دو توصیه ساده امام صادق(ع) برای برکت و دوری از بلا

0

یکی از امور معنوی و بسیار موثر در زندگی انسان ها برکت است. برکت که به معنای رشد و فزونی است جزو عواملی است که آثار مثبت مادی و معنوی در زندگی دارد. برکت حتی از بُعد مادی نیز از ثروت با ارزش تر است زیرا ثروت هم محدود است، هم موقت و از بین رونده؛ اما برکت هم اعم از مال است و تمام زوایای مختلف زندگی را شامل می شود و هم پایدار و ماندگار است. واژه برکت و مشتقات آن، سی و دو بار در قرآن  کریم ذکر شده است.
در آیات ۱۵۴ و ۱۵۵ سوره انعام می خوانیم:
«ثُمَّ آتَیْنَا مُوسَى الْکِتَابَ تَمَامًا عَلَى الَّذِیَ أَحْسَنَ وَتَفْصِیلاً لِّکُلِّ شَیْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَهً لَّعَلَّهُم بِلِقَاء رَبِّهِمْ یُؤْمِنُونَ.»
«سپس به موسی کتاب دادیم تا بر کسی که نیکوکار بوده است نعمت را تمام کنیم و برای بیان هر چیزی و نیز برای راهنمایی و رحمت باشد که به دیدار پروردگارشان ایمان بیاورند.»
«وَ هَـذَا کِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ مُبَارَکٌ فَاتَّبِعُوهُ وَاتَّقُواْ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ.»
«این کتابی است مبارک آن را نازل کرده ایم پس ، از آن پیروی کنیدو پرهیزگار باشید، باشد که مورد رحمت قرار گیرید.»
                                                                                                              ***
سه نکته:
* شباهت های تورات به قرآن بیشتر است یا انجیل؟

در آیه ۱۵۴ به کتاب آسمانی تورات اشاره می کند. جالب اینکه میان قرآن و تورات، شباهت هاى فراوانى است. در انجیل، تکیه بر مواعظ است و در زبور، تکیه بر دعاست، ولى از نظر قوانین، شباهت تورات به قرآن بیشتر است. از این رو در قرآن از تورات به امام هم تعبیر شده است. در این آیه هم تورات، رحمت، هدایت و بیانگر هر چیز معرّفى شده است.

** ریشه کلمه مبارک
کلمه «مبارک» از ریشه‏ «برکت»، بر دو امر تأکید مى کند:
۱- ریشه قوى و ثابت.
۲- رشد دائم.
قرآن، هم داراى مطالبى اساسى و تغییرناپذیر و استوار است و هم با گذشت زمان، پرده هایى از اسرارش کشف و روز به روز جلوه‏ آن بیشتر مى شود.

*** توصیه مهم و ساده امام صادق(ع) برای برکت و دوری از بلا
محمد بن هلال مذحجى به اسحاق بن جعفر گفت: «پدرت امام صادق (ع) به من فرمود: هنگامى که حاجت و نیازى دارى، صبح زود (پیش از آفتاب) به دنبال آن برو؛ زیرا روزى ها پیش از طلوع آفتاب تقسیم مى شود و خداوند در صبح زود براى این امت برکت قرار داده است و صبحگاهان مقدارى صدقه بده؛ چرا که بلا و گرفتارى از صدقه گامى فراتر نمى گذارد.» (منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعه) / ج‏۲۲)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ