جدول تجارت ایران با ۶ کشور عربی منتشر شد

0
جدول تجارت ایران با عربستان سعودی، امارات، بحرین، سودان، جیبوتی و کویت در ۸ ماهه اول امسال و سال ۹۳ منتشر شد.

در پی تحولات سیاسی بین ایران و عربستان در روزهای اخیر، عربستان سعودی روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد. در پی این اقدام، آل سعود، متحدان سیاسی خود را مجبور به برخی اقدامات خصمانه علیه ایران کرد. در همین راستا روز گذشته کشورهای بحرین و سودان شمالی روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کردند و امارات نیز سطح روابط خود را تا حد کارداری کاهش داد و جیبوتی هم بیانیه شدیدالحنی علیه ایران صادر کرد. البته دولت کویت هم در پیروی از اقدامات ضدایرانی عربستان سعودی، اقدام به فراخواندن سفیر خود از تهران کرد.

در همین حال، بررسی روابط تجاری ایران با این ۶ کشور عرب زبان در ۸ ماهه ابتدای امسال نشان می دهد در این مدت میزان واردات ایران از کشور جیبوتی تنها ۲۲ هزار و ۶۶ دلار در مقابل واردات ۱۳ میلیون و ۵۰ هزار و ۳۵۶ دلار بوده است.

در این مدت، در حالی واردات ایران از سودان به رقمی بالغ بر ۳۷ میلیون و ۶۵۶ هزار دلار رسیده که صادرات ایران به سودان ۱۸۱ هزار و ۶۳۲ دلار گزارش شده است.

آمارهای گمرک ایران از تجارت ۱۷۲ میلیون دلاری ایران و عربستان سعودی در ۸ ماهه ابتدای سال جاری حکایت دارد؛ به طوری که از این رقم، ۴۰.۲ میلیون دلار به واردات و ۱۳۲.۲ میلیون دلار به صادرات ایران به این کشور اختصاص دارد.

در همین حال، واردات ایران از بحرین در ۸ ماهه اول امسال در حالی به بیش از ۶۶.۴ میلیون دلار رسیده که رقم صادرات ایران به این کشور در این مدت ۶.۳ میلیون دلار اعلام شده است.

همچنین تراز تجاری ایران و امارات نشان می دهد در این مدت رقم واردات ایران از این کشور ۶.۷ میلیارد دلار و صادرات ایران به امارات ۳.۴ میلیارد دلار بوده است.

با توجه به اجرای برجام و لغو تحریم‌ها در هفته‌های آینده -بنا به گفته مسئولان دولتی- برخی کشورهای عربی فرصت تجارت با ایران را از دست داده و کشورهای دیگر آسیایی و حتی اروپایی می‌توانند سهم آنها را از تجارت با ایران در پساتحریم جبران کنند.

تجارت ایران با ۶ کشور عربی در ۸ ماهه اول ۹۴ (دلار)
 کشور  صادرات واردات
امارات ۳.۴۰۸.۷۰۹.۳۸۴ ۶.۷۸۲.۴۲۶.۴۵۸
عربستان ۱۳۲.۲۲۹.۶۱۱ ۴۰.۲۴۹.۴۸۹
بحرین ۶.۳۰۴.۹۳۶ ۶۶.۴۴۰.۰۸۳
سودان ۳۷.۶۵۶.۷۳۰ ۱۸۱.۶۳۳
جیبوتی ۱۳.۰۵۰.۳۵۶ ۲۲.۰۶۶
کویت ۱۶۰.۵۴۳.۸۴۹ ۲۲.۲۳۸.۹۵۰
تجارت ایران با ۶ کشور عربی در سال ۹۳ (دلار)
کشور صادرات واردات
امارات ۴.۰۶۳.۵۵۶.۲۳۲ ۱۲.۲۴۳.۵۰۲.۰۲۴
عربستان ۱۵۹.۰۷۲.۱۳۳ ۴۶.۱۳۲.۶۴۷
بحرین ۳۲۸.۵۵۲.۲۹۱ ۳۲۸.۵۵۲.۲۹۱
سودان ۲۳۵.۶۱۵ ۱۲.۶۳۴
جیبوتی ۹.۲۴۸.۳۴۴ ۴.۷۷۴
کویت ۱۹۴.۹۹۳.۸۸۶ ۶۲.۴۹۳.۲۸۹

 

 

منبع: مهر
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ