بهترین روش جلوگیری از پوسیدگی دندان

0

پوسیدگی دندان، یعنی آغاز خراب شدن دندان ها و در نهایت از دست دادن این عضو مهم از بدن. یکسری نکات و تذکرات مهم که از پوسیدگی و خرابی دندان ها جلوگیری می کند را به شما می گوییم. با رعایت این نکات کلیدی، از دندان های خود محافظت کنید.

مراقبت از سلامت عمومی دهان و دندان در واقع حفظ سلامت کل بدن است. داشتن چک آپ های منظم، رژیم غذایی متعادل، اجتناب از سیگار و الکل و در کل استفاده از مسواک دو بار در روز توصیه های عمومی برای حفظ سلامت دندان ها است.

آنچه می خورید و می نوشید با پوسیدگی دندان ها ارتباط مستقیم دارد.

مجله سلامت مجله پزشکی سفید کردن دندان دکتر سلام پیشگیری از پوسیدگی دندان بهداشت دهان و دندان بهترین رژیم غذایی

رژیم غذایی سالم برای حفظ سلامت دندان ها عبارت است از:

۱. مقادیر زیادی از میوه ها و سبزیجات، غذاهای نشاسته دار مانند نان سبوس دار، برنج سبوس دار، سیب زمینی، و ماکارونی سبوس دار.

۲. شما همچنین باید منابع پروتئین مانند گوشت، ماهی، تخم مرغ، حبوبات و یا دیگر منابع غیر گوشتی مانند لبتنیات و شیر را در رژیم خود بگنجانید.

۳. تنها مقادیر کمی از مواد غذایی شیرینی و یا نوشیدنی های حاوی قند را در نظر بگیرید. نوشیدنی های گازدار، نوشیدنی های شیری مخلوط با شکر، الکل، آب میوه های صنعتی، پای میوه، میوه های خشک، غلات شیرین صبحانه، مربا، و … به توسعه پوسیدگی دندان ها کمک می کنند.

۴. قندها به طور طبیعی در برخی مواد غذایی مانند میوه و شیر وجود دارد که نیازی به کاهش مصرف این قندها نیست.

۵. حتی آب میوه های بدون شکر شیرین هستند بنابراین روزی بیش از یک لیوان آب میوه ننوشید.

۶. در انتخاب میان‌ وعده‌ها دقت کنید. خوردن میان ‌وعده ‌هایی که باعث تحریک پوسیدگی دندان می ‌شوند، بیش از صرف آنها همراه با وعده‌ های اصلی به دندان آسیب می‌ رساند. از خوراکی ‌های قندی جویدنی یا مکیدنی به خصوص به عنوان میان‌ وعده اجتناب کنید.

۷. سیگار کشیدن می تواند منجر به ایجاد لکه های زرد روی دندان ها شود، بوی بد دندان را به همراه داشته باشد و خطر ابتلا به بیماری های لثه را گسترش دهد. یافتن مشاوره در مورد روش های ترک سیگار حتما باید در برنامه های شما باشد. تخمین زده می شود که سیگاری ها ۳۸ برابر بیشتر به سرطان دهان مبتلا می شوند.

۸. الکل نیز می تواند منجر به ساییده شدن سطح خارجی دندان گردد و مینای دندان را از بین ببرد. نوشیدن بیش از حد الکل با سرطان دهان نیز ارتباط نزدیک دارد.

۹. چای و قهوه نیز مجرمان اصلی ایجاد لکه روی دندان ها هستند. از این رو توصیه می شود بعد از مصرف آنها مسواک مورد استفاده قرار گیرد.

۱۰. استفاده از انواع نخ دندان و دهان شویه‌هایی که توسط پزشک تجویز می‌شوند، و همچنین فلوراید ضروری است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ