بالا گرفتن مناقشه بر سر تحویل خودروهای قسطی با وام ۲۵ میلیونی

0
در شرایطی که هنوز هیچ خودرویی در چارچوب طرح فروش اقساطی به خریداران تحویل نشده، بانک مرکزی و خودروسازان سعی می‌کنند تا توپ تأخیر در تحویل این خودروها را به زمین یکدیگر پاس کنند.

درحالی‌که شرکت‌های خودروسازی تحویل خودروهای فروخته شده با تسهیلات ۲۵میلیونی را مشروط به پرداخت این تسهیلات توسط بانک مرکزی می‌کنند، مسئولان بانک مرکزی از نبود هیچ تفاهمی در زمینه منوط شدن تحویل یا عدم‌تحویل خودروها به تأمین مالی طرح فروش اقساطی خبر می‌دهند. دیروز مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی اعلا م کرد، خودروسازان موظف هستند تعهدات خود را طبق تاریخ قرارداد به مشتری تحویل دهند و در غیراین صورت خلاف اخلاق حرفه‌ای عمل کرده‌اند.

محمدرضا قربانی با بیان اینکه قراردادها بسته شده و بانک مرکزی آماده تأمین اعتبار است، تأکید کرد، اما هنوز بانک‌های عامل اطلاعات و اسنادی برای ما ارسال نکرده‌اند. بررسی این تأخیرنیز نشان داد که بانک‌های عامل در حال دریافت اطلاعات هستند و هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است. در عین اینکه خودروسازان نیز تاکنون چک‌های ارائه شده را ظهرنویسی نکرده و یا به‌طور کامل مستندات را در اختیار بانک‌ها قرار نداده‌اند.

قربانی با بیان اینکه به مدیران‌عامل بانک‌های عامل اعلام شده اسناد را به محض دریافت اطلاعات به بانک مرکزی ارسال کرده و تا دریافت کامل آن صبر نکنند، افزود: به هیچ وجه مشکل تأمین مالی برای ۱۱۰هزار خودروی مورد توافق وجود ندارد و به محض طی فرایند دریافت اطلاعات، آماده تأمین مالی هستیم. بانک مرکزی تمامی منابع لازم برای تأمین اعتبار را تعهد دارد و نیازی به استفاده از منابع بانک‌ها نیست.

وی با اشاره به اظهارات خودروسازان مبنی بر اینکه خودرو را به‌دلیل عدم‌تأمین مالی تحویل نمی‌دهند، افزود: این موضوع به دور از اخلاق حرفه‌ای است و ارتباطی به بانک مرکزی ندارد چون قراردادی با مشتری انعقاد کرده و درآن متعهد شده‌اند که خودرو را در تاریخ مشخص تحویل دهند. به گفته وی در فرایند وام ۲۵میلیونی خودرو، بانک‌ها با مردم ارتباط مستقیمی نداشته و چک‌ها در سررسید خود وصول و در اختیار بانک قرار می‌گیرد. اما آن دسته از چک‌هایی که امکان عدم‌وصول و برگشت آن وجود دارد در تعهد خودروساز خواهد بود و باید آن را برعهده بگیرد.

قربانی تأکید کرد که بانک مرکزی فقط تأمین مالی فروش ۱۱۰هزاردستگاه خودرو را تعهد کرده و بیش از آن را تقبل نمی‌کند، بنابراین خود خودروسازان می‌توانند با نسیه فروشی این مشکل را برطرف کنند چرا که نباید خارج از سقف مورد توافق ثبت نام انجام می‌دادند.

 تحویل خودروها با طی مراحل قانونی

این در حالی است که معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو با اشاره به نگرانی‌های خریداران بعد از بخشنامه ارسالی این شرکت به نمایندگی‌های فروش اعلام کرد، این بخشنامه موضوع جدید و نگران کننده‌ای نبوده و برای تسهیل و تسریع در فرایند واگذاری خودروها به مشتریان، محصولات تولیدی به‌صورت امانی به نمایندگی‌ها ارسال می‌شود تا پس از طی مراحل قانونی خرید، بلافاصله تحویل خریداران شود.

به گفته مصطفی خان کرمی، در بخشنامه اخیر یک‌بار دیگر بر ممنوعیت و غیرمجاز بودن تحویل خودروهای امانی بدون سند و پلاک انتظامی تأکید شده که ارتباطی به طرح فروش تسهیلاتی ندارد. همچنین طبق ضوابط اعلام شده طرح تأمین وجوه از منابع بانکی باید پس از تحویل چک‌ها و مدارک به بانک صورت گیرد که این فرایند توسط شرکت ایران‌خودرو انجام و با تأیید و تأمین بانک عامل، صدور فاکتور آغاز خواهد شد. وی تأکید کرد، مشتریان ایران‌خودرو برای اجرای طرح و دریافت خودرو نگرانی نداشته باشند، چرا که این طرح ملی دولت بی‌شک تا آخرین مرحله، اجرایی خواهد شد.

منبع: همشهری
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ