فلسفه حلال و حرام بودن غذاها چیست؟

0

دین مبین اسلام علاوه بر توجه ویژه به مسائل معنوی رهنمودهای فراوانی در رابطه با تغذیه دارد که نشانگر تاثیر تغذیه صحیح و اسلامی بر سلامت جسم و روح است. هرچند حتی هنوز هم حکمت برخی از دستورات اسلامی برای دانشمندان کشف نشده ولی این به معنای بی دلیل بودن آنها نیست. زیرا در سایر موارد بعد از سالها ثابت شده که دستورات اسلامی پرده از چه نکات علمی ای برداشته اند که بشر بعد از پیشرفت تنها به بخشی از آن دست یافته است. نخستین و مهمترین رهنمود اسلام درباره مواد غذایی مصرفی این است که “حلال” باشند. لذا در آیه ۱۱۹ از سوره انعام می خوانیم:

«وَ مَا لَکُمْ أَلاَّ تَأْکُلُواْ مِمَّا ذُکِرَ اسْمُ اللّهِ عَلَیْهِ وَقَدْ فَصَّلَ لَکُم مَّا حَرَّمَ عَلَیْکُمْ إِلاَّ مَا اضْطُرِرْتُمْ إِلَیْهِ وَإِنَّ کَثِیرًا لَّیُضِلُّونَ بِأَهْوَائِهِم بِغَیْرِ عِلْمٍ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُعْتَدِینَ.»
«چرا از آنچه نام خدا بر آن یاد شده نمی خورید و خدا چیزهایی را که بر شما حرام شده به تفصیل بیان کرده است، مگر آنگاه که ناچار گردید. بسیاری بی هیچ دانشی دیگران را گمراه پندارهای خود کنند؛ هر آینه پروردگار تو به متجاوزان از حد داناتر است.»
                                                                                                                                          *** 
سه نکته:
* شبهه ای که منحرفین ترویج می کردند
گروهى با شبهه افکنى و مقایسه میان حیوان ذبح شده و مرده، مردم را به انحراف کشیده و مى گفتند: چرا حیوانى را که ما مى کشیم حلال است و آنچه را خدا مى کشد، حرام؟ این آیه ضمن هوشیار نمودن مردم، پاسخ آنان را نیز مى دهد.
** فلسفه خوراکی های حلال و حرام در کلام امام رضا(ع)
امام رضا علیه‏ السلام در روایتی می ‏فرمایند:
“خداوند تبارک و تعالی هیچ خوردنی و نوشیدنی را حلال نکرده مگر آن که در آن منفعت و مصلحت بوده است و هیچ خوردنی و نوشیدنی را حرام نکرده مگر آن که در آن زیان و نابودی و فساد بوده است. پس هر چیزِ سودمند و نیروبخش جسم که باعث تقویت بدن ‏باشد، حلال شده و هر چیزی که قوای جسمانی را از بین ببرد و یا موجب مرگ شود، حرام است.” (مستدرک الوسایل، جلد ۱۶، صفحه ۲۳۳)
*** در اسلام بن بست وجود ندارد!
نکته جالب دیگر در آیه این است که نشان می دهد در اسلام هیچ راهی به بن بست ختم نمی شود! یعنی اگر کسی بگوید حالا که من به حلال دسترسی ندارم، یا حیوانی برای ذبح اسلامی نیست اگر مردار هم نخورم از گرسنگی می میرم، آیه می فرماید: «الاّ ما اضطررتم الیه» یعنی اضطرار، تکلیف را ساقط مى‏کند. اسلام هیچکس را بیش از اندازه توانش تکلیف نمی کند و تکالیف متناسب با توان انسانها و شرایط آنهاست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ