طرز تهیه گندمک شب یلدا / شیرین گندمک خانگی

0

گندمک همان دانه‌های گندم برشته شده و پف کرده خوشمزه‌ای است که این روزها در انواع شیرین، نمکی و برنجک توپی با روکش کاکائویی یا ساده به صورت بسته بندی صنعتی و یا به صورت فله‌ای در بازار به فروش می‌رسد. نوع شیرین آن را که شیرین گندمک گویند، اغلب به همراه شیر مصرف می‌شود.

بهترین سایت آشپزی آموزش آشپزی

گرچه برنجک و گندمک در گروه آجیل قرار ندارد، اما برخی، از آن همچون مغزهای آجیلی در شب نشینی‌ها استفاده می کنند.

گندمک و برنجک اگر بخوبی و تحت شرایط بهداشتی تهیه و عرضه شود، از سالم‌ترین تنقلات به شمار می‌روندکه  می توان آن را به جای بسیاری از تنقلات ناسالم در اختیار کودکان قرار داد. اگرچه ممکن است نمونه های آماده شده آن در بازار موجود باشد اما توصیه می کنیم که مادران آن را به صورت بهداشتی در منزل تهیه کنند.

بهترین سایت آشپزی آموزش آشپزی

مواد لازم جهت تهیه گندمک خانگی 

گندم : ۱ پیمانه
روغن سرخ کردنی :  به میزان لازم
شکر یا نمک :  به میزان لازم
طرز تهیه گندمک :

برای تهیه گندمک خانگی ابتدا گندم را به مدت ۴۵ دقیقه با آب بپزید تا کاملا مغز‌پخت شود.
در مرحله بعد گندم پخته شده را آبکش کنید ( با آب سرد شست و شو دهید تا نشاسته آن گرفته شود).

سپس در سبد مسطح کاملا پهن کرده و در مجاورت هوا قرار دهید و یا بر روی یک پارچه نخی در مجاورت بخاری و یا شوفاژ قرار دهید تا کاملا خشک شوند.

پس از خشک شدن گندم‌ها، روغن را در تابه گرم کنید و به کمک یک صافی ۱/۴ پیمانه از گندم‌ها را در روغن غوطه‌ور کنید تا زمانی که گندم‌ها پف کنند.

در مرحله آخر مقداری روغن در ظرف مناسب بریزید و گندم های خشک شده در صافی فلزی را در روغن تفت دهید و در صورت دلخواه کمی شکر یا نمک به آن اضافه کنید.

توجه داشته باشید که گندم‌ها زیاد تغییر رنگ ندهند.

بهترین سایت آشپزی آموزش آشپزی

محصول به دست آمده گرچه به دلیل فرآیندهای حرارتی به اندازه گندم خام خاصیت ندارد و به جهت افزودن نمک یا شربت، غیر رژیمی و برای برخی بیماران محدودیت مصرف دارد، اما به دلیل خواص تغذیه‌ای بالایی که دارد برای کودکان و نوجوانانی که در سن رشد هستند، بهترین و سالم‌ترین جایگزین برای چیپس و پفک و مفیدترین تنقل برای بیماران دچار سوء تغذیه است.

به ویژه آن که گندمک شیرین به همراه شیر و در وعده صبحانه یا به عنوان عصرانه میل شود. بد نیست بدانید در اثر ترکیب شیر و غلات، قابلیت جذب یکسری از مواد مغذی بیشتر خواهد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ