دستور قرآن به رعایت ایزو ۹۰۰۰!

0

در دین اسلام به تهیه غذای حلال سفارش بسیار زیادی شده و قرآن کریم نیز به این مساله اشاره دارد. بسیاری از دستورات قرآن را در سال های اخیر به حکمتش پی برده اند و بر همگان اثبات شده که که این کتاب حاوی دستورات معنوی و بهداشتی بسیاری است. جالب اینجاست که بدانیم به علوم جدیدی همچون سلامت غذا از مزرعه تا سفره (HACCP) یا ایزو ۹۰۰۰ که سیستم مدیریت کیفیت در صنایع غذایی است در آیات قرآن اشاره می شود.
در آیه ۱۱۸ از سوره انعام می خوانیم:
«فَکُلُواْ مِمَّا ذُکِرَ اسْمُ اللّهِ عَلَیْهِ إِن کُنتُمْ بِآیَاتِهِ مُؤْمِنِینَ.»
«اگر به آیات خدا ایمان دارید از ذبحی که نام خدا بر آن یاد شده است بخورید.»
                                                                                                                                      ***
سه نکته:
* خوراکت هم الهی باشد

در اسلام حتی خوراک انسان هم باید جهت الهی داشته باشد. لذا از نشانه‏ هاى جامعیّت مکتب اسلام این است که در یک مسئله‏ جزیى مانند ذبح، همه جوانب آن را مطرح کرده است: هم مکتب (نام خدا)، هم وسیله (آهن)، هم شیوه‏ بریدن رگ‏ها، هم امّت (مسلمان بودن کسى که ذبح مى کند) و هم جهت (قبله) و هم موارد مصرف. «فکلوا مما ذکر اسم اللَّه»

** ۵ شرط برای پاک و بهداشتی شدن گوشت
در اسلام ۵ شرط برای ذبح بیان شده است: مسلمان بودن ذبح کننده؛ استفاده از چاقوی تیز؛ رو به قبله بودن؛ برش اوداج اربعه؛ ذکر تسمیه. هرچند بشر در برخی امور که جنبه معنوی دارد هنوز موفق به کشف حقایق مربوط به آنها نشده ولی در سایر موارد امروز دانشمندان اثبات کرده اند که رعایت این موارد موجب پاک شدن و حلیت و بدون بیماری بودن گوشت خواهد شد.

 *** آثار علمی ذبح اسلامی بر ماندگاری گوشت
برای مثال در علم متافیزیک اثبات شده بیان برخی کلمات (اشاره به ذکر بسم الله) سبب آرایش مولکولی خاصی در هوا (یا آب) می گردد و بر آن تاثیر به سزایی دارد. از طرفی علم اثبات کرده که قطع رگهای چهارگانه اطراف گردن آنهم با چاقوی تیز از نظر بهداشتی در ضریب سلامتی گوشت اثر فوق العاده ای دارد.
از جنبه علمی، هنگامی که برش در قسمت گردن ایجاد می شود پیام این برش به سرعت به مغز مخابره شده و مغز بدلیل کاهش فشارخون، پیام های عصبی را از کانال نخاعی (اتصال سر به نخاع) به قلب می فرستد. در این حالت قلب با فشار بیشتری به عمل تلمبه ای خود ادامه داده تا فشار از دست رفته را جبران کند. به این سبب خون بیشتری از لاشه خارج شده و بدلیل خروج خون بیشتر , گوشتی با ماندگاری طولانی و بهداشتی حاصل می شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ