آیه ای در رد پارتی بازی / آقازاده بودن حرف مفت است!

0

یکی از پایه های اصلی حکومت اسلامی عدالت است. همه ادیان الهی منادی عدالت بودند و برای دفاع از آن تلاش کردند. اگر بگوییم هدف همه قوانین -چه الهی و چه بشری- در سایه عدالت محقق می شود سخن به گزاف نگفته ایم. عدالت از عدل به معنای دادن حق هر صاحب حق و گذاشتن هرچیز و هرکس در جایگاه اصلی خودش است. در قرآن کریم نیز به مساله عدالت توجه فوق العاده ای شده است. در آیه ۸ سوره مائده عدالت را شرط پرهیزکاری می داند؛ در آیه ۹۰ سوره نحل نیز می فرماید خداوند به خداوند به عدل و احسان فرمان مى دهد.
در بخش انتهایی آیه ۱۵۲ از سوره انعام می خوانیم:
«… وَ إِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُواْ وَلَوْ کَانَ ذَا قُرْبَى وَبِعَهْدِ اللّهِ أَوْفُواْ ذَلِکُمْ وَصَّاکُم بِهِ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ.»
«… و هرگاه سخن گویید عادلانه گویید هرچند درباره خویشاوندان باشد و به عهد خدا وفا کنید اینهاست آنچه خدا شما را بدان سفارش می کند، باشد که پند گیرید.»
                                                                                                                            ***
سه نکته:
* آیه ای در رد پارتی بازی!

دستور قرآن در این آیه به رعایت عدالت حتی درباره خویشان است. می فرماید مبادا رابطه خویشاوندى را بر ضابطه‏ حقّ و عدل، ترجیح دهید! در حقیقت این آیه به نفی مستقیم پارتی بازی اشاره دارد.

** عاطفه خویشاوندی باعث پارتی بازی نشود
معنا و مفهوم آیه این است که: باید مراقب گفتارهای خود باشید و زبان خود را از حرفهایی که برای دیگران نفع یا ضرر دارد حفظ کنید و عاطفه قرابت و هر عاطفه دیگری شما را به جانبداری بیجا از احدی وادار نکند. و به تحریف گفته های دیگران و تجاوز از حق و شهادت به ناحق یا قضاوت ناروا وادار نسازد و خلاصه به ناحق جانب آن کس را که دوستش می دارید رعایت ننموده و حق آن کسی را که دوستش نمی دارید، باطل مسازید.

*** خطاب تند رهبری به آقازاده ها/آقازاده بودن حرف مفت است!
اما چرا خویشاوندان و اقربا در آیه آمد؟ زیرا عاطفه قرابت و خویشاوندی از هر چیز دیگری بیشتر آدمی را به دفاع بیجا و جانبداری ناروا وا می دارد. لذا این برای جامعه اسلامی آفت است که افرادی به اسم خویشاوندی و آقازاده بودن از امتیازات مالی و مقامی خاصی برخوردار باشند.
رهبر معظم انقلاب در در شرح روایتی از امیرالمومنین (ع) با این مضمون که “ای مردم بدانید هیچ شرافتی بالاتر از اسلام نیست” فرمودند: «حضرت فرمود اسلام شرف است، قومت هرکه می خواهد باشد، کیسه ات (اموالت) هرچقدر می خواهد باشد، دیگر در جامعه این آقا نمی تواند بگوید من آقازاده فلانی هستم اینها حرف مفت است!» (جلسه درس خارج فقه دوشنبه ۳۰/۹/۹۴)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ