گرانترین ماده‌ی دنیا چیست؟

0

زمانی که بشنوید این ماده‌ی دست‌ساز با پایه کربن چقدر می‌ارزد، دیگر پلاتین، طلا، نقره و الماس به نظرتان بسیار ارزان می‌رسند. هر گرم ۱۵۰ میلیون دلار!

سال گذشته دانشمندان انگلیسی از آزمایشگاه دانشگاه آکسفورد این ماده را اختراع کردند. «فولِرِن چنداتمی» درواقع مجموعه‌ای از اتم‌های کربن حاویِ اتم‌های نیتروژن است. اتم‌های کربن در بسیاری از اشکال مانند الماس و گرافن وجود دارند و برحسب تعداد اتم‌هایشان از هم متمایز می‌شوند. به خاطر شکل غیرمعمول این فولِرِن که ۶۰ اتم کربن دارد، به آن Buckminsterfullerene یا Bucky-ball نیز گفت می‌شود.

گرانترین ماده جهان گرانترین چیز دنیا فولرِن چنداتمی دانستنی های علمی دانستنی های جالب Bucky ball Buckminsterfullerene
ظاهراً این ماده جدید کاربردهای بسیاری دارد. در مقطع کنونی از آن برای ساخت ساعت‌های اتمی سیار استفاده می‌شود که دقیق‌ترین سیستم محاسبه‌ی زمان در دنیا خواهند بود. به‌علاوه می‌تواند به دقیق‌تر شدن سیستم ردیابی خودرو کمک کند.

گرانترین ماده جهان گرانترین چیز دنیا فولرِن چنداتمی دانستنی های علمی دانستنی های جالب Bucky ball Buckminsterfullerene

به گفته‌ی لوسیوس کری، مدیر بخش فناوری آکسفورد، در حال حاضر ساعت‌های اتمی در اندازه‌های یک اتاق ساخته می‌شوند اما با کمک این فولرن چنداتمی می‌توان آن را به‌صورت تراشه‌هایی قابل‌نصب درون‌ گوشی‌های همراه هم به کار برد. به‌علاوه از این فناوری می‌توان در کنترل اتومبیل‌های خودکار هم استفاده کرد.

منبع: مشرق

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ