضه نشدن طی یک ماه و نیم گذشته با سقف قیمت معامله شد. پلی‌اتیلن ترفتالات نیز با وجود کاهش مصرف این محصول با آغاز فصل پاییز با سقف قیمت معامله شد. محصولات پی‌وی‌سی نیز به علت مواجهه با افزایش تقاضا با سقف قیمت معامله شدند.

وضعیت پتروشیمی قیمت محصولات پتروشیمی اخبار مهم سهام اخبار مهم بورس
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ