فولاد سهند زنجان ، کارخانه ای که پس از افتتاح خوابید!

0
کارخانه فولاد سهند زنجان که توسط سرمایه‌گذاری چینی راه‌اندازی شده بود درکمتر از دو ماه از افتتاح رسمی توسط جهانگیری تعطیل و ۶۰۰ کارگر خانه نشین شد.

شرکت ریخته گری پیوسته سهند ایران توسط سرمایه گذار چینی و با حمایت دولت در اراضی روستای «کوسّه‌لر» واقع در شهرستان ایجرود استان زنجان احداث شده است، این مجموعه توسط شرکت‌های چینی طراحی و تجهیزات نیز در شرکتهای چین آماده و توسط پیمانکاران این کشور مونتاژ شده است.

مساحت اراضی این کارخانه در حدود ۴۰ هکتار بوده که از روستائیان محلی خریداری شده است، این پروژه در سه فاز به بهره برداری نهایی می‌رسد که کل حجم سرمایه گذاری در سه فاز مبلغ ۶۰۰ میلیون دلار است. محصول نهایی این کارخانه تولید نورد با ظرفیت سالانه ۱۵۰ هزار تن است.

میزان سرمایه گذاری فاز یک مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار بوده که در حد نهایی این پروژه می‌توانست در فاز اول با دریافت مواد اولیه از معادن ایران به میزان ۶۰۰ هزار تن سالانه شمش چدن به صنعت فولادسازی ایران تزریق کند و کل تولید فازهای اول، دوم و سوم این مجموعه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن سالانه مواد اولیه صنعت فولاد ایران برآورد شده بود.

محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت و معدن آبان ماه سال ۹۳ و هوشنگ خندان‌دل معاون عمران و توسعه شهری و روستایی وزیر کشور نیز در بهمن ماه سال ۹۳ از این پروژه بازدید کرده‌اند.

مشکلات این کارخانه در برهه‌ای به دلیل مشکلات آب به حدی رسید که سبب اعتراض مردم این منطقه شد و حتی با تحقیقات محلی تسنیم عده‌ای به علت اعتراض به حفر چاه توسط این شرکت و خشک شدن چاههای کشاورزان توسط عوامل فرمانداری ایجرود مورد ضرب و شتم قرار گرفته بودند.

از زمستان سال گذشته فعالیت آزمایشی شرکت ریخته‌گری سهند برای تولید فرآورده‌های آهنی آغازشد و به مرحله تولید شمش چدنی هم رسید اما در اواخر اسفندماه به دلیل مشکلاتی که در تامین مواد اولیه پیش آمد به کارگران گفته شد برای انعقاد قرارداد جدید تا بعد از تعطیلات سال نو صبر کنند.

پس از تعطیلات نوروز در حالی‌که هنوز حقوق بهمن و اسفند سال ۹۳ پرداخت نشده بود، کارگران برای بستن قرارداد جدید به این کارخانه مراجعه کردند اما گفتند هنوز مواد اولیه تامین نشده و چون در ایام عید به دلیل محدودیت‌های حمل و نقل وسایط سنگین، امکان بیرون بردن شمش‌‌های چدن تولیدی وجود ندارد فعلا نمی‌توانیم پاسخگوی کارگران باشیم به همین دلیل از کارگران خواسته شد تا چند هفته بعد مجددا به شرکت مراجعه کنند.

در برهه‌ای تجمع تعدادی از کارگران معترض در مقابل استانداری زنجان که به بیش از ۱۰۰ نفر می‌رسید، از مسئولان استانداری خواستند تا به مطالبات کارگران و کارکنان این شرکت توجه کنند و دستورات لازم را برای پیگیری و رسیدگی به احوال کارکنان شرکت فولاد سهند ارائه دهند.

در زمانهایی که کارخانه فولاد سهند ایجرود تعطیل بود وقتی خبرنگاران دلیل تعطیلی را جویا می‌شدند مسئولان در پاسخ این ادعا را داشتند که کارخانه تولید آزمایشی خود را پشت سر گذاشته و فعلا مشکل نبود ماده کوک است.

باقر اکبرپور فرماندار سابق ایجرود در ۲۰ تیر امسال با اشاره به واردات ۱۰ هزار تن ماده کوک اعلام کرد که بهره‌برداری از فولاد سهند با تامین ماده اولیه به زودی تا یک ماه آینده انجام می‌شود.

به گفته وی کارخانه فولاد سهند ایجرود به دلیل نبود ماده اولیه کوک غیرفعال شده بود.

این شرکت در ۱۹ مرداد امسال در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که با مساعدت‌های مسئولان و سازمانهای مرتبط، ضمن برطرف شدن نواقص و مشکلات موجود‌، این شرکت در حال آماده سازی برای آغاز تولید است و در همین راستا بصورت تدریجی و با هماهنگی تلفنی نیروی مورد نیاز به کار دعوت می‌شوند.

قول یک ماهه فرماندار ایجرود تا ۹ آبان‌ماه امسال طول کشید و این شرکت با حضور اسحاق جهانگیری، محمدرضا نعمت‌زاده و ولی‌الله سیف به صورت رسمی افتتاح شد.

شنگ کوان لی، مدیر‌عامل این شرکت در حاشیه مراسم افتتاح با بیان اینکه در حال حاضر ۳۰ هزار تن چدن تولید شده در این کارخانه موجود است، گفت: بازار فروش یکی از مهمترین مشکلات این شرکت است و امسال بازار فروش محصولات به شدت کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه این واحد صنعتی از مدتی پیش فعالیت خود را به طور آزمایشی آغاز کرده است، عنوان کرد: ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر از ۱۰ آبان‌ماه در این کارخانه مشغول به کار می‌شود.

بعد از یک ماه از فعالیت مجدد این شرکت و پس از افتتاح رسمی جهانگیری به همراه هیئت همراه هر روز زمزمه‌های تعطیلی این کارخانه به گوش می‌رسید ولی به نظر عده‌ای وقتی کارخانه‌ای تولید آزمایشی خود را پشت سر گذاشته و مواد مورد نیاز خود را تامین کرده است و برای افتتاح نیز از سه مسئول ارشد دولتی دعوت کرده بعید است تعطیل شود.

اوایل دی ماه امسال تعطیلی این کارخانه رنگ واقعیت به خود گرفت و از کارگران خواسته شد تا قرار داد ۱۰ روزه امضا کنند که با پاسخ منفی کارگران مواجه گشت و این کارخانه با ۵۰۰ تا ۶۰۰ نیرو تعطیل و با خانه‌نشین شدن کارگران کوره نیز خاموش شد.

اسماعیل بیات فرماندار ایجرود با تایید خبر تعطیلی این کارخانه در پاسخ به دلیل تعطیلی این کارخانه به این جمله اکتفا کرد که خود شما شرایط را می‌بینید.

با خاموش شدن کوره فولاد سهند کارگران این کارخانه دیگر چندان امیدی به بهبودی اوضاع ندارند.

منبع: تسنیم
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ