چون پرده بر افتد، نه تو مانی و نه من

0
علی رغم تلاش دکتر ظریف و تیم همراهش در رابطه با انجام توافق هسته ای اما متأسفانه عملکرد ضعیف دولت در بخش های اقتصادی خصوصاً بازار سرمایه اجازه چشیدن طعم شیرین توافق را به سرمایه گذاران و سهامداران نداد.
وعده‌هایی دولت تدبیر و امید وعده های حسن روحانی سوابق محمد باقر نوبخت بیوگرافی محمد باقر نوبخت

هفته گذشته بعد از تشکیل نشست شورای حکام و تصویب قطعنامه پیشنهادی کشورهای ۱+۵، در بازار سرمایه شاهد ایجاد روندی منفی و کاهشی بودیم، به طوریکه به نظر می رسد این اتفاق مهم و تاریخی نیز انگیزه لازم را برای رشد و رونق در بازار سرمایه ایجاد نکرد.

به گزارش بورس نیوز، بعد از برگزاری نشست شورای حکام، سخنگوی دولت در رابطه با اجرایی شدن برجام گفت: در رابطه با اینکه گفته شد، اکنون پرونده پی ام دی بسته و برجام اجرایی شد، پس چرا نتایج آن را مشاهده نمی کنیم؟! باید بگوییم اجرایی شدن برجام ماه ها یا سال ها طول می کشد.

در مقابل این اظهار نظر برخی از مسئولین خبر از زمان اجرای برجام در اوایل دی ماه سال جاری داده و به امیدوار کردن مردم پرداخته اند. اما این صحبت نوبخت در حالی بود که چشم اکثر فعالان اقتصادی و بازار سرمایه به اجرایی شدن برجام در آینده نزدیک بوده و هست.

بر اساس این گزارش، علی رغم تلاش دکتر ظریف و تیم همراهش در رابطه با انجام توافق هسته ای اما متأسفانه عملکرد ضعیف دولت در بخش های اقتصادی خصوصاً بازار سرمایه اجازه چشیدن طعم شیرین توافق را به سرمایه گذاران و سهامداران نداد.

از طرفی یکی از وعده هایی که دولت به مردم داده این بود که سانتریفیوژ بچرخد اما زندگی مردم هم بچرخد. چرخش سانتریفیوژها زمانی برای ما ارزشمند است که چرخ اقتصاد هم در کنار آن در چرخش باشد، اما حال بعد از دو سال و نیم صبر و تحمل سختی های تحریم، امروز که وعده حل مشکل هسته ای به سرانجام رسیده اما صحبت از بی نتیجه بودن آن برای ماه ها و یا حتی سال ها به میان می آید.

مگر اجرا شدن برجام میراث ما برای آیندگان است؟ گویا دولت فراموش کرده است که اگر مردم زیان های سنگین در بازار سرمایه، رکود اقتصادی و گرانی قیمت کالاها را به جان خریده اند تنها به امید لغو تحریم ها و ایجاد آثار مثبت بعد از آن بود. پس چطور می شود که در تیم اقتصادی یک دولت این حجم ناهماهنگی وجود داشته باشد؟ به گونه ای که رئیس جمهور و برخی از مسئولین صحبت از آشکار شدن آثار اجرای برجام در اقتصاد و زندگی مردم پس از اجرای برجام می زنند اما سخنگوی دولت خبر از نمایان شدن آثار لغو تحریم ها پس از گذشت ماه ها و سال ها می دهد!

گویا دولت تدبیر و امید فراموش کرده که یکی از بزرگترین عوامل روی کارآمدن و رأی مردم به آن، حل شدن مناقشه هسته ای کشور، برگرداندن ثبات روانی و روزهای خوش اقتصادی است.

از سوی دیگر به نظر می رسد دولت تدبیر و امید هیچ زمان مشخصی و معینی برای رسیدن به نتیجه اقدامات و وعده های خود قائل نیست و امور اقتصادی کشور به گونه ای پیش می رود که گویی دولت زمان طولانی برای جبران فرصت ها از دست رفته، در اختیار دارد در حالیکه شاید اصلی ترین عامل انتخاب دولت تدبیر و امید جبران فرصت ها و پاک کردن آثار منفی اقتصادی به جا مانده از دولت گذشته در مدت زمان کوتاه بود.

در پایان گفتنی است که اگر اجرا شدن برجام و لغو تحریم ها در واقعیت آنچه شود که سخنگوی دولت پیش بینی کرد، شاید مردمی که به دولت تدبیر و امید رأی داده اند در حیات نباشند تا نتیجه رأی خود را به چشم ببینند و دولت هم فرصتی برای اجرای برنامه های خود نداشته باشد.

به قول آن بیت معروف از شعر خیام که می گوید:

هست، از پس پرده گفت و گوی من و تو

چون پرده بر افتد، نه تو مانی و نه من

منبع : بورس نیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ