چگونه مغز خودمان را جوان کنیم و حافظه را تقویت ؟

0

در اینجا به مواد غذایی اشاره می‌کنیم که از پیر شدن مغز جلوگیری کرده و حافظه را تقویت می‌کنند. علاوه بر ژنتیک و ورزش که نقش مهمی در سلامتی مغز دارند، تغذیه هم می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. مواد غذایی وجود دارند که می‌توانند تاثیرات معجزه‌آسایی در جلوگیری از زوال عقل و بیماری آلزایمر داشته باشند و حافظه و عملکرد شناختی مغز را تقویت ‌کنند.

مجله سلامت روشهای تقویت حافظه درمان آلزایمر خواص چای سبز تقویت هوش تقویت مغز در طب سنتی پیشگیری آلزایمر

فلاونول‌های کاکائو

فلاونول‌های موجود در کاکائو می‌توانند برای سلامتی مغز بسیار مفید باشند. البته شکلات سیاه مقادیر بیشتری فلاونول دارد و از این طریق برای مغز مفیدتر است. فلاونول‌های شکلات معمولی به علت وجود شیر و شکر کمتر است. مطالعات متعددی نشان داد که خوردن فلاونول‌های کاکائو در قسمتی از مغز تاثیر می‌گذارد که مستقیم مربوط به پیری می‌شود. محققان معتقدند این قسمت مغز مربوط به از دست دادن حافظه می‌شود.

اسیدهای چرب امگا ۳

انواع مختلف ماهی همچون ماهی قزا‌آلا، ماهی خال مخالی و ماهی تن حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که علاوه بر اینکه به سلامت مغز شما کمک می‌کند، باعث تقویت قدرت مغزی شما نیز می‌شوند. تحقیقات حاکی از آن است که مصرف این ماده غذایی هنگام پیری از زوال عقل و بیماری آلزایمر جلوگیری می‌کند.

خشکبار

خشکبار هم مانند ماهی حاوی مقادیری از اسید‌های چرب امگا ۳ است. پس اضافه کردن این ماده غذایی به برنامه غذایی‌تان می‌تواند بسیار مفید باشد. گردو حافظه را تقویت کرده و با از دست دادن حافظه مبارزه می‌کند. مطالعات نشان داده است که گردو به علت داشتن مقادیری از اسیدهای چرب امگا ۳، ویتامین E، آنتی‌اکسیدان‌ها و ملاتونین عملکرد مغز را تقویت می‌کند.

منیزیم

محققان نشان داده‌اند که کمبود منیزیم منجر به زوال شناختی، پیری مغز و در نهایت منجر به زوال عقلی می‌شود. پس مصرف مکمل‌هایی از منیزیم یا خوردن مواد غذایی مانند برگ چغندر، اسفناج، دانه کدو تنبل، ماست، بادام، لوبیا سیاه و سفید، آووکادو، انجیر، شکلات سیاه و موز که دارای مقادیر زیادی منیزیم هستند می‌توانند از پیری مغز جلوگیری کنند.

زغال‌اخته

زغال‌اخته علاوه بر خوشمزه بودن به تقویت مغز نیز کمک می‌کند. این ماده غذایی خواص آنی‌اکسیدانی و ضد التهاب دارد. علاوه بر این، زغال‌اخته حاوی آنتوسیانین است و برای تقویت حافظه بسیار مفید است. نوشیدن آب زغال‌اخته به طور روزانه یادگیری و یادآوری کلمات را بهتر کرده و سطح گلوکز خون و علائم افسردگی را کاهش می‌دهد.

کلم بروکلی و اسفناج

بر اساس گزارش موسسه ملی پیری، خوردن مقدار زیادی میوه، سبزیجات و غلات می‌توانند باعث جلوگیری از زوال شناختی شود. علاوه بر این، این مواد غذایی می‌توانند باعث مهار بیماری‌های مزمنی همچون بیماری‌های قلبی و دیابت نوع ۲ شوند. برخی از سیزیجات به‌ویژه کلم بروکلی و اسفناج می‌توانند تاثیرات معجزه‌آسایی در جلوگیری از پیری مغز داشته باشند.

چای سبز

چای سبز خواص فراوانی دارد و از مغز نیز محافظت می‌کند. تحقیقات نشان داده است که چای سبز سرعت فکر و عملکرد مغز شما را تقویت می‌کند. گفته می‌شود که این چای شکل‌پذیری سیناپسی کوتاه‌مدت مغز را نیز تقویت می‌کند.

منبع: آرمان
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ