سرطان تیروئید ، این بیماری خطرناک را جدی بگیرید

0
تحقیقات حاکی است که سرطان تیروئید سرطانی خطرناک است و باید آن را جدی گرفت. این در حالی است که بسیاری از افراد از وجود این سرطان بی‌خبر هستند.
تیروئید این غده کوچک پروانه‌ای شکل موجود در گردن که معمولا بین ۴ تا ۶ سانتی‌متر طول دارد تاثیر بسیار زیادی بر عملکرد کلی بدن دارد. این غده هورمون تیروئید تولید می‌کند که متابولیسم بدن، ضربان قلب، دمای بدن و خلق‌ و خو را تنظیم می‌کند.
با اینکه معمولا خطر ابتلا به سرطان با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد اما بیشتر بیمارانی که مبتلا به سرطان تیروئید هستند زیر ۵۵ سال سن دارند. حدود ۲ درصد از مبتلایان به این بیماری کودکان و نوجوانان هستند. علاوه بر این، سرطان تیروئید شایع‌ترین سرطان در زنان بین ۱۵ تا ۲۹ ساله و یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در زنان ۳۰ تا ۳۹ ساله است.
زنان بیشتر در خطر ابتلا به سرطان تیروئید هستند
زنان ۷۵ درصد از مبتلایان به سرطان تیروئید را شامل می‌شوند. دکتر شرمن، پزشک و محقق بالینی در دانشگاه تگزاس در این باره گفته است: «بین خطر ابتلا به سرطان تیروئید برای زنان و سال‌های بلوغ و یائسگی آن‌ها رابطه وجود دارد».
دکتر شرمن در ادامه صحبت‌هایش به این نکته اشاره می‌کند که استروژن یکی از عاملی است که باعث افزایش سلول‌های بدخیم تیروئید در بدن می‌شود. علاوه بر این عامل جنسیت نیز نقش مهمی در شیوع سرطان تیروئید دارد.
علائم ابتلا به این بیماری مرموز و کمی پنهان است
بسیاری از مبتلایان به بیماری سرطان تیروئید علائم خاصی را مشاهده نکرده‌اند. اما می‌توان ناراحتی در گردن و یا احساس توده‌ای در گردن را از جمله عوامل بروز این بیماری محسوب کرد.
سرطان تیروئید انواع مختلفی دارد
سرطان تیروئید تنها یک نوع نیست و انواع و زیرمجموعه‌های مختلفی دارد. حدود ۸۰ درصد این سرطان را کارسینوم پاپیلاری شامل می‌شود که شایع‌ترین نوع این سرطان است و کمترین حالت تهاجم را دارد. این نوع سرطان می‌تواند با موفقیت درمان شود و به ندرت پیش می‌آید که کشنده یا بدخیم باشد. کارسینوم پاپیلاری خود چند نوع دارد که یکی از آن‌ها پاپیلاری-فولیکولی است که معمولا ۲۵ درصد مبتلایان به سرطان تیروئید از این نوع هستند. این نوع سرطان کمی تهاجمی‌تر  ازخود کارسینوم پاپیلاری است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ