ولی الله مومنی ، بازیگر سریال “معمای شاه” درگذشت +عکس

0
ولی الله مومنی دوبلور و بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون که در حال حاضر سریال «معمای شاه» با بازی وی از شبکه یک در حال پخش است، ساعاتی پیش درگذشت.

ولی‌الله مؤمنی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون ایران که این روزها در حال ایفای نقش در سریال «معمای شاه» بود، امشب سه شنبه هشتم دی ماه بر اثر سکته قلبی دار فانی را وداع گفت.

مراسم ختم بازیگران مراسم تشییع بازیگران بیوگرافی ولی الله مومنی بیماری بازیگران

وی قرار بود فردا نهم دی برای ادامه بازی در سریال «معمای شاه» جلوی دوربین برود.
مومنی در سال ۱۳۲۲ در اردبیل زاده شد و در این سال ها به بازیگری و کار دوبله مشغول بوده است. او پیش از این در سریال «آفتاب و زمین» در نقش پدر امام خمینی(ره) و همچنین در نقش میرزا کوچک‌خان بازی کرده است.

ولی‌الله مومنی (متولد ١٠ خرداد ماه سال ۱۳۲۲ در اردبیل و درگذشته در ٨ دی ماه سال ۱۳۹۴ در تهران) بازیگر (سینما، تلویزیون و تئاتر) و دوبلور بود. مومنی کلاس های تئاتر را در تروپ اسکار با مدیریت منوچهر قاسمی گذراند. پس از آن وارد تئاتر لاله زار شد. از سال ۱۳۴۲ بازیگری را در زمینه تئاتر را ادامه داد و به عنوان مدیر صحنه و گوینده به فعالیت خود را ادامه داد. پس از آن در سال ۱۳۴۷ به تشویق دوستان و آشنایان از جمله داریوش اسدزاده در زمینه دوبله فیلم مشغول به کار شد و فعالیت خود را در این زمینه ادامه داد. او بازی هایی ماندگار در فیلم‌های «سال های حادثه» در نقش امام خمینی (ره) و سردار جنگل در نقش میرزا کوچک‌خان داشته است.

مراسم ختم بازیگران مراسم تشییع بازیگران بیوگرافی ولی الله مومنی بیماری بازیگران

دوران کودکی و نوجوانی

ولی الله مومنی دردهم خرداد سال۱۳۲۲ در اردبیل به دنیا آمد. وی در کلاس چهارم ابتدایی تحصیل می کرد که همراه خانواده از اردبیل به تهران نقل مکان کرد. مومنی به خاطرعلاقه ای که به هنر داشت از سال ۱۳۴۳ به بازی در تئاتر روی آورد و ازسال ۱۳۴۵ نیز با بازی درفیلم «دوانسان» ساخته آرامائیس آقامالیان وارد سینما شد. او در این فیلم با فرانک میرقهاری و مرحوم ایرج قادری هم بازی شد.

مراسم ختم بازیگران مراسم تشییع بازیگران بیوگرافی ولی الله مومنی بیماری بازیگران

دوران کاری

ولی الله مومنی یک سال بعد در سال ۱۳۴۶ فعالیت در گویندگی را آغاز و از سال ۱۳۴۷ وارد حرفه دوبله شد و گویندگان معاصری همچون ژرژ پطرسی، جواد پزشکیان، مرحوم خسرو شکیبایی و فریبرز صالح بودند. مومنی در همان سال با بازی در مجموعه سریال «پهلوان نایب» به عنوان بازیگر وارد تلویزیون شد. وی همزمان فعالیت در سینما، تلویزیون و دوبلاژ را ادامه داد و تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران دربیش از ۱۰ فیلم سینمایی و مجموعه سریال تلویزیونی ایفای نقش کرد و در فیلم های زیادی نی زبه جای بازیگران خارجی وایرانی گویندگی کرد که ازجمله آن ها می توان به زنده یاد فرهاد حمیدی اشاره کرد که بیشتر در نقش های منفی سینما ظاهر می شد. مومنی پس از انقلاب فعالیت بازیگری خود را با فیلم «قیام» ساخته رضا صفایی آغاز کرد. وی در سال۱۳۶۰ به دلیل علاقه ای که به هنرخوشنویسی داشت به کلاس های غلامحسین امیرخانی (خط نستعلیق) و استاد کابلی (شکسته نستعلیق) رفت و موفق به اخذ مدرک عالی خوشنویسی شد. مومنی بازیگر نقش اصلی میرزا کوچک خان جنگلی در فیلمی به همین نام بود. او علاوه بر هنر هفتم در هنر خوشنویسی نیز دارای ذوق و مهارت فراوان بود. ولی الله مومنی درباره‌ چگونگی انتخاب شدنش برای ایفای نقش میرزا کوچک خان جنگلی می گوید: «آن زمان حدود هشت سال از ورود من به عرصه‌ دوبله می‌گذشت. سازندگان فیلم به دنبال فردی بودند که از نظر ظاهری شبیه میرزا باشد. زمانی که مرا برای ایفای این نقش در نظر گرفتند، پیشنهاد کردند که مو و ریش‌هایم را بلند کنم. پس از مدتی مرا نزد شادروان ابراهیم فخرایی (وزیر فرهنگ میرزا کوچک‌خان و نویسنده کتاب سردار جنگل) بردند. مرحوم فخرایی زمانی که مرا دید، جاخورد، گریه کرد و من را بوسید و گفت که کپی میرزا کوچک‌ خان شده ‌ام.» مومنی در سال ۱۳۷۵ با بازی در مجموعه سریال «آفتاب و زمین» در نقش پدرامام خمینی(ره) نیز دوباره توانایی خود را به تصویر کشید. وی از جمله معدود بازیگرانی است که درتمام ژانرهای منفی و مثبت ایفای نقش می کند. بازی تاثیر گذار او در نقش بسیار منفی «شرحبیل بن ذی الکلاع» در سریال مختارنامه و در نقش مثبت «امیر بخارا» در سریال «جلال الدین» فراموش نشدنی است. مومنی در سال ۱۳۹۰ نیز در فیلم «سال های حادثه» در نقش امام خمینی(ره) ایفای نقش کرد که این فیلم بنا به دلایلی ناتمام ماند.

مراسم ختم بازیگران مراسم تشییع بازیگران بیوگرافی ولی الله مومنی بیماری بازیگران

او در ٨ دی ماه ١٣٩۴ در بیمارستان رجایی شهر بر اثر عارضه قلبی در گذشت.

منبع: مهر
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ