رکورددار کاندیداتوری در تاریخ جمهوری اسلامی ایران کیست؟ + جدول

0
با بررسی انتخابات‌های برگزارشده در طول عمر جمهوری اسلامی ایران اعم از ریاست جمهوری، خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی، این سیاستمدار کهنه‌کار، با کسب رقم ۱۳ حضور، رکورددار شرکت در انتخابات‌هاست.
سوابق هاشمی رفسنجانی خانواده هاشمی رفسنجانیاکبر هاشمی رفسنجانی ازجمله سیاستمداران ایرانی است که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در اکثر انتخابات مهم کشور حضور فعال داشته و از وی می‌توانبه‌عنوان کاندیدای رکورددار حضور در چالش‌های انتخاباتی یادکرد؛ هاشمی درواقع هرچند سال یک‌بار خود را در معرض آرای مردم قرار داده است. از این باب می‌توان دوران کاندیداتوری هاشمی را به دو دوره پیروزی و افول تعبیر کرد.

هاشمی تا زمان پایان دوره ششم ریاست جمهوری که به دوران سازندگی معروف است، روند خوبی را در خصوص جلب آرای مردمی از سر گذراند اما بعدازاین مدت یعنی پس از زمان برگزاری انتخابات ششم مجلس شورای اسلامی، برگ دیگری صفحه از زندگی سیاسی وی ورق خورد.

نقطه ناکامی انتخاباتی هاشمی رفسنجانی نیز انتخابات مجلس ششم شورای اسلامی بود. هاشمی که تا آن روز به‌عنوان رئیس قوه مجریه در سریر قدرت قرار داشت، سعی کرد با حضور در مجلس و تکیه زدن بر صندلی ریاست قوه مقننه، دوران اوج خود را ادامه‌دار کند اما وقایعی چون تخلف انتخاباتی که اصلاح‌طلبان رقم زدند و رأی نسبتاً پایینی که وی در این انتخابات کسب کرد سبب شد که هاشمی از حضور دوره در مجلس انصراف دهد.

آخرین شکست هاشمی رفسنجانی مربوط به انتخابات درونی مجلس خبرگان رهبری می‌شود، زمانی که مجلس خبرگان می‌بایست پس از مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی شخص دیگری را به‌عنوان رئیس مجلس انتخاب می‌کرد، در این زمان زمزمه کاندیداتوری هاشمی رفسنجانی نیز قوت گرفت ولی وی که همواره مواضع دوپهلویی پیش از هر انتخاباتی اتخاذ می‌کند، در این انتخابات نیز همین سیاست را پیگیری و بالأخره خود را در معرض انتخاب قرار داد و خبرگان نیز، آیت‌الله یزدی را برای ریاست این مجلس، مناسب دیدند.در ادامه کارنامه کاری وی در انتخابات مختلف ازجمله ریاست جمهوری و مجلسین خبرگان رهبری و شورای اسلامی را مشاهده می‌کنید:

برای مشاهده روی جدول کلیک کنید (فایل وردی)

سوابق هاشمی رفسنجانی خانواده هاشمی رفسنجانی
منبع : گروه سیاسی مشرق 
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ